A zsúfolt úthálózatból kivágott zöld teret kaptak Mumbai lakói.

A holland MVRDV stúdió a mumbai-kaliforniai StudioPOD-dal együttműködésben építette meg Mumbai legújabb közösségi parkját, a One Green Mile-t. A Winy Maas, Jacob van Rijs és Nathalie de Vries által 1993-ban alapított rotterdami építésziroda projektjeiben kortárs városi és építészeti problémákra keresi a válaszokat. Az emberléptékű projektekre, fenntarthatóságra törekvő StudioPOD és a holland vállalat a Nucleus Office Park megrendelésére ragadott ki egy részt a közismerten túlterhelt indiai úthálózatból.

 

 

A járműközpontú világból kiharapni, és a városi közösségnek adni egy darabot a zöldterületben szegény Indiában kiemelten fontos, jövőbemutató kezdeményezés. Pontosan ez történt a mumbai Senapati Bapat Marg felüljáró környezetében, ahol az MVRDV és a StudioPOD egy 200 méteres szakaszt tervezett és adott át a városlakók használatába. A felújítási munkálatok egy nagyobb léptékű zöld projekt részét képezik, ami összesen 1800 méternyi autópálya átalakítását célozza.

 

 

A One Green Mile különböző funkciókra kitalált „szobákból” áll. Van közöttük lazításra, vagy épp fitneszre tervezett tér, árnyékos ülőhelyek, előadások megtartására alkalmas hely, olvasósarok, gyalogos és kerékpáros utak, átkelők. A rekortánnal burkolt különböző méretű dombokat alagutak szabdalják, a hepehupás terepet mászóköveken kapaszkodva hódíthatják meg a gyerekek.

 

 

A tereket a zaj- és porszűrésben aktív szerepet kapó, sokszínű növényzettel ültették tele – még a csupasz betonpilléreket is virágábrázolások borítják. Az öntözést az összegyűjtött esővízzel oldják meg. A nagy hatásfokú világítási rendszer megtervezésekor a közbiztonságot tartották szem előtt. Az urbanizáció során eddig az autós forgalom élvezett prioritást, de az utóbbi időben egyre inkább előtérbe kerül az a nézet, mely szerint a városkép kialakításakor az ott lakó ember szociális igényeit kell elsőbbséggel kezelni. A szennyezett, zsúfolt, rossz közbiztonságú terek helyett élhető, zöld és fenntartható környezetre van szükség.

 

„Egy nap talán vége szakad a zajos, kellemetlen autópályák térnyerésének, de sajnos ez ma még egy szükséges rossz – Mumbaiban pedig talán még jellemzőbb is, mint a többi városban. (...)

A One Green Mile azt vetette fel: mi lenne akkor, ha ezek a forgalmas utak visszajuttatnának valamicskét a városoknak? Egy felüljáró árnyékot adhat, alatta kihasználatlan tér keletkezik. Nem is olyan őrült ötlet ezt a nyilvánosság részére átalakítani” – osztja meg a projekt filozófiáját Stefan de Koning, az MVRDV egyik partnere. A One Green Mile és a hozzá hasonló, szofisztikált megközelítésű projektek a „jut is, marad is” elvén alapulnak. Ezzel pedig nem csak az egészségesebb urbánus társadalomhoz, de összességében egy élhetőbb világhoz is jelentősen hozzájárulnak.

 

 

MVRDV | Web | Facebook | Instagram
StudioPOD
 | Web | Facebook | Instagram

 

 

Forrás: Frame

 

 

További képek és rajzok a galériában!




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Ezek lettek az év épületei az ArchDaily idei versenyén

Ezek lettek az év épületei az ArchDaily idei versenyén

2021-ben is nagyon különböző épületek lettek a közönségkedvencek.

Egy frissen kinevezett hollandiai főépítész első intézkedése

Egy frissen kinevezett hollandiai főépítész első intézkedése

Egy hátizsákkal és egy üres füzettel felkeresi Groningen lakóit.

Fiatalos elegancia  Wrocław vibráló szigetén

Fiatalos elegancia Wrocław vibráló szigetén

Az étterem pontosan olyan, mint a helyszín: színes, pezsgő és zöld.

Hirdetés