A tervező, Piero Lissoni is részt vett a szálloda hivatalos avatásán

Alapvető emberi igény a történetmesélés. De vajon képes egy épület maga is történetmesélővé válni? Piero Lissoni exkluzív épületbejárásán mutatta be, hogy a belvárosi Dorothea Hotel miként tud korszakokon, stílusokon és különböző hagyományokon átívelve történetet alkotni. 

Tavaly novemberben nyílt meg a Vörösmarty tér sarkán, a Vigadó szomszédságában álló három, különböző építészeti korszakot képviselő épület összevonásával a Dorothea luxushotel méretes tömbje, ami az Autograph Collection egyedi megjelenésű, kiemelt minőséget kínáló szállodalánc hazai első tagjaként működik. Maga a tervezési folyamat igen rég elkezdődött, a tulajdonos és a tervező között egy nyolcéves, intenzív együttműködés zajlott, amelynek során a számos párhuzamosan futó, főleg olasz és amerikai projekt mellett Piero Lissoni rendszeresen repült Milánóból Budapestre, hogy minden részletében szemmel kövesse az épületegyüttes fejlődését. Számára az elsődleges kihívást a történelmi belvárosi környezetben álló, különböző építészeti korszakokat és világot képviselő három épület összehangolása jelentette, megfogalmazása szerint megtalálni a közös nyelvezetet a tömböt alkotó elemek között. A kívülről, a ráépített felső szint kivételével az eredeti világot visszahozó megújuló homlokzat mögött azonban lényegesen átalakult az épülete struktúrája.

Portré: Végh László

A tervező számára ugyan fontos volt a történelmi környezet, az épület múltja, de nem a rekonstrukcióra, hanem a meglévő és az újonnan belekerülő elemek közös nyelvezetének kialakítására törekedett. A szálloda, luxuslakások és különböző vendéglátóhelyek alkotta komplexumot alapvetően a nagy fokú funkcionalitás és a kényelem határozza meg, ezt szolgálja a teljes építészete, amely egyben kerüli az öncélú megoldásokat, helyette a teljes őszinteségre törekszik. Ahogy Lissoni megfogalmazta, egy jó koktélt igyekezett megalkotni, amiben a mai elegancia tartalmat ad a múltnak. Elismerte, hogy ebben volt némi kockázat, a koktél akár ízetlen vagy éppen émelyítő is lehetett volna, épp ezért a tulajdonost időnként hosszasan kellett győzködni, de végül egészséges kompromisszum született. (Erről lásd még: „Budapest érzékiségét szerettük volna megmutatni”, interjú Piero Lissonival, OCTOGON, 188.)


Az épületek egybefonásának vezérmotívumát a belső udvar képezi, aminek kialakítását a hagyományos milánói palazzók inspirálták. Itt egy olyan belső teret igyekeztek teremteni, amelyben megtalálhatóak a milánói udvartípusok különböző archetípusai: egy díszes, reprezentatív; egy valamivel egyszerűbb, funkcionalista és egy dús növényzetű, zöld tér. Mivel a szálloda szobáinak egy jelentős része ablakával, erkélyével a belső udvar felé nyit, ezért azt olyan módon alakították ki, mintha egy kávézókkal, bárokkal, teraszokkal belakott park, terecske lenne, amelyre a szomszédos házak ablakai nyílnak. Az időjárás változásaitól pedig mindezt egy magasan elhelyezett üvegtető védi.

Piero Lissoni olyan motívumvilágot vitt végig a teljes belső tervezésen, amely se nem egyértelműen olasz, se nem egyértelműen magyar, de mindkettőből merít. Ugyanúgy épít a magyar és az olasz építészeti, történeti hagyományokra, az ezekből megfogalmazott közös, helyi nyelvezet megvalósításába pedig nagy számban vont be helyi kézműveseket, művészeket, mesterembereket, a felhasznált anyagok java része is hazai. A szobákat, közös tereket díszítő kortárs képeken hagyományos öltözetű nők és férfiak néznek a vendégre, emellett a Breuer Marcell-székek társaságban pedig gond nélkül elfér a népművészeti motívumok ihlette díszpárna. Mindezek azonban kellő arányban, óvatosan adagolva, ne legyen tömény, ne uralja a vizuális összhatást, „a kevesebb több” elvét követve.

Lissoni kihangsúlyozta, hogy minden elemnek értelmet, jelentést kell adni, a szálloda belső tereiben semmi sem öncélú, mindent a funkcionalitás és a közös nyelv köré épített. A főbejárat folyatásából induló főlépcsőház az eredeti kialakítással, de új, szürkés színvilággal lépett szintet az elegancia terén, az előcsarnokban kényszerűen megtartott markáns fal a helyi művészek munkájával kapott új mondanivalót. A tervező említette, hogy napjainkban előtérbe került – az egyébként az emberiséggel egyidős igény – a történetmesélés. A Doroteában nem az épületek történetét szerették volna valamiképpen belecsempészni a belső dekorációjába, hanem a maga az épület a benne meglévő és az oda bekerülő építészeti elemekkel válik törtnetmesélővé. Megjelenik benne egy olasz történet leginkább a palazzók, az élő terek világával; de megjelenik benne egy magyar történet is, ami a Monarchia korszakát idézi. Láthatunk konkrétabb vizuális megjelenítéséket, vagy akár olyan jelzésszerű megoldásokat, mint például a Pavilon étterem gyógynövény- és fűszerfala, amit József Nádor botanikuskertje inspirált. 


A már sokat említett egységes nyelvezet azonban abból a kulturális sokszínűségből áll össze, ami a Monarchiát is jellemezte, Lissoni a helyi örökség megjelenítése mellett az európai hagyományok kihangsúlyozását tartotta fontos küldetésének. A sokszínűség az időbeni korszakokon is végigvonul, a kiegyezés idejétől eljutunk a mába. Az utcai frontra nyíló „hagyományos” szobákban a helyi örökség valamivel hangsúlyosabban jelenik meg – a bejárati ajtókra a Magyar Nemzeti Galéria egyes festményének részleteit nagyították fel –, ugyanakkor a folyosó túloldalán, a belső átriumra néző erkélyes szobák már egy letisztultan modernebb világot képviselnek. A felsőbb szinteken elhelyezett lakosztályok – így például az épület Vörösmarty tér sarkára került elnöki lakosztály – egyedi kialakítást kaptak, számos apró, finoman kidolgozott részlettel.

„Itt minden valódi, semmi sem hamis” – összegzi a Dorotea belsőépítészeti koncepcióját Piero Lissoni. Valódi építészeti minőséget teremtett meg, amely eredhet akár az olasz, akár a magyar hagyományokból, de összességében mégis inkább európai, vagy akár az egyetemes kultúrából, kultúrákból táplálkozik.


 

Koncepció, építészet, belsőépítészet: Lissoni & Partners Stúdió, Milánó, Olaszország
Piero Lissoni – alapító, Miguel Casal Ribeiro – partner, Tania Zaneboni – belsőépítész partner, Mattia Susani – építész, Rodrigo Tellez – belsőépítész
Generáltervező (építészet, szakági tervek): TSPC Kft.
Felelős tervező: Kádár Mihály
Projektmenedzser: Balla Balázs
Projektvezető építészek: Rónaszéki Gábor, Tóth-Lovrity Andrea
Építészek: Bán Márton, Cseke Sándor, Fenyvesvölgyi Mónika, Gönye Péter, Harsányi Hunor, Hegedüs-Kolozsi Sarolta, Hitró Enikő, Kocsis-Romhányi Lilla, Seszták Bence, Seszták-Lazúr Eszter
Fővállalkozó: Market Építő Zrt.

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Ma nyílik meg az újjászülető Andrássy Kúria

Ma nyílik meg az újjászülető Andrássy Kúria

Magas minőségű szolgáltatásokkal, új névvel és arculattal, ambiciózus fejlesztésekkel.

Piero Lissoni videón mutatta be a B&B Italia új kollekcióját

Piero Lissoni videón mutatta be a B&B Italia új kollekcióját

A Borea-családot a repülőgépek ihlették, melyek Lissoni hiába próbált gyerekként megépíteni.

Piero Lissoni lesz a B&B Italia művészeti igazgatója

Piero Lissoni lesz a B&B Italia művészeti igazgatója

Az építész 2021. január 1-től tölti be a pozíciót az olasz bútorgyártó cégnél.

Hirdetés