Hirdetés

Didaktikus, funkcionalistán esztétizáló építészet ez, amely ha időnként megenged magának építészeti túlkapásokat, azokat is tisztán a felhasználói élmény gazdagítása vezéreli. 

Hirdetés

 

A kortárs holland építészet egyik legérdekesebb jellemzője az a gondolkodásmód, amely lehetővé teszi olyan épületek létrejöttét, mint az utrechti Barneveld Noord vasútállomás. Didaktikus, funkcionalistán esztétizáló építészet ez, amely ha időnként megenged magának építészeti túlkapásokat, azokat is tisztán a felhasználói élmény gazdagítása vezéreli. 

kép © Marcel van der Burg, Bart van Hoek

Ekként válhat a szállítmányozási konténe-rekből felépült, ideiglenes, külvárosi vasúti megálló vécéje ünnepélyes, 12 méter magas, felülvilágított szentéllyé és lesz a végtelenségig leegyszerűsített épület szerethető, különösen a tornyára biggyesztett szélcsirke miatt. Nem szélkakas, ugyanis Barneveld Hollandia tojás-fővárosa és egyébként is az állomás magyarra fordítva a Csirke úton (Chicken Line) áll.

kép © Marcel van der Burg, Bart van Hoek

A holland vasúthálózatért felelős ProRail által életre hívott Prettig Wachten, avagy kezdeményezés a „kellemes várakozásért”, húsz, többnyire kis alapterületű vasútállomás újragondolását célozta meg azzal a szándékkal, hogy azokat az utasok számára élhetőbbé és kényelmesebbé tegyék.

Az előtanulmányok alapján a vasúti közlekedésben részt vevő utasok többsége a várakozás idejét a valóságosnál közel háromszor hosszabbnak érzékeli, továbbá a kis, elhagyatott vasútállomásokon nem érzik magukat biztonságban, ugyanis ezeknek az épületeknek sokszor nincs valódi gazdája, ezért sok közülük meglehetősen elhanyagolt, kellemetlen hely. A különböző állomások áttervezésénél ilyen és ehhez hasonló szempontok vezérelték főként a tervezőket, és a barneveldi állomást tervező NL Architects kétség kívül feszengéstől mentes választ adott a felmerülő problémákra. 

kép © Marcel van der Burg, Bart van Hoek

Az építőelemként használt, zárt tömegű konténerek az alárendelt funkciókat tartalmazzák: raktárt, mosdót és a gépészeti teret, ezzel szemben a közönségforgalmi terek nyitottak, átláthatóak. A Prettig Wachten-programon belül a szervező ProRail pedig megpróbált minden megállóhoz, legyen az bármennyire kicsi, valamilyen állandó emberi jelenlétet igénylő funkciót hozzáfűzni, ezzel is fokozva a várakozó utasok biztonságérzetét. Eredetileg Barneveldre egy fogyatékkal élők által üzemeltetett bicikliszerviz került volna, végül az apró üzlethelyiségben kávézót nyitottak.

kép © Marcel van der Burg, Bart van Hoek

A barneveldi állomás, és valójában az egész Prettig Wachten-program pontosan annyival tud többet, szemben megannyi, logikusan felépített gigantikus építészeti koncepciónál, mint amennyitől egy épület egyszerűen csak működőképessé válik. Nincs tehát titok itt, egyszerűen az alapvető emberi igények figyelembevétele történt.

Máskülönben ezek ugyanazok a karcos, németalföldi megoldások, amelyeket az elmúlt évtizedekben oly sokszor láttunk már, amelyeket a liberális holland közönség oly rendületlenül tolerál vöröstéglás házainak óriás-ablakai előtt mélázva. A holland építészet az elmúlt években visszavonhatatlanul és sokat változott, miként a barneveldi vasútállomás esete is tükrözi, a figyelem a koncepcióról fokozatosan a felhasználói igényekre irányul. A kiüresedett koncepciók lassan eltűnnek és az olyan építészek, mint az NL Architects valóban átérzik a súlyát annak, hogy embereknek terveznek.

Szöveg: Matúz Melinda
Építész: NL Architects – Pieter Bannenberg, Walter van Dijk, Kamiel Klaasse 
Fotó: Marcel van der Burg, Bart van Hoek

Tervező: Pieter Bannenberg, Walter van Dijk, Kamiel Klaasse – NL Architects
Munkatársak: Kirsten Hüsig, Barbara Luns, Gert Jan Machiels, Gen Yamamoto, Aude Robert, Christian Asbo
Projekt építész: Gerbrand van Oostveen
Kivitelezés: 2013

A cikk nyomtatásban megjelent az OCTOGON 2013/6. lapszámában. 

Ez a cikk nyomtatásban is megjelent az Octogon magazin 107 - 2013/06. lapszámában

A lapszám tartalmából:

A japán építészet egyik legegyedibb hangú alkotójának, Terunobo Fujimorinak a magyar határhoz közeli Raidingban, Burgenlandban felépült házának bemutatását emelhetjük ki, amit a nagyszerű dán urbanistával, Jan Gehllel készült interjú követ, ami egyben a városépítésifőosztály.blog.hu munkatársának, Kováts Bencének az első lapunkban megjelent írása.


Megnézem Előfizetek



Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Octogon 109

109 - 2014/1

Idei – avagy már a ló évében összeállított – első számunkat a Fuksas Architetto nagy szenzációt keltett, Sencsenben megépült, kettős héjú, félmillió m2 alapterületű repülőterével indítjuk, majd, rövid ideig még a határon kívül időzve megmutatjuk, hogy Mallorcán miként gondolkoznak a bérházépítésről, úgy építészeti, mint szociológiai szempontból (tanulságos történet).

Octogon 108

108 - 2013/6

A 108-as lapszámunk különösen gazdag muzsikában és megújuló, átalakult épületek, belső és közterek történeteivel. Persze hűek maradtunk saját hagyományinkhoz: példaértékű kortárs társasházat.

Octogon 107

107 - 2013/5

A japán építészet egyik legegyedibb hangú alkotójának, Terunobo Fujimorinak a magyar határhoz közeli Raidingban, Burgenlandban felépült házának bemutatását emelhetjük ki, amit a nagyszerű dán urbanistával, Jan Gehllel készült interjú követ, ami egyben a városépítésifőosztály.blog.hu munkatársának, Kováts Bencének az első lapunkban megjelent írása.

Hirdetés