Hirdetés

A KEMKI irodáinak belsőépítészete

Hirdetés

A Közép-Európai Művészettörténeti Kutatóintézet, amely 2021-ben jött létre, a Szépművészeti Múzeum tagintézményeként végzi tevékenységét, amely magába foglalja a hazai művészet, illetve művészettörténet magas színvonalú reprezentációját nemzetközi téren, valamint a magyarországi tudományos élet fellendítését is. A KEMKI három osztályra tagolódik: Archívum és Dokumentációs Központ, Artpool Művészetkutató Központ, valamint Kutatási Osztály regionális fókusszal. Az iroda enteriőrje hűen tükrözi az intézmény szerepét, amely tökéletes összhangban áll a funkcionalitással. Matisz Aliz munkáját az OCTOGON magazin 183-as (2023/3-as) lapszámában mutattuk be.
 


Számos történet bújik meg az intézet falai között, amely egykor Bródy Adél Gyermekkórházként volt ismeretes. A Városligettől pár utcányira található KEMKI épülete jelenleg irodaként funkcionál, de az épületkomplexum nagy múltra tekint vissza; a ’40-es évektől zsidó kórházként működött, majd a II. világháború során a német csapatok is használták, végül állami kézbe került és a lényegre törő „Szabolcs Utcai Kórház” névvel illették.

A belső terek megtervezésével Matisz Alizt bízták meg, aki elmondása szerint könnyen azonosulni tudott a megrendelő elképzelésével. A KEMKI igazgatója, Fehér Dávid elsődleges szempontként az iroda funkcionalitását helyezte fókuszba, amelynek elengedhetetlen része a vizualitás.

„Fontos a szellemiség és az intézet tevékenységének kifejezése, aminek részét képzik az érdeklődési körünkbe tartozó műtárgyak is.”


Múzeumi intézmény részeként a kiemelt téregységekben, vezetői irodákban és a tárgyalóban művészeti alkotásokat csodálhatnak meg a vendégek, amelyek a Magyar Nemzeti Galéria és a Szépművészeti Múzeum gyűjteményéből származnak. Helyspecifikus művészeti alkotások jelennek meg a folyosókon, amelyek reflektálnak a gyűjteményre, illetve az intézmény programjára. A falakat díszítő zománcmunkák és faliszőnyegek Gróf Ferenc, Gyenes Zsófia és Albert Ádám munkáját dicsérik, amelyek különlegessége, hogy gyűjteményi háttérkutatásból született alkotások.

Kiemelt tervezői szempont volt, hogy a berendezés és a műtárgyak ne konkuráljanak egymással, így az alkotások megfelelően tudjanak érvényesülni a térben, ellenben ne legyenek túlzottan hangsúlyosak, hanem méltóságteljes és arányos módon jelenjenek meg. Leginkább légies, redukált terek jellemzik az irodát, ahol a színek nem „nyomják agyon” a teret, és engedik a gondolatok, a szellem felszabadulását. Bútorzat tekintetében a designvilág legmagasabb minősége képviselteti magát: Noguchi fotel, az ’50-es évek design klasszikusa, Vitra asztal és székek, illetve a stílusos ergonómia felső kategóriája, a Herman Miller tárgyaló- és dolgozószékek esetén. Mindegyik irodában és tárgyalóban Stefan Diez által tervezett Hay: New Order tárolórendszere található különböző kombinációkban, amely tökéletesen illeszkedik az iroda fekete és fehér alapszíneihez. 
 


A KEMKI legnagyobb léptékű műtárgya az intézményvezető irodájában található Lakner László-mű, a Rimbaud (Bateau ivre), amely 1985-ben készült, az alkotó expresszívebb időszakában. Az intézmény helyiségei egyedileg tervezett világítástechnikával büszkélkednek, mivel a munkához optimális fény mellett a műalkotások megfelelő megvilágítása is kiemelt jelentőséggel bír.

A Solinfo szakembereinek sikerült egyenletes, szórt fényt biztosítaniuk alapos tervezéssel és méretezéssel, hogy a kialakított keretszerkezet a faltól pont olyan távolságra legyen, ami még megvilágítja a képeket, a tér közepét és a tárgyalóasztalt egyaránt. A spot lámpák alkalmazásával járó inhomogén fényeloszlást ily módon sikerült elkerülni.

Érdekesség, hogy két irodában is akusztikus lámpákat helyeztek el, amelyek csökkentik a terek visszhangját. Az amőbaszerű lámpatestek pedig szépen derítik a falakat, emellett igazi esztétikai élményt nyújtanak nem mindennapi formájukkal. Az intézet szellemiségét méltóképp reprezentálja a fény és a hang világának egyedülálló kombinációját megtestesítő fénytechnikai vívmány.
 


A Bókay-kert által körülölelt D-épület felső folyosóján idén februárban kerültek átadásra az intézmény-reflektív zománcmunkák, amelyek középpontjában kifejezettem a KEMKI-re és tevékenységére helyeződik a hangsúly. A jövőben pedig örülnének az intézet munkatársai, ha egy szoborkerttel válhatna teljessé az iroda.

 

Matisz AlizWeb | Facebook | Instagram
 

 









Az OCTOGON magazin 183-as (2023/3-as) lapszámában sok egyéb mellett a 3h Építésziroda tervezte balatoncsicsói présházról, a MOL Campus belsőépítészetéről, a Grand Hotel Savoy újjászületéséről (INTRAMUROS Építész Kft.) és a MINUSPLUS tervei alapján megvalósult Arquitecto Pitpit étteremről is olvashattok.


Magazinunkra ITT tudsz online előfizetni.







 

 

 

 

További képek a galériában!




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Műtárgyak közt minőségi berendezés 

Műtárgyak közt minőségi berendezés 

A KEMKI irodáinak belsőépítészete

Gondolnád, hogy ez egy motor és nem egy elektromos szekrény?

Gondolnád, hogy ez egy motor és nem egy elektromos szekrény?

De akár utcabútor is lehet.

85 000 kilogramm újrahasznosított anyagból készült a Nike párizsi üzlete

85 000 kilogramm újrahasznosított anyagból készült a Nike párizsi üzlete

Sokkal több mint bolt, környezettudatos gondolkodásra is nevel.

Hirdetés