A BORD Építész Stúdió és a RacingLoop tervezőivel beszélgettünk a hajdúnánási MotoGP-pályáról.

Rendkívül kötött tervezési feladatot jelentett a hajdúnánási MotoGP-pálya a BORD Építész Stúdió számára: biztonsági és egyéb szigorú előírások miatt szinte nem maradt variációs lehetőség, ugyanakkor építészeti viszonyítási pont sem adódott, mert az 500 hektáros terület környékén egyetlen ház sem akadt, az inspirációt így maga a versenyzés adta. A pálya nyomvonalát tervező RacingLoop csapat elmondta, hogyan egyenlíti ki a pálya az esélyeket, és azt is elárulták, milyen top speedet kalkuláltak.

Több mint húsz év után tér vissza Magyarországra a MotoGP, az eddigi két vb-futam (1990, 1992) után tehát sokszoros körhátrányban érkezik a következő, 2023-ra tervezett verseny. A helyszín Hajdúnánás mellett lesz, az 500 hektár kiterjedésű területre rendkívül komplex fejlesztési programot írtak ki: a gazdaságos üzemeltethetőség érdekében a versenypályához és kiszolgáló épületeihez egyéb sportolási, oktatási, szórakozási lehetőségek is kapcsolódnak majd, melyek egész éves kihasználtságot biztosítanak a helyszínnek.

A különleges helyszínről Bordás Péterrel és Zih Katával, a nyílt építészeti tervpályázaton győztes BORD Építész Stúdió tervezőivel beszélgettünk, és megkérdeztük a pálya nyomvonalát tervező RacingLoop csapat ügyvezető igazgatóját, Tomé Alfonsót is.

Életkép a célegyenesből - BORD Építész Stúdió, vizualizáció: Homologue

A BORD Építész Stúdió terve a bonyolult funkciók és közlekedési rendszerek rendezését egyedi módon oldja meg: a központban álló versenypálya ívéhez simulva, két, 12 méter magasra emelt, 2 km hosszan elterülő természetes partfalat hoz létre. Ez az elem fogja egybe a pálya köré rendezett funkciókat, köti össze a rendezvényhelyszíneket a lelátókkal, medret biztosít az áramló sebességnek, valamint védelmet nyújt a pálya káros zajhatásai ellen. Különlegessége, hogy tetején bárki végig sétálhat, miközben egyedi nézőpontból követheti a versenyt – írtuk korábbi, a tervezési koncepciót bemutató cikkünkben.

Azonban a látványtervek alapján kíváncsiak voltunk további részletekre is. Például arra, hogy lehetett minden létesítményt a pálya nyomvonalán belül elhelyezni?

„Maga a pályázat tartalmazta a nyomvonalat, amit a fejlesztéshez megfelelőnek tartottak egy előzetes terv alapján, és mi ezt nem változtattuk meg” – árulta el Zih Kata. „Ami nekünk ebben nehézség volt, hogy a kiadott pályázati anyagban megjelölték, hová helyezhetjük el az épületeket – vette át a szót Bordás Péter. – Nagyon furcsa volt eleinte, hogy minden a pályán belül van, tehát nem lehet akadálytalanul megközelíteni, ellentétben például egy stadionnal. És van egy speciális terület, a versenyzők, rendezők és a szponzorok számára fenntartott paddock és hozzá kapcsoló létesítmények, ahová a nézők nem mehetnek be.”

Rengeteg volt tehát a kötöttség, ezért ahogy a MotoGP-s mérnökök próbálnak a szigorú szabályokon belül fejleszteni, úgy kerestek fogást a feladaton az építészek is. 

„Szakértőkkel, külföldi pályák üzemeltetőivel beszéltünk, de mindenhol elutasították a javaslatainkat. Kiderült, hogy ez most az a ház, amit egy kiadott négyszögbe bele kell tervezni, bármilyen zseniális ötleteink is lennének egyébként. Ilyen erős kötöttségünk még sosem volt.”

Ekkor azt mondták, hogy ha az épületeket nem lehet elmozdítani, akkor viszont legyenek részei a pályának: a VIP ugyanaz az aszfalt, mint a célegyenes vagy a paddock. „Az épület mindenhol, folyamatosan össze van kötve rámpákkal, a VIP rész aszfaltjával, a paddock aszfaltjával, gyakorlatilag alagútként is működik, ahogy a fiam mondaná, mint a Verdákban, ahol mindenhol autók mászkáltak a pályán, és tényleg, miért ne mehetnél fel egy Ferrarival a boxodra? – teszi fel a költői kérdést Bordás. – Ha a MotoGP-n nem is, de az egyéb versenyeken ezt nagyon jól ki lehet használni, rengeteg ötletet adhat.

Ilyen házat még senki nem csinált, legalábbis nem tudok arról, hogy létezik olyan helyszín, ahol a futam végén a versenyzők felmotorozhatnak a VIP-ba – mert itt ezt meg lehet csinálni. Miért ne lehetne a leintés és a tiszteletkör után egyből a VIP-be hajtani?

Kicsit mint amikor papírfigurákat hajtogatsz, és harmonikaszerűen kihúzod őket. Mivel nem volt szomszédépület, magához a pályához kellett igazodni”

BORD Építész Stúdió, vizualizáció: Homologue

A pálya pedig nagyon szigorú előírásoknak felel majd meg, a Forma–1-et kivéve minden szakág versenyére alkalmas lesz, autóbemutatót tarthatnak ott, tesztelni lehet, külön gokartpálya is üzemel majd. A főlelátó 12 ezres lesz, ezen kívül lesz egy-egy tíz- és ötezres lelátó, mobillelátók, földpartos lelátók, négyezres VIP lelátó, teljes kapacitáson összesen mintegy százezer embert fogadhat be a létesítmény. Ehhez lesz egy kempingterület, illetve a pálya egyik szegletébe elhelyeztek két szállodát, old timer múzeumot, de egy-egy irodaépület és látogatóközpont kubatúráját is kijelölték potenciális fejlesztési területnek.

Nehezítette a tervezést, hogy a kiírás decemberben jelent meg, nem voltak versenyek, nem lehetett működés közben tapasztalatot szerezni egy ilyen pályáról. És a hatalmas lépték is teljesen szokatlan volt: csak a helyszínrajzot négyen készítették el, száz hektárnyi parkolóterületet, feltáró és kiszolgáló utakat, csatlakozásokat terveztek. „Csak a helyszínrajz megfelelt egy pályázatnak, és nem egy épületet kellett megtervezni, hanem nyolcat, egy stadionnyi lelátóval.

„Mintha csináltál volna egy repteret, egy stadiont, terveztél volna egy urbanisztikai helyszínrajzot egy jó tájépítészi feladattal, plusz még kórházat, benzinkútat, helikopterleszállót” – összegezte Péter és Kata a könyörtelen téli munkamenetet.

De hátra volt még a feketeleves: amikor elkészültek, megvoltak az építészeti gesztusok – de nem jöttek át a látványterveken. Megfelelő helyről nézve rendben volt a látvány, de egy távoli képről egyszerűen nem jött át. „Ezt nem hiszem el – sóhajtott fel Péter. – Csináltunk egy makettet, egy kettő centiméter széles, 15 milliméter magas, egy méter hosszú épületet, mert ez egy 800 méter hosszú épület. Azok a hatalmas gesztusok, amiket csináltunk gyakorlatilag nem látszanak, ha a pálya egyik végéből felveszünk egy nézőpontot.”

Még ellenőrizték is, hogy elrontottak-e valamit, mert ki kérne 800 méter hosszú épületet, de nem, a kiírásban foglaltak ezt kérték. Innentől tehát arra kellett koncentrálni, hogy egy adott helyről élményt nyújtson a pálya, amelyhez hasonló nincs Kelet-Magyarországon (a Hungaroringen kívül a Szombathely melletti Pannonia-ring és a Győr melletti Rába-ring van a jelentősebb hazai pályák között, keletről a Budapest vonzáskörzetében lévő, Örkény melletti Euroring gyakorlópályát említhetnénk). A hajdúnánási pálya teljes tervezése nyolc hétig tartott, de a neheze csak most jön: a 2023-as határidő rendkívül feszes, de talán a technológiai sorrend okos priorizálásával, komoly erőforrások felsorakoztatásával, akár más építészirodák bevonásával megoldható.

Az okos beállítások és a versenyzői kvalitások pályája

Felmerül a kérdés, miben lesz majd egyedi a magyarországi MotoGP-pálya a versenynaptár többi helyszínéhez képest? „Abban, hogy nem csak egy versenypálya lesz – kezdte lényegre törően a pályatervező csapat, a RacingLoop ügyvezető igazgatója, Tomé Alfonso. – Egy elképesztő motorsport-szentély lesz több pályával és kiszolgáló létesítménnyel, melyeken akár egymástól független eseményeket is lehet majd tartani egyszerre. Semmilyen más kelet-európai pályához nem hasonlítható, és a világban is csak kevés ehhez fogható akad, miután a magyar pálya a legújabb nemzetközi előírásoknak és a legfrissebb versenyzési trendeknek is megfelel majd, a jövőbeni növekedés lehetőségével.”

BORD Építész Stúdió, vizualizáció: Homologue

A helyszín teljes mértékben megfelelő lesz majd a motorosok és a szurkolók számára is, maga a pálya pedig tökéletesen kiszolgálja majd a profikat és az amatőröket. A szurkolók pedig várhatóan szoros futamokon izgulhatnak majd, mint Alfonso kifejtette:

„A javasolt nyomvonal alapján a pálya két eltérő adottságú szektorra osztható: egy lassabbra az első és a kilences kanyar közt, és egy gyorsabbra a tízestől a 15-ösig, számtalan előzési ponttal. Ez a kialakítás nagyon komplex beállításokat és sokoldalú versenyzőket követel, ami minden kategóriában egyelőbb esélyeket teremt. A MotoGP-pályák kialakítása jellemzően kedvez a Hondának, a Ducatinak, a Yamahának vagy a Suzukinak. Itt megpróbálkoztunk egy olyan kombinációval, amely egyik meghatározott típusnak sem kedvez, helyette a finom beállítások és a motorosok kvalitásai jelentik majd a különbséget.”

Néhány helyszínen a főlelátón ülő nézők az egész pályát belátják, ilyen létesítmény azonban „nagyon kevés van, és tervezési kompromisszumokat igényel: keskeny, kanyargós pályát, lassú átlagsebességgel, amit viszont a versenyzők többsége nem szeret – magyarázta Alfonso. – Ezzel szemben itt számos lelátórészt terveztünk, ahonnan a pálya jelentős területe látszódik, továbbá a megemelt gyalogos gyűrűn szabadon sétálhatnak majd a szurkolók, és különböző szögekből élvezhetik a versenyt. Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy manapság – és egyre inkább – a technológia, főként az óriáskivetítők és az okostelefonok révén sokkal inkább hozzájárul a szurkolói élmény megteremtéséhez, mint a pálya egészére való rálátás, elvégre a versenyzők bizonyos pontokon akár egy kilométeres távolságra is lehetnek a lelátótól.”

Persze a pontos specifikációra is kíváncsiak voltunk, és a RacingLoop meg is osztotta ezeket. Tehát a pálya 4594,39 méter hosszú lesz, a célegyenes 1063,45 méter, a szimulációk alapján a top speed 337,8 km/óra lehet az elit kategóriában (a MotoGP-sorozat négy kategóriát foglal magába, a csúcs a MotoGP, azon kívül a Moto2, Moto3 és a MotoE kategóriákban vannak futamok - a szerk).

A pálya tehát a legszigorúbb nemzetközi sztenderdek szerint épül, arról, hogy a MotoGP mellett milyen egyéb nívós versenyt rendeznek rajta, a Magyar Autó-Motorsport Fejlesztési Ügynökség (HUMDA) dönthet, a maga üzleti stratégiájának megfelelően. A napokban a HUMDA stratégiai megállapodást kötött a Forma–1-es Magyar Nagydíjaknak is otthont adó Hungaroringgel, hogy a két pálya egymást kiegészítve működjön.

Projekt adatok

Projekt megnevezése: MotoGP versenypálya- és sportkomplexum tervezése, tervpályázat
Helyszín: Magyarország, Hajdúnánás
Kiíró: Kelet-Magyarországi Versenypálya Korlátolt Felelősségű Társaság
Tervezés éve: 2020

Generál tervezés: BORD Építész Stúdió
Felelős tervező: Bordás Péter
Építész csapat: Balogh Edit, Belányi Zsolt, Benczéné Kovács Katalin, Damásdi Fruzsina, Hindy Dorka, Kiss Dalma, Kracker Csilla, Kulcsár Emese, Gyárfás Noémi, Mezey Tamás, Zih Kata
Gépészeti tervezés: BORD Épületgépész Stúdió, Hollókövi Zoltán
Látványtervek: Homologue, Ölbey Zoltán




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

A világ legjobbjai között a Debreceni Nemzetközi Iskola épülete

A világ legjobbjai között a Debreceni Nemzetközi Iskola épülete

Az A’Design Award versenyen a 40 legjobb építészeti projekt között végzett.

A tokaji tájba simuló pincészetet tervezett a BORD

A tokaji tájba simuló pincészetet tervezett a BORD

A Sauska Borászat Mádtól néhány kilométerre, Rátkán, Tokaj-Hegyalján valósul meg.

Szintet lépett a DECODE pályázat

Szintet lépett a DECODE pályázat

Kihirdették a győzteseket, és megnyitották a pályaművekből rendezett kiállítást a Faur Zsófi Galériában.

Hirdetés