Elkészült Santiago Calatrava Szent Miklósnak szentelt ortodox temploma a World Trade Center lerombolt ikertornyai helyén.

Átadták New Yorkban az ikertornyokat ért támadás során elpusztult 19. századi templom helyén felépített görögkeleti Szent Miklós templomot. Santiago Calatrava az ortodox templomok szigorú szabályaihoz igazodva tervezte meg a centrális kápolnát, melyet áttetsző tömege kivilágítva emlékőrző lámpássá tesz hasonlatossá.
 


A merész organikus struktúráiról híres spanyol tervező ezúttal meglepően klasszikus formával rukkolt elő, melyet nyilvánvalóan a funkció indokol. Nem maradt el azonban az építészeti csavar, a kővel burkolt négy saroktorony között a cikkelyekből álló kupolával koronázott világító tömeg ugyanis egészen illuzórikus, földöntúli hatást kelt. A tervező célja nem csak egy működő szent tér létrehozása volt, egyúttal a terrortámadás áldozatainak és veszteségeinek is spirituális emléket szándékozott állítani. 

A tornyok pusztulása után a területre a rendezési tervet Daniel Libeskind irodája tervezte, az itt álló felhőkarcolókat pedig olyan Pritzker-díjas nagyságok, mint Richard Rogers vagy Fumihiko Maki. Az új Szent Miklós templom a tornyok helyén kialakított emlékhely mellett, a World Trade Center Vehicle Security Center, azaz egy földalatti parkoló tetején épült fel, mintegy hét méterrel az utca szintje fölött. 

 


Az épület centrális alaprajza az ortodox vallás követelménye, tömegét Calatrava sajátkezű vízfestménye szerint az Isztambuli Hagia Sophia székesegyház egyik mozaikja, a Bölcsesség trónusa ihlette. A négy tömör oszlop közötti középső, kupolás tömeg vékony, áttetsző pentelei márvány lapokból készült, amely a fényt átengedi, így a kupolás test éjszaka opálosan világít. Ezt a fajta márványt használták, természetesen nagyobb tömegben és vastagságban az athéni Pathenon építéséhez is.
 


A sötétben jelként világító templom társadalmi szimbolikája egyértelmű. Ezen felül Calatrava számtalan ponton merített a bizánci építészet formakincséből és szimbólumkészletéből, számszimbolikájából. A kupolát negyven cikk és negyven borda alkotja, a cikkekben húsz próféta üvegképe látható. A kupola osztása kívülről is megjelenik. Az alaprajz a négyzet – a föld szimbóluma – és az eget szimbolizáló kör kombinációja. 

A központi tér a liturgiát szolgálja, bejárata két saroktorony között nyílik. A saroktornyok több szintesek, a kiszolgáló funkciókat és közösségi tereket foglalnak magukba. Kívülről ezek a vertikális tömegek vízszintes csíkozást kaptak, szintén márványból, ismét csak bizánci előképeket idézve. Bár kétségtelen, hogy Calatrava életművében – aki a World Trade Center Campuson egy másik, korábban átadott épülettel, a közlekedési csomóponttal is jelen van (World Trade Center Transportation Hub) – nem ez a legkiemelkedőbb darab, a történelmi emlékezetben elfoglalt helye révén, és a számos liturgiai kötöttség ellenére is jelentős mű született a keze által.

 

 

Forrás: Santiago Calatrava

 

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

New York vándorló palotája

New York vándorló palotája

A budapesti Közlekedési Múzeum pályázatán nyertes Diller Scofidio + Renfro tervezte a The Shed névre hallgató kulturális központot.

Hirdetés