A brit író szerint újra kell gondolni a kiállított darabok és a látogatók közötti kapcsolatot.

Owen Hopkins építészkritikus és történész szerint a múzeumoknak a járvány okozta felbolydulást arra kell használniuk, hogy alapjaiban átgondolják működésüket és céljaikat. A deezen-en publikált cikkében Hopkins arról értekezik, hogy voltak már nehéz történelmi idők, amikor újra kellett gondolni a közönség elérésének módjait, és most az várhat a kulturális terekre, amely a nyomtatott újságoknál a 2000-es években elkezdődött.

1939 nyarának végén, a második világháború küszöbön a brit Nemzeti Képtár összes festményét Wales-be, egy régi palabányába szállították, hogy biztonságban legyenek a háború alatt.

A kiürült galéria innentől kezdve más funkciót kapott, ebédidőben koncertek sorozatát rendezték meg az üresen maradt épületben, amelyet a rádióban követhettek az érdeklődők. 

A bombatámadások elmúlta után havonta egy képet visszahoztak Londonba, amelynek óriási sikere volt, egyben kettős célt szolgált: egyrészt felhívták az emberek figyelmét a kultúra fontosságára, másrészt pedig egyfajta emocionális menekülőútvonalat is jelentettek a háborús krízisből. 

A koronavírus járvány következtében most a Képtárból, és egyáltalán a világ legtöbb múzeumából nem a festmények, hanem az emberek hiányoznak. A múzeumok nyilvános épületei közönség nélküli objektumokká váltak, a legtöbben ebben a helyzetben az internetet hívták segítségül.
A Nemzeti Képtár épülete, fotó: Flickr
A Magyar Nemzeti Múzeum minden héten új, szórakoztató és ismeretterjesztő tartalmakat oszt meg a weboldalán és közösségi platformjain, miközben a járvány a kulturális kísérletezés ideje is lett: március elején indult el Hollandiából a Tussen Kunst & Quarantaine Instagram oldal, amely arra ösztönzi az otthonukba zárt embereket, hogy híres festményeket, fotókat alakítsanak át úgy, hogy a lakásukban megtalálható tárgyakat használnak fel az újragondoláshoz.

Az online sikerek ellenére azonban a múzeumok pénzügyi szempontból nehéz helyzetbe kerültek. A látogatók kiesése nemcsak a múzeumok belépési díjai szempontjából veszteség, de az épületekben üzemelő kávézók és üzletek is bevétel nélkül tengődnek.

Az online tér erősödése pozitív, de ezzel pont azt vesztik el a múzeumok, amely alapvetően a legfontosabb megkülönböztetőjük:

van, amit élőben kell látni, ennélfogva váltak a múzeumok afféle "szent helyekké" a történelem során, az emberi kreativitás legfontosabb őrzői, és összekötik a múltat a jelennel. 

Kicsit most az történik a múzeumokkal, mint ami a 2000-es években az internet térhódításával párhuzamosan a nyomtatott újságokkal történt: az olvasás egyre inkább áttevődik a virtuális térbe. Ennek megfelelően újfajta művészeti és pénzügyi stratégia kialakítása szükséges, teljesen új, eddig idegennek tűnő irányokban kell gondolkodniuk. Owen Hopkins szerint első lépésben a múzeum belső egységeinek, munkatársainak kell átprogramozni magukat egy új világra, majd újra kell gondolni a kiállított darabok és a látogatók közötti kapcsolatot. Ez történt a nyomtatott lapokkal is: a válság és a változó világ arra késztette őket, hogy figyelmüket az olvasók és a tartalom közötti kapcsolatokra összpontosítsák, a múzeumoknak is ezt az utat kell követniük. 

Borítókép: A Szépművészeti Múzeum épülete




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Az utóbbi évek legjobb kúriafelújítása történt az ország egyik eldugott zugában

Az utóbbi évek legjobb kúriafelújítása történt az ország egyik eldugott zugában

Eddig nem sok figyelmet kapott a Becsky-kúria, amely nagyszerű korképet fest a köznemesség mindennapjairól. Cikkünket a 189-es, 2024/1-es lapszámunkból közöljük.

BEST OF OCTOGON online 2023 | Pac-Man a raktárban

BEST OF OCTOGON online 2023 | Pac-Man a raktárban

Kísérletek a digitális designtermékek archiválására

Portugál parasztházból múzeum

Portugál parasztházból múzeum

A Casal Saloio új élete

Hirdetés