Bemutatták az oszakai Expo építészeti, kreatív és művészeti koncepcióját.

Egy ország, egy nép, amely szó szerint rejtély rejtély hátán. Ez lenne Japán, a rigorózus tradíciót és a modern világ szélsőségeit bámulatosan könnyű kézzel összefésülő nemzet. Ha van idejük, olvassák el Jared Diamond „Háborúk, járványok, technikák” című civilizációtörténeti munkájának „Kik ezek a japánok?” alfejezetét, és garantáltan el fognak képedni. E titokzatos, mára azonban vitathatatlanul a világ gazdaságát, kultúráját és – expressis verbis –, jövőjét befolyásoló ország nem először látja vendégül az EXPO-k kiállítóit. Oszaka történetes másodszor lett világkiállítási helyszín, és az 1970-es után idén tavasszal is egészen elképesztő környezetben, a Magyar Zene Házát is jegyző Sou Fujimoto tervezte mesterséges szigeten várja a becslések szerint közel 30 millió látogatóját.

Magyarország – nem csupán a józan és észszerű gazdasági megfontolások miatt – sem akart kimaradni a mintegy 160 országot számláló kiállítók sorából. A sajtótájékoztatón Nagy Márton gazdasági miniszter kiemelte, hogy jelenleg a kelet-ázsiai régióban bővült a legdinamikusabban a Magyarországot turisztikai célpontnak választók tábora, és erre a tendenciára erősít rá most az oszakai magyar pavilon kínálata.

Fotó: EXPO 2025 Magyarország

Az oszakai EXPO koncepciója a kiegyensúlyozott, elégedett és boldog társadalom megtervezésére koncentrál, amelyben rendkívül komoly szerepet kap a civilizációk és a természet harmonikus – értsd: nem kizsákmányoló – kapcsolatának helyreállítása. A magyar pavilon kreatív koncepciója ezt a harmóniát az univerzális kulturális egyezőségek, és ezzel kéz a kézben a tradíció középpontba helyezésével kívánja megvalósítani. Ennek egyik legközismertebb nyelve a zene, amely Brahms és Liszt, majd Bartók és Kodály munkássága óta a magyar országimázs egyik legerősebb tartópillére is.

Fotó: EXPO 2025 Magyarország

Ezen a tökéletes és rendíthetetlen alapzaton áll a ZDA, a Zoboki Építész Iroda tervezte magyar pavilon. A kárpát-medencei településképre nagyon jellemző, ún. fésűs beépítési mód a japán népi építészetben is fellelhető forma, erre és a kép nép között még jó néhány, eddig csak részben feltárt kapcsolódásra épít Zoboki Gábor vezető tervezőnek és alkotótársainak pavilon-koncepciója. Az erdő, a mező és a föld művelésének keserűen egyszerű, ugyanakkor bámulatosan színes és titokzatos folyamatairól a népdalok árulnak el a legtöbbet. Születés, halál, szerelem, tragédia, öröm és bánat… mind-mind benne foglaltatnak ebben a mélységesen mély értelmű, az évezredes tapasztalatok átadásának szentelt kommunikációban. Olyan információsodor ez, amelyet generációk százai írtak a sorsukkal, és – tetszik, nem tetszik – még akkor is összeköt, ha tudomást sem veszünk róla.

Fotó: EXPO 2025 Magyarország

Az épület központi tere a boglya formájú, Kós Károly és Lechner Ödön munkásságáig visszanyúló, de Zalaváry Lajost vagy Turányi Gábort is megidéző ún. „Zengő Dóm”, ahol a kulturális programok vizuális és zenei eseményeit élvezheti a közönség. A ma már alapvető fontosságú vizuális elemek pazar látványvilágát a 15 percenként egymást váltó népdalénekesek élő előadása emeli tökélyre. A szervezők abban bíznak, hogy a moldvai-csángó népdal, a „Tavaszi szél vizet áraszt” költői ereje nem csupán a Queen tragikus sorsú énekesét, Freddy Mercury bűvölte el, de a pavilon látogatóit is le fogja venni a lábukról.

Fotó: EXPO 2025 Magyarország

A dallam- és az emléktapadás – kiegészítve a gasztro- és borkultúra elemeivel – erősítése lenne tehát a kitűzött cél, amelynek segítségével a Magyar Köztársaság egy olyan képet alakíthat ki önmagáról, amelynek következtében vonzó turisztikai – és nem titkoltan – befektetői országként tekintenének rá a Távol-Kelet e térségében is.

Építészet: Zoboki Gábor
Koncepció: Drozsnyik Dávid, Ördögh László
Koreográfia, műsorkoncepció: Vági Bence
Formaruhák: Bódis Boglárka
Gasztronómia: Csapody Balázs

Beruházó: Gazdasági Minisztérium

Nyitás: 2025. április 13.

További képek a cikk végén található galériában!

1 / 21 fotó



Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Egyszülős Központ, Biennále és gyapjú ház az idei Highlights of Hungary jelöltjei között

Egyszülős Központ, Biennále és gyapjú ház az idei Highlights of Hungary jelöltjei között

Drón, robot, gyapjúház vagy esetleg egy közösségi tér lesz a nyertes? Inspiráló alkotások a hazai kreatív világból, január 28-ig lehet szavazni.

Kínában lassan visszatérnek irodáikba az építészek

Kínában lassan visszatérnek irodáikba az építészek

A járvány növelte a dolgozók közötti összefonódást és a szolidaritást.

Egyszülős Központ, Biennále és gyapjú ház az idei Highlights of Hungary jelöltjei között

Egyszülős Központ, Biennále és gyapjú ház az idei Highlights of Hungary jelöltjei között

Drón, robot, gyapjúház vagy esetleg egy közösségi tér lesz a nyertes? Inspiráló alkotások a hazai kreatív világból, január 28-ig lehet szavazni.

Kínában lassan visszatérnek irodáikba az építészek

Kínában lassan visszatérnek irodáikba az építészek

A járvány növelte a dolgozók közötti összefonódást és a szolidaritást.

Egyszülős Központ, Biennále és gyapjú ház az idei Highlights of Hungary jelöltjei között

Egyszülős Központ, Biennále és gyapjú ház az idei Highlights of Hungary jelöltjei között

Drón, robot, gyapjúház vagy esetleg egy közösségi tér lesz a nyertes? Inspiráló alkotások a hazai kreatív világból, január 28-ig lehet szavazni.

Kínában lassan visszatérnek irodáikba az építészek

Kínában lassan visszatérnek irodáikba az építészek

A járvány növelte a dolgozók közötti összefonódást és a szolidaritást.

Hirdetés
2025/32025/22025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1