A Haszkovó lakótelepre szervezett Az arc, a medence, két torony és egy rom című kiállítást.

Mies van der Rohe Awardra jelölték a Paradigma Ariadné építésziroda szervezésében 2019 őszén életre kelt Az arc, a medence, két torony és egy rom című kiállítást – közölte az iroda az Octogonnal. A veszprémi Haszkovó lakótelepen kreatív óriásbútorok értelmezik újra a lakótelepek hiányosságait, a kiállítást a Paradigma szervezte a Veszprém-Balaton 2023 támogatásával. 

keretében öt ország (brit, görög, olasz, spanyol és magyar) építészei terveztek öt óriási és játékos bútort. Minden objekt értelmezi és kiegészíti a modern lakótelepek építészeti hiányosságait. Olyannyira, hogy a veszprémi Haszkovón – az ország egyik legnagyobb, fénykorában 40, mára 20 ezres lakótelepén – valóban elkezdték használni a helyiek a bútorokat.

„A modern lakótelepek mostohák. A Haszkovó is az – írja a kiállítás hátteréről a Paradigma Ariadné. – Történetük egybeforrott az élhetetlenséggel, szürkeséggel, lélektelenséggel. Lehet szürke és élhetetlen valami, ami húszezer ember otthona? Lehetséges, hogy ezek a sztereotípiák csak meggátolnak minket abban, hogy valódi városként tekintsünk ezekre a lakótelepi negyedekre és ezzel kreatív ötletekkel egészítsük ki őket?”

Face, Pool, Two Towers and Ruin from VIZIT on Vimeo.

Aldo Rossi olasz építész 1966-ban megjelent könyve, „A város építészete” a modernizmus hosszú kifutása után egyik elsőként hozta be újra az építészeti közbeszédbe a történelmi idő és a közösségi emlékezet problémáit a város identitásának meghatározásában.

A lakótelepek hiányát szenvedik a Rossi szerint városi műtárgyakként értelmezett elemeknek, amelyek többek mint lakó, vagy középületek, többlettartalmuk van.

A kiállítás öt óriási és játékos bútor segítségével megpróbálja kiegészíteni a modern lakótelepek építészeti hiányosságait Aldo Rossi gondolatai nyomán, és bizonyítani, hogy a Haszkovó is ugyanolyan városnegyed, mint akár Veszprém belvárosa, éppen csak nem jöttek létre azok az elemei, amikre szívesen emlékszünk, olyanok mint Veszprémben a „zsuzsi szobor”, az „óra” vagy a „tűztorony”, vagy Budapesten a „fényestökű lovasszobor”, a „gödör” vagy a „szabi híd”.

A kiállításról itt írtunk bővebben, a hivatalos honlapján pedig találtok egy térképet, amelyen megtaláltok mindent az egyes szobrokról, illetve az őket tervező építészirodákról – a Paradigma (Rom) mellett Edward Crooks (Torony II.), Point Supreme (Arc), Supervoid (Torony I.) és a MAIO (Medence).

Uszoda és óvoda is a jelöltek közt

A kortárs európai építészetet elismerő Mies díjat kétévente osztja ki az Európai Unió és a Fundació Mies van der Rohe, először 1988-ban adták át az elismeréseket. A procedúra meglehetősen hosszadalmas: a második körbe került projekteket csak szeptemberben, a shortlisteseket, illetve az öt döntőst csak jövő januárban és februárban tudjuk meg. Az eredményhirdetést 2022 áprilisában lesz, a díjátadót májusban tartják majd. Az eseményt vándorkiállítás is kíséri majd, melynek első állomása jövőre Bécs lesz. 

A mostani kiírásban a Paradigma jelölése előtt a PLANT-Atelier Peter Kis épülete, a Gyarmati Dezső Uszoda nominálásáról is beszámoltunk, illetve az Archikon iroda sikeréről is, amelynek két épületét, Pesterzsébeti Jódos-Sós Gyógy- és Strandfürdőt és a többszörösen díjazott Vizafogó Tagóvodát is jelölték a díjra.

1 / 4 fotó



Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Felül nehéz, alul könnyű

Felül nehéz, alul könnyű

Finta Sándor és Paradigma Ariadné tervezte a Balatonszepezdi Képzési Központot

Kék szignó | Paradigma Ariadné Lápföldön

Kék szignó | Paradigma Ariadné Lápföldön

Átadták a Dunakeszi Teknős Tanösvényt

„Az illusztráció nem didaktikus átirata a szövegnek”

„Az illusztráció nem didaktikus átirata a szövegnek”

Beszélgetés Kiss Virág építész, grafikus, illusztrátorral

Felül nehéz, alul könnyű

Felül nehéz, alul könnyű

Finta Sándor és Paradigma Ariadné tervezte a Balatonszepezdi Képzési Központot

Kék szignó | Paradigma Ariadné Lápföldön

Kék szignó | Paradigma Ariadné Lápföldön

Átadták a Dunakeszi Teknős Tanösvényt

„Az illusztráció nem didaktikus átirata a szövegnek”

„Az illusztráció nem didaktikus átirata a szövegnek”

Beszélgetés Kiss Virág építész, grafikus, illusztrátorral

Felül nehéz, alul könnyű

Felül nehéz, alul könnyű

Finta Sándor és Paradigma Ariadné tervezte a Balatonszepezdi Képzési Központot

Kék szignó | Paradigma Ariadné Lápföldön

Kék szignó | Paradigma Ariadné Lápföldön

Átadták a Dunakeszi Teknős Tanösvényt

„Az illusztráció nem didaktikus átirata a szövegnek”

„Az illusztráció nem didaktikus átirata a szövegnek”

Beszélgetés Kiss Virág építész, grafikus, illusztrátorral

Hirdetés
2025/32025/22025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1