Hirdetés

A környezetbarát irodatakarításhoz az emberi munkát is magasabb szintre kell emelni.

Hirdetés

Takarítani mindenki tud – vélik sokan. Elég egy felmosószett, néhány flakon tisztítószer, pár szorgos kéz és már kezdődhet is munka. Hogy ez mennyire nincs így, különösen most, a Covid időszakában, arról Bender Gáborral, a Triarco Kft. ügyvezetőjével, a FirstClean brand tulajdonosàval beszélgettünk. Az az elvük, hogy egy iroda ne csak tiszta és szép legyen, de mindez a lehető legkisebb ökológiai lábnyom mellett valósuljon meg. Szóba került a prémium minőségű takarítás létjogosultsága, és a szolgáltatás színvonalának ellenőrizhetősége is.

Bender Gábor, a FirstClean brand tulajdonosa

Akárhogy is alakul a vírus helyzet utáni irodai élet, az biztos, hogy a takarítás szerepe felértékelődik.

Ez tagadhatatlan. Az ma már nem kérdés, hogy a takarítás fontossága és a munkavállalók biztonsága minden korábbinál jobban felértékelődött a járvány hatására. A járvány reflektorfénybe helyezte a takarítás kérdését; a fertőtlenítő takarítás - amit mi házon belül covid takarításnak hívunk - nagyon népszerű azon cégek körében, amelyek számára fontos a munkatársak egészségének megőrzése, a járványveszély mérséklése. Természetesen az igények eltérőek: van, aki napi szintű fertőtlenítő takarítást kér, van, aki hetit, illetve ezek kombinációját. A nagytakarítás alkalmával elvégezzük a Covid- mélytakarítást, amikor vagy ózonnal-, vagy egy 150 fokos gőzzel fertőtlenítő berendezést használunk. Alkalmazkodunk az igényekhez.

A reklámokban rendszerint az szerepel, hogy a fertőtlenítőszerek a kórokozók 99,9%-át elpusztítják, amit az ember hisz is, meg nem is. Mennyire biztosak az Önök által alkalmazott technológiák, például a gőztisztítás?

A technológia abszolút kiforrott, és valóban rendkívül hatékony, de ez is, mint minden más technológia csak akkor lehet sikeres, ha az emberi felelősségvállalás magasabb szintre emelésével is együtt jár.

A fejlett technológiát alkalmazó ózonon gépeket is csak akkor van értelme alkalmazni, ha betartják a hozzá kapcsolódó biztonsági intézkedéseket.

Ha bejön egy covidos beteg, és végigmegy a frissen takarított irodán, közben érintve a kilincseket, a mikro vagy a hűtő ajtaját, akkor a vírus nagyon gyorsan újra megjelenik. Százszázalékos védettség nincs, de azt gondolom, hogy ha nincs fertőtlenítő takarítás, akkor lényegesen nagyobb a fertőzés terjedésének veszélye.

A vírus – felülettől függően – néhány óra, maximum nap után magától is elpusztul.

De nem biztos, hogy ezt érdemes megvárni. Nyilván nem lehet naponta ózonnal takarítani, hiszen ennek relatíve magas a költségvonzata, de ha egy szakképzett takarító 70 százalékos fertőtlenítő oldattal és mikroszálas törlőkendővel kétóránként körbe fertőtleníti a teljes irodaterületet, – különös hangsúlyt fektetve a kapcsolókra, kilincsekre, tárgyalóasztalokra, székkarfákra, csapokra, WC ülőkékre és általában minden olyan eszközre, ami a kollaborációs területeken található – nos, akkor egy nagyon komoly lépést tettünk a vírusprevenció irányába.

Az Önök anyacége, a Triarco ügynökségként is működik. Miként látják, hogyan változott a vírus hatására az irodai térhasználat?

Nyilvánvaló, hogy egy vírusveszélyes időszakban az open-space nagyon nagy mértékben kedvez a vírus terjedésének, de a mostani fejleményektől függetlenül az open-space irodák hegemóniája már néhány éve megtört. Mi jellemzően ’A’, illetve ‘A+’ kategóriás házakban dolgozunk, ahol azt látjuk, hogy a felső- és középvezetők már régóta kiharcolták maguknak a saját irodát.

Sok iroda kiürült, illetve számos helyen csak minden második munkaállomást töltenek be.

Én arra számítok, hogy sok irodaterület fog felszabadulni, ami azt jelenti, hogy a piac eddig bérbeadói jellege bérlőivé alakul át, magyarul a bérlők az eddigieknél sokkal inkább meghatározhatják a szerződés feltételeit. De ettől takarítani még kell! Hosszabb távon pedig úgy látom, hogy a cégek fokozatosan visszatérnek az irodákba, de a vírus előtti korszakhoz képest sokkal nagyobb lesz a mobil irodák és a home office szerepe, nagyobb hangsúlyt kap például a clean desk policy.

Nincsenek csodák: távolságtartás, maszk használat, plexilap az íróasztalok között, időkorlát a közösen töltött időre vonatkozóan, napi szintű fertőtlenítő takarítás munkaidőben – tehát nem csak az irodai dolgozók távozása után. Azt látom, hogy a budapesti takarító piacon működő cégek megdöbbentően nagy része iszonyatosan rossz munkát végez, alacsony áron. Mi nem az árainkkal akarunk versenyezni, hiszünk abban, hogy az igazolható és ellenőrizhető minőség nekünk és a megbízóinknak is számszerűsíthetően kedvezőbb megoldás. Látom, hogy vannak cégek, amelyek egy négy óra alatt kitakarítható irodaterületről egy, másfél óra alatt levonulnak, mert már ott áll a céges kisbusz, vinni kell a takarítókat a következő helyre. Szerintem ez nonszensz, és ki merem jelenteni, hogy a pandémia időszakban veszélyes is! Minden felelősen gondolkodó cégvezetőnek javaslom, hogy kérjen napi többszöri takarítást, de az ajánlatok mérlegelésénél ne csak az árakat nézzék!Felelős cégvezetőként milyen eszközök állnak a rendelkezésére ahhoz, hogy csökkentse a fertőzés veszélyét?

Azt mondja, hogy igazolható és ellenőrizhető minőség. Kifejtené ezt?

Kezdjük talán a munkatársakkal: mi megbecsüljük őket, cserébe ők lojálisak hozzánk. Becsületes dolgozóink vannak, akik rendes, bejelentett bért kapnak, a nálunk végzett munkájuk után nem kell rohanniuk a másodállásba. Válogatott, képzett, igényes és pontos takarító csapatunk van, amelynek tagjait emberileg és anyagilag is megbecsüljük, hiszen hosszútávra tervezünk velük. Folyamatosan karbantartott, frissített, modern eszközparkunk van. Elmondhatom, hogy nem csak a munkatársaimra, de a gépeinkre is büszke vagyok. Fenntartható módon előállított környezet- és egészségbarát takarítószerekkel dolgozunk, amelyekben olyannyira hiszünk, hogy igyekszünk a megbízóinkat is rábeszélni ezek használatára, mert hiszünk abban, hogy egy jó munkahely lehet egyszerre zöld és tiszta.

A takarítók munka közben csak a feladatuk elvégzéséhez szükséges helyeken kapcsolják fel a villanyt, az ivóvizet kulacsban magukkal viszik és tömegközlekedéssel érkeznek a helyszínekre. A takarítószerek szállításához - és az ellenőrzések elvégzéséhez pedig elektromos járműveket használnak.

Ezek apróságnak tűnhetnek, de több tízezer négyzetméter esetén jelentős megtakarítást eredményeznek. Ezzel nem csak a saját munkatársaink egészségét óvjuk, hanem az irodában dolgozók egészségére is tekintettel vagyunk, sőt, a profitunk egy részét is környezetvédelemre és a fenntarthatóság támogatására – például faültetésre – fordítjuk.

Hogyan valósul meg ténylegesen a munkafolyamatok ellenőrizhetősége?

A minőségpolitikánk része, hogy a folyamatos, megbízható, magas minőség érdekében rendszeres ellenőrzést tartunk a helyszíneken dolgozó Facility Manager kollégák segítségével. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy egy saját fejlesztésű, tabletre telepített szoftverrel a teljes takarított területet végignézzük az ablakpárkányoktól, a mikrohullámú sütőkön át a szociális helyiségekig és kollaborációs terekig. Ez az alapja annak a jelentésnek, amelyet a megbízóinknak adunk. Néhány gondolattal korábban azt mondtam, hogy büszke vagyok a gépeinkre és a kollégáimra. Azt hiszem, ezt ki kell egészítenem: meg vagyok róla győződve, hogy a FirstClean egy egészen új időszámítást hoz Budapest modern irodaházaiba. Miközben kiemelkedő minőségű szolgáltatást nyújtunk hazai és nemzetközi megbízóinknak, és hatalmas lépést teszünk a fenntartható jövő felé.

FirstClean.hu




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Világsztár építészekkel folytatódik a Szentendrei Építészszalon

Világsztár építészekkel folytatódik a Szentendrei Építészszalon

A február 25-i esemény vendége Martinkó József, az Octogon főszerkesztője lesz

Jó ütemben halad a Corvin megfiatalítása

Jó ütemben halad a Corvin megfiatalítása

A Corvinban minden szinten, szinte minden volt és úgy tűnik lesz is.

Programozható, interakcióra hívó, luxust idéző sziluett

Programozható, interakcióra hívó, luxust idéző sziluett

MOME x BE LIGHT! pályázat, 3. rész.

Hirdetés