De vajon mekkora szerepe lesz a jövő városaiban?

Magasodó üvegépületek a nagyvárosokban, vagy éppen elhagyott szigeteken - az évezredes történelmi múlttal bíró üveg használatát a modern kor technológiai vívmányai terjesztették el az építészetben. A rangos A+ Awards keretein belül idén az építészet jövőjére keresik a választ, ebben pedig nagy szerepet kap az üveg is. 

Az üveg használatának kezdetéről több legenda is szól, néhány szerint az üveget a föníciaiak fedezték fel, az viszont bizonyított tény, hogy az első üvegszerű anyagokat Nyugat-Ázsiában és Mezopotámiában használták, ezeken a területeken jelentek meg először az öblösüvegek. A modern korban az üveg a kortárs építészet központi elemévé vált,

olyan alkotók kezdték használni előszeretettel, mint például Mies van der Rohe vagy Philip Johnson.

Az úsztatott üveg eljárás feltalálása fontos fordulópontot jelentett az üveg alkalmazásában, ezt 1952-ben találta ki Sir Alastair Pilkington: a különlegesen sík felületet az üveg olvasztott ónon úsztatásával érték el. Manapság az építészek az üveggyártókkal együttműködve új üvegezési rendszereket és technológiákat fejlesztenek ki, amelyek radikálisan megváltoztatják a városi környezetet.

Az immáron nyolcadik alkalommal megrendezésre kerülő A+ Awards az építészet jövőbeli lehetőségeit ünnepli, olyan tervezőknek oszt díjakat, akik új megoldásokat kínálnak az építészetben. A díjakat a világ egyik legnagyobb online építészeti magazinja, az Architizer ítéli oda minden évben, az idei témája az „Építészet Jövője”. Korábbi nyertes munkák közül válogatva az Architizer készített egy jó összeállítást arról, miképp átalakítja át az üveg a városokat. Pályázni idén március 27-ig lehet. 

Apple Store, Stanford, Bohlin Cywinski Jackson
Fotó: Bohlin Cywinski Jackson

A két helyiségből álló, pavilonszerű üzlet Stanford bevásárlóközpontjában található, a széles üveggel körbezárt épületben az ember úgy érezheti magát, mintha szerves része lenne a külvilágnak, és nincs semmi, ami attól elválasztaná. Az üzlethelyiség 2013-ban készült el, igazodva az Apple korábbi épületeihez, mint például cég ikonikus üvegkockája a Manhattanben.

Manshausen Island Resort, Steigen, Stinessen Arkitektur
Fotó: Flickr

Erről a komplexumról beszámoltunk mi is, három kabin és egy szauna, ez a Manshausen 2.0 projekt, amely a Stinessen Arkitektur tervei alapján készült el a Steigen-szigetcsoport egyik szigetén. Az ötlet Børge Ousland felfedezőhöz kapcsolódik,  a projekt egy olyan helyszínen került megvalósításra, amely Norvégiában elsőként kapta meg a White Flag International plastic free minősítését.

Longquan Exhibition Center, LongquanOfficeOffCourse
Fotó: OfficeOffCourse

Dél-Kína szeladonjai közül a Longquan-kerámia a legismertebb, ez egy zöld mázas kerámia, amelyet 950-1550 között készítettek. A Dayao községben található Nemzeti Régészeti Park ennek a történelmi örökségnek a megőrzésére épült.

7 St. Thomas, Toronto, Hariri Pontarini Architects
Fotó: doublespace photography

A 7 St. Thomas kereskedelmi épülete a fény és forma kölcsönhatásán keresztül valósítja meg a viktoriánus és a kortárs elemek békés egymás mellett élését. A viktoriánus kori épületek örökségvédelem alatt állnak, ezekhez építettek egy többszintes üvegépületet és egy üvegtornyot. A vörös téglából készült házak a szilárdságot képviselik, az új épületek hullámos homlokzata és áttetsző jellege ezt a keménységet töri meg, teszi lágyabbá.

Forrás: Architizer




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Egy szó, mint „100” – BOCCI

Egy szó, mint „100” – BOCCI

A BOCCI „100” névre keresztelt, fújt-üveg függesztékje 2021-ben debütált a Milánói Design Héten.

„Hallottam sírni a vasat”

„Hallottam sírni a vasat”

Az Octogon online márciusi tematikája a fém és üveg szerepe az építészetben és a design területén.

Hirdetés