Székek, asztalok, lámpák és sakktábla - ezt hagyta ránk a Bauhaus.

Idén száz éves a Weimarból világhódító útjára induló Bauhaus. A világhódítással pedig egyáltalán nem túlzunk, hiszen mind a mai napig töretlen sikere van az egyszerűség elvére épülő, mégis jellegzetes építészeti iskolának. Olyannyira, hogy ebben a szellemiségében tervezett épületek, tárgyak, bútorok még ma is sok művészt és tervezőt ihletnek meg, sokan "zarándokolnak el" még ma is az ikonikus épületekhez, sőt, a fiatal generáció is hamar a Bauhaus szerelmesévé válik. A centenárium alkalmából álljon itt most néhány ikonikus bútor és design tárgy a Breuer Marcell tervezte széktől egészen a Marianne Brandt-féle tea forrázóig. 

A Walter Gropius által 1919-ben alapított művészeti iskola a modern művészet történetének legmeghatározóbb forrása és mérföldköve volt. Eszméi és gyakorlata számos későbbi művészeti irányzatot és szemléletet inspirált, eredeti programja ennél is többet kínált: az élet átfogó esztétikai reformját a hétköznapok világától a művészetekig. Az iskola manifesztójában Gropius hangsúlyozta: a gépipari társadalom új képességeket, új látásmódot követel meg a művésztől. Neki a modern gyárak munkásai, és a modern adminisztrációt végző tisztviselők számára kell festményeket festenie, épületeket, házakat, lakásokat, bútorokat terveznie, és formatervezett használati tárgyakat készítenie. Mindennek legfontosabb szempontja a rendeltetésnek alárendelt formavilág, ami mellé az épületeknél a fény és a tágas terek központi szerepe is társult. Az iskola alapítói mind valódi művészeti egyéniségek: Gropius mellett dolgozott a kezdetektől Vaszilij Kandinszkij, Paul Klee, Moholy-Nagy László és Breuer Marcell is.

A Bauhaus bútorokat úgy tervezték meg, hogy elsődlegesen funkcionálisak legyenek, és csak emögött álljon minden más tulajdonságuk. A tervezők törekedtek arra, hogy a lehető legegyszerűbb geometriai formákat használják, mindenféle manír nélkül. Ők olyan tárgyakat akartak alkotni, melyek amellett, hogy lenyűgözik jövőbeni használóját, mindenki számára elérhetőek. 
 

A Wassily szék

A Breuer Marcell tervezte krómozott acélcsőből hajlított Wassily szék az újdonság erejével hatott, a részletmegoldások, az anyaghasználat egészen új gondolkodásmódot indított el. Egyébként Breuer kerékpározás közben kapta az ihletet: elképzelte, ahogy a kormányhoz használt acél csövet szék formában hajlítja. Nevét pedig Vaszilij Kandinszkijtól kölcsönözte. 

Bölcső

A Peter Keler tervezte bölcső ihletője szintén Kandinszkij volt, egészen pontosan az általa írt színelméleti könyv, melyben a színek emberekre gyakorolt lelki hatásairól írt. Az olyan egyszerű formákból álló bölcső, mint a háromszög és a téglalap a Bauhaus védjegyeként ismert színeket használja: kék, piros és sárga. Keler ezt az 1923-as első Bauhaus kiállításon mutatta be. 

 

Sakk-készlet

Josef Hartwig teljesen újragondolta a sakkkészletet: az általánosan használt monarchikus szimbólumok helyett csak a minimálisan szükséges vonalakat, köröket és négyzeteket tervezte bele a készletbe. Mindezt azért, hogy a bábuk alapvető funkciója, a mozgás nagyobb hangsúlyt kapjon. A készlet ráadásul olyan alapelvek mentén készült el, mint a szimmetria, szögletesség és absztrakció.

A Brno szék

Miért is kell, hogy egy széknek feltétlenül négy lába legyen? Ludwig Mies van der Rohe úgy gondolta, hogy egy C-alakú sáv is képes megtámogatni az ülést, ha konzolos stílusban is építhető. A végeredmény pedig jól szemlélteti a Bauhaus elvét is: alapelemeire csökkenteni a tárgyakat. 

 

Tea forrázó 

A német fémtervező, Marianne Brandt 1924-ben gondolt egy nagyot és a virágmintáktól, levelektől hemzsegő tradicionális teáskannát lecsupaszította. Ami maradt az a puszta funkciót szolgáló kialakítás, a fém teafúvó és a szűrő. 

 

Az "agglegény szekrény"

A cseh Josef Pohl által tervezett furnérlemezből álló szekrény könnyű hordozhatósága és helytakarékossága miatt egyszerűen "agglegény szekrényként" terjedt el a köztudatban. Kényelmes kialakítás, görgős kerekek, többfunkciós tárolás. Egyszerű, kompakt és hatékony. Sőt, még megfizethtő is.

 

A Barcelona-szék 

1929-ben, a barcelonai nemzetközi kiállításra tervezte Ludwig Mies van der Rohe és Lilly Reich. A könnyű, rozsdamentes acél keret felett két vékony, téglalap alakú párna van. Eredetileg összeszerelhetőre tervezték, de később ezt az ötletet módosították, ahogy az eredetileg csontfehér sertésbőrt is fekete marhabőrre váltották. 

 

MT8 avagy a Bauhaus lámpa

A német Wilhelm Wagenfeld és a svájci Carl Jakob Jucker által tervezett asztali lámpa a "forma követi a funkciót" alapelven működik. Körkörös alap, hengeres tengely, gömbbúra és a lehető leggazdaságosabb anyaghasználat.

 

Ajtókilincs

A Bauhaus alapítója is kivette részét a tárgyak tervezéséből: a Walter Gropius tervezte ajtókilincs 1923-ban került a tömegtermelésbe. A sárgarézből készült, indusztriális stílusú kilincs, a hengeres fogantyújával és annak négyszögletes szárával a Bauhaus egyik legeredményesebb termékévé vált.

 

Rakásolható asztalok

A német születésű, de amerikában letelepülő Josef Albers modern, a Bauhaus színeit alkalmazó, egymásba illeszthető asztalokat tervezett, amikor 1926-27 között ő volt az iskola bútorkészítő műhelyének vezetője. A színes, geometrikus műveiről elhíresült Albers tömör tölgyből és lakkozott akrilüvegből készítette ezeket az asztalokat, melyek mindegyikének megkülönböztető színe van.

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Fotóművészeti reflexiók a Bauhaus magyar szereplőire

Fotóművészeti reflexiók a Bauhaus magyar szereplőire

Rómába érkezett a nagysikerű magyar Bauhaus fotókiállítás.

Bauhaus stílusban tervez kutyaházat egy magyar vállalkozás

Bauhaus stílusban tervez kutyaházat egy magyar vállalkozás

De skandináv és modern kivitelben is elérhető, nyitható tetővel és wifivel működtethető fűtéssel.

Újragyártották Walter Gropius lámpáját

Újragyártották Walter Gropius lámpáját

A Midgard cég a Bauhaus centenáriuma alkalmából elékszítette a TYP113-at.

Hirdetés