„Építészek új utakon” című sorozatunkban azokat az alkotókat mutatjuk be, akik bár építészként indították karrierjüket, új utakat keresve, más-más kreatív területen találták meg számításaikat.

Alaprajz, újratervezés, kivitelezés – Lakos Dániel alkotói útja az építészettől a designig.


Bár bútorokat már gyerekként is tervezett, – egy kis kitérővel a Budapesti Műszaki Egyetemen – a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen végzett építészként. Hamar megun dolgokat, talán ezért is alakult úgy, hogy több lábon áll, és a formatervezésben is ugyanolyan otthonosan mozog. Szerinte a környezet nem honorálja, ha az ember több mindenhez ért – az élet azonban ezt szerencsére megcáfolja. Még mindig kap építészeti megbízásokat, bútorait, betonjátékát, a Logifaces-t pedig rangos hazai- és nemzetközi díjakkal ismerik el.
 

Fotó: Lakos Máté


ALAPRAJZ

Egyszer, még alsó tagozatban csinált papírból egy panelházat, amiben még a lift is működött – a precízen megalkotott szerkezetet fentről tudta húzni, és meg tudott állni emeletenként. Ráadásul a tér és a forma mindig érdekelte, gyerekként már bútorokat is tervezett, de a belsőépítészet önmagában sosem izgatta annyira. Kezdetben a Budapesti Műszaki Egyetem Építészmérnöki Karára járt, majd végül a MOME-n diplomázott építészként.

„Hamar megunok egy valamin dolgozni, ezért a pályázati munkákat szerettem, a gyors, frappáns, tisztán kreatív projekteket. Ez máshol egy létező szakág, a »wettbewerbe architekt«, ahogy ezt később megtudtam” – jegyezte meg Dani.

Mielőtt Benedek Zsanettel – aki közben banki folyamatelemző lett – megalapították volna 2009-ben a multidiszciplináris designstúdióként működő, nemzetközileg is sikeres Tervhivatalt (Planbureau), Dani Kis Péter és Zoboki Gábor irodájában dolgozott. Számára a legnagyobb tanulság a közös munka során az volt, hogy a munkaszerzés – az ügyféllel való kommunikáció, a self-marketing – a szakma legfontosabb része.
 

Fotó: Bujnovszky Tamás

A Tervhivatal stúdió első munkája egy loft iroda kialakítása volt a régi Goldberger textilgyár területén, még 2009-ben. „Az irodáról készült képek bejárták a nemzetközi sajtót, még egy nívós, irodákkal foglalkozó, hongkongi monográfia címlapjára is bekerültünk vele” – mondta el Dani. 



ÚJRATERVEZÉS

A kezdeti siker után ínséges idők következtek, a gazdasági válság alatt nem kaptak jelentős megbízást, ugyanakkor sok idejük maradt kísérletezésre, – a már 1999 óta nemzetközi elismeréseket bezsebelő – bútoraikat rangos helyeken tudták publikálni. Az építészettől való eltávolodás a bútor-, illetve formatervezés irányban tehát már ekkor elkezdődött. Aztán 2014-ben, Kopek Gábor meghívására Dani a MOME Design Intézetének oktatója lett, vagyis már ekkor se feltétlenül építészként tartották számon a szakmai berkekben. A később közösségi finanszírozással elindított Logifaces játékukat aztán szintén a MOME által kiírt pályázatra készítették, amelynek sikere Danit mind jobban a design felé vitte. 
 

Fotó: Lakos Máté

„Mindenki saját brandet épít, legyen az orvos vagy ügyvéd, lesz egy bizonyos szakterülete, amely alapján mások beazonosítják. Ez még akkor is így van, ha egyébként akár más területen is kompetens szakemberről van szó. Persze ez egy önbeteljesítő folyamat, hiszen, ha nem keresnek meg építészeti megbízásokkal, egyre nagyobb erőfeszítés kell ahhoz, hogy elhitessem a környezetemmel, hogy ehhez is értek. A környezet nem feltétlenül honorálja, ha valaki egyszerre több mindenhez ért” – jegyezte meg Dani.



KIVITELEZÉS

Dani nem szeretett volna alkalmazott lenni más irodájában, ezért is alapították meg saját stúdiójukat, a Tervhivatalt, amelynek fő profilját a megbízások alakították az idők során – az építészettől egyre inkább a formatervezés felé. „A bútortervezés egyébként csak nálunk más szakma, a világ legnagyobb bútortervezői szinte kivétel nélkül építészek” – jegyezte meg a tervező.

„Rájöttem, hogy az a katonai kiképzésre emlékeztető folyamat, ami a Műegyetem Építészmérnöki Karára jellemző, valójában felkészít az életre. Bármilyen szomorú, tényleg csak az tudja ezt a sokszor értelmetlen, megalázó és kiszipolyozó munkát – ami a hazai építészeti pályára jellemző –, végezni, aki a Műegyetemen is jól teljesít. Én egyébként elég gyorsan kiestem onnan, bár akkor ezt még nem vettem egyfajta jelként. Designerként sokkal kevesebb a kötöttség, a papírmunka, a bürokrácia, mint az építészetben. Úgy érzem, tervezőként valahogy mégis kvázi ugyanazt a szakmát művelem, csak annak inkább a kreatív részét. Ráadásul én nagy részben a saját projektjeimet viszem, tehát én vagyok a saját megbízóm is. Ez persze a kényelem mellett sokszor elég kockázatos is, már ami a bevételeket illeti” – mondta el Dani.

Frenák Pál díszlet, Fotó: Jókuti GyörgyKiscelli, Különutak kiállítás, Fotó: Danyi Balázs


A szakmai átállás folyamata azóta is zajlik a Tervhivatal háza táján, hiszen még most is megtalálják őket építészeti munkákkal, igaz, egyre ritkábban. „Viszont ezeket az alkalmakat cserébe jobban élvezem, jólesik a változatosság” – mondta el.

A design terén pedig egyre nagyobb sikereket érnek el. Multidiszciplináris stúdióként díszletet, termékeket is terveznek és gyártanak is – a kivitelezésben is részt vesznek, sőt nem ritkán személyesen ők végzik. Bútoraikat, tárgyaikat rangos hazai- és nemzetközi díjakkal ismerik el.
 

Tilt szék, Fotó: Schöff Gergely

Alba kollekció, Fotó: Vigh AttilaTiles szék, Fotó: Lakos Máté


Dani előszeretettel kísérletezik új konstrukciós, formai és ergonómiai megoldásokkal. A széktervezésben a komplexitást, a sokféle követelményt tartja kihívásnak. A Balaton Bútorgyár elsőrangú partnere ebben. A 2019-es London Design Fairen, a HFDA támogatásával bemutatott Tilt után, 2021-ben a Tiles is Magyar Formatervezési Díjat kapott, de emellett – egyéb tágyaikkal – több nemzetközi design díjat is elnyertek, Japánban és Dániában is. 

A 2012-ben elindított és azóta is nagyon népszerű Logifaces játék a CAD modellezésen alapszik, amelyben a szabálytalan természeti formákat háromszögekkel képezik le. A CAD modellezés legkisebb egysége a Face – erre utal a név is. A kezdetben fa, majd később betonból készült játék változataival többek között olyan megbízókat szereztek az elmúlt években, mint a Boeing, a Mapei vagy az ArchDaily, mi több a MoMA, a Cooper Hewitt vagy a Getty Múzeum shopjában is kaphatók.
 

Fotó: Schöff Gergely

„A Logifaces kapcsán létrehoztunk egy betonműhelyt, amelyben már nem csak játékot, hanem mást is, például saját tervezésű kegytárgyat, judaikát is gyártunk. Egy külföldi partnerünk már tonnaszámra rendel ez utóbbi termékeinkből, elképzelhető, hogy ebben lesz még fejlődés, előrelépés a jövőben” – mondta el Dani.

A legizgalmasabb projektjük jelenleg a Motocozy, egy futóbicikli-babakocsi hibrid, ami már – a tervező elmondása szerint – egy majdnem 10 éves terv. „Rengeteg kísérlet után végre sikerült egy valóban működőképes, szabadalmaztatott modellt létrehozni” – jegyezte meg Dani. A honlapon – a „coming soon” jegyében – még csak a hírlevélre lehet feliratkozni – megtettük és kíváncsian várjuk a fejleményeket, amiről egészen biztosan hírt adunk majd.
 

 

Planbureau | Web | Instagram
Logifaces | Web | Facebook | Instagram

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Építészek új utakon | Horváth Lóczi Judit

Építészek új utakon | Horváth Lóczi Judit

Új sorozatunkban azokat az alkotókat mutatjuk be, akik bár építészként indították karrierjüket, új utakat keresve, más-más kreatív területen találták meg számításaikat.

Filigrán szék, kevés anyagból és kevés hulladékkal

Filigrán szék, kevés anyagból és kevés hulladékkal

Mindössze négy lemezből állnak, és egy tompaszögben találkoznak egymással a Tiles székek síkjai.

Hirdetés