Hirdetés

Ami közös bennük: mindegyik prémium minőségben készült és gazdag történelmi múltat hordoz.

Hirdetés

Budapesten – és Magyarországon – az elmúlt években látványos növekedést produkált a turizmus, és reménykedünk abban, hogy a járványhelyzet csak megtöri a lendületet, de hosszabb távon visszatérnek majd a vendégek. A szállodaipar mindenesetre felkészülten várja a fejleményeket: az újonnan épülő hotelek reagálnak a trendekre, belsőépítészeti megoldásaikkal a város lakóinak is kedveznek, és adott esetben rugalmasan alakítható tereket is kínálnak. Következzen egy válogatás az elmúlt évek szállodáiból.

Hotel Moments

A Hotel Moments múltjával és jelenével az OCTOGON 2016/2-es (126-os) lapszámában foglalkoztunk részletesen, ám utóbb online is közültük az írást. Megvolt rá az okunk: visszaugrottunk az időben Hild Jánoshoz és fiához, Józsefhez, József nádorhoz, Széchenyihez, Andrássy Gyulához – és végül báró tornyai Schossberger Henrikhez, aki 1880-ban megbízást adott az akkor 30 éves Feszty Adolfnak egy bérpalota megtervezésére. Ez a mai Andrássy út 8., ahol egykor dr. Szent-Györgyi Albert is lakott, no meg miniszter, papírgyári igazgató, sokan a kor vezető értelmiségéből, az épületben pedig működött mozi és automobil-szalon is. 1917-ben leégett a tetőszerkezet, a helyére egy új emeletet húztak fel, később kisebb-nagyobb átalakítások történtek.

1994-ben helyreállították az első emelet öntöttvas oszlopait, 2007-ben felújították az utcai homlokzatokat, de összességében az épület rossz állapotát jelzi, hogy a 2010-es évek elején málló falú romkocsma működött benne rövid ideig, Úri Muri néven. 

2016 márciusában a CD Hungary Zrt. tulajdonában és fejlesztése révén Hotel Moments néven nyitják meg a házat – a szálloda üzemeltetője a Continentál Group, a kivitelezést a Market Építő Zrt. végezte. Az építészeti minőség Nagy Csaba és az Archikon stúdió tervezőinek, a belsőépítészeti a Krokit vezető Göde Andrásnak köszönhető. A megmentett sgraffitók szakszerű, műemléki felújítását a New York kávéház és megannyi Andrássy úti épület freskóin vezető restaurátorként dolgozó Herling Zsuzsanna jegyzi, a fémrestaurátor Lehoczky Tivadar, a terazzo restaurátora Kiss Róbert volt. A földszinti, külsős vendégeket is kiszolgáló Bistro Fine étterem Radnóczy Eszter (este’r partners) kreatív munkáját dicséri. A szerkezetépítést a Moratus végezte el, a világítástechnikát a Be Light! szállította.

Nagy Csaba és Göde András közös tervezői zsenialitása több ponton is megmutatkozik. A függőfolyosó üvegfedése önmagában csak egy szellős, napfényes, de csarnokhangulatú, akusztikailag terhelt átriumot eredményezne, annak köszönhetően viszont, hogy egyedi világítótestekkel, szőnyeggel, zongorával berendezett zónát alakítottak ki a földszinten, a vertikális adottság ellenére is a belátható, horizontális térélmény dominál. A tetőszint megemelése az utcáról láthatatlan, miközben légies, üvegfalú, panorámás padlásszobák létrehozására adott lehetőséget. 

Ma a 99 szobás, négycsillagos hotel tökéletes harmóniát alkot a történelem és a modernitás között, a példaértékű épülethasznosítást bizonyítva.

Párisi Udvar

A Párisi Udvar már egy másik korszakban készült: Schmahl Henrik épülete egy korai vasbeton szerkezet, ami 1909-12-ig épült. Az a vasbeton persze nem az, mint a mai vasbeton, erről Szerencsés Botond, a Market építésvezetője nyilatkozott a lapunknak. A Párisi Udvar annyi titkot, meglepetést, revelációt okoz, hogy szinte lehetetlen röviden mesélni róla, olyan időutazással ajándékozza meg a látogatót, amelyben korok és stílusok, fantázia és valóság, élő munka és százéves high-tech alkot lélegzetelállító elegyet.

A rendkívül komplex, speciális műemlékes feladatok egész sorát felvonultató rekonstrukció négy és fél évig tartott. Számos különleges anyagot használtak a restaurálás során (elektró-üveg, réz díszműbádog, ólom, bronz, trieszti mészkő), ám a tágas térnek köszönhetően mindez nem zsúfoltan, hanem harmóniában simul be az épületbe. Elsőre leginkább egy labirintust idéz a belső, ahol időről időre felbukkan egy-egy lélegzetelállító látvány – és ez bárhol megtörténhet, a kettős lépcsőház valamelyik pontján éppúgy, mint egy hirtelen a látótérbe kerülő kupolánál.

A legszerencsésebbek nyilván a szállodai szobák egyikéből gyönyörködhetnek a belvárosra néző kilátásban. Van lakosztály, ahonnan a panoráma fürdés közben is a szemünk elé tárul. 

Nem véletlen, hogy a Párisi Udvar számos díjat hozott azóta, köztük nemzetközi és hazai elismerést is, továbbá Bajnok Sándor, a Market műszaki igazgatója – aki az épületen projektvezetőként dolgozott – Lechner Ödön életműdíjat kapott a felújítás levezényléséért. Különleges, hogy a koronavírus-járvány első hullámában a hotel étterme, a Párisi Passage Café & Brasserie napi 50 adag étellel támogatta az orvosok és nővérek munkáját. A Párisi Udvarral külön mellékletben foglalkoztunk, amiből az OCTOGON 2019/1-es (149-es) tematikus műemlékes lapszámában is közöltünk szemelvényeket. 

Hotel Clark

Az összeállításban szereplő hotelek közül ez a legújabb, lényegében egy teljesen új épület, mégis van történelme. A Clark Ádám téri (egykori) foghíjtelket számtalan városi legenda övezte Ybl Miklóstól kezdve a kőoroszlánokig. A II. világháború óta üresen álló telek évtizedekig emlékeztette a járókelőket az ország – és a világ – egyik legszomorúbb eseményére, viszont a különleges helyszínen fekvő telek hasznosításával kapcsolatos kérdések és ötletek folyamatos mozgásban tartották mind a szakmát, mind a közvéleményt.

A szüntelen gondolkodás eredménye 2018-ban öltött formát a Hotel Clark épületében. Egy olyan szálloda jött létre, amely amellett, hogy tiszteletben tartja a történelmi környezetet, minden elemében modern és cseppet sem hasonlít a már megszokott szállodaláncok épületeihez. Sőt, a mindössze 677 négyzetméteres telken épült hotel

olyan apró gesztusokat rejt magában, mint a belsőkertben visszaállított Ybl-oszlopok, a főmotívumként megjelenő Lánchíd oroszlánjai, a Mátyás-templom padlóburkolatával egyező homlokzat vagy éppen az éttermet határoló paravánokon megjelenő rácsmintázat, ami a főváros úthálózatának leképezése.

Az Anthony Gall tervei alapján és a Market Építő Zrt. kivitelezésében felépült Hotel Clark a kitartás, a hosszútávfutás szimbóluma, hiszen nemcsak a válságot élte túl, hanem a kivitelezés közben is olyan akadályokkal szembesültek az építők, ami újszerű gondolkodást és megoldásokat igényelt, kezdve a szűk, sajátos alaprajzú telekkel, ami speciális megoldásokat és nagyon precízen ütemezett tervezőmunkát és szervezést igényelt. A Hotel Clarkkal – amely azóta több díjat is nyert, például a Gastro&Hotel Design Awardon ötből ötöt – külön mellékletben foglalkoztunk, majd írtunk róla az OCTOGON 2018/2-es (142-es) lapszámában, és több cikket utánközöltünk az online-ban is, köztük a Bősze Zoltán építésvezetővel készített interjút vagy a Májer Andrással, a Market Építő Zrt. műszaki igazgatójával készült beszélgetést.  

Vision Hotel

A legújabb gyöngyszem a sorban, az OCTOGON 2020/5-ös (161-es) lapszámából. A helyszín ismét különleges: Budapest sűrűjében, a régi városfalon innen, a Belgrád rakparton áll egy épület, ami 15-20 évnél tovább sosem szolgálta ugyanazt a funkciót. A dunai panorámás szálloda tulajdonképpen három épület egy fedél alá hozásából született: egyrészt a Belgrádi rakpart 24. alatt álló, 1907-ben Riva József tervei alapján készült szecessziós, historizáló lakóházból – pontosabban annak két részletben épült, közös lépcsőházzal összekapcsolt két tömbjéből –, hozzáadva a Molnár utcán mellette álló, húsz éve használaton kívüli ifjúsági ház telkét, így az egykori U-alakú bérházból egy zártudvaros épületet hozva létre.

Szemelvények az épület kissé zaklatott történelméből: az 1920-as években a német nagykövetség palotája lett, majd a Magyar Királyi Belügyminisztérium alakított ki irodákat az épületben, később a Magyar Nők Demokratikus Szövetségének központi székháza lett. Ezt követően különböző egyesületek, tanácsok, államigazgatási szervek működtek benne, folyamatosan alakítgatva az épületet, míg a Kisgazdapárt székháza lett.

Végül csak eljött az az idő, és az a tulajdonos, Rákosi Tamás üzletember, aki különlegeset álmodott, és meg is valósította azt: a 82 szobás szálloda 9 különleges, gyakorlatilag ötcsillagos színvonalú lakosztállyal, wellness- és fitnesz-részleggel, konferenciateremmel, kétszintes mélygarázzsal és egy valódi spanyol tapas étteremmel fogadja vendégeit egy modern, letisztult designú környezetben.

A felújítás terveit Székelyhidi Gábor (KAS Design) készítette, a kiindulópont a szecessziós-orientalista vonal volt, tisztelegve a ház egyik első lakója, Vámbéry Ármin Kelet-kutató előtt. Bár részletekben, felületekben, anyaghasználatban, a virág- és geometrikus motívumokban valóban megjelennek ezek a jegyek, időközben társult hozzájuk az indusztriális, minimalista vonal, és a belső összképét pedig végül ezek fúziója adta ki. A szellős, tágas lobbi, az átriumos első tér, a superior szobák, az erkélyek, a hosszas tartózkodásra is alkalmas lakosztályok mind-mind reagálnak valamennyire az új helyzetre. Amelyben, legyen az bármennyire is kellemetlen, töretlenül hiszünk abban, hogy a turizmus, a vendéglátás, a belföldi turizmus újabb szép időszak előtt áll.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

A Közlekedési Múzeumba költöznek a hármas metró tárgyai

A Közlekedési Múzeumba költöznek a hármas metró tárgyai

Nem tűnnek el az életünkből az állomások ikonikus padjai.

Podcast: Az Atenor irodák átadására készül, nem válságra

Podcast: Az Atenor irodák átadására készül, nem válságra

Talán hasonló trendet lovagolhatunk meg, mint 2008 után. Octogon podcast #2.

A koronavírus csúcsra járatja a napelemeket

A koronavírus csúcsra járatja a napelemeket

Sorra dőlnek az európai rekordok, mert tisztább a levegő.

Hirdetés