Butikhotel a Belgrád rakparton.

Bár hajlamosak vagyunk minden butikhoteltől valami nagyon karakteres, extravagáns designt várni, a négycsillagos, Budapest szívében, a régi városfalon belül, a Duna-parton található Vision Hotel Budapest nyugalmat árasztó, minimalista szobáival, kifinomult eleganciájú, tágas lakosztályaival, közösségi tereinek modern, ipari jegyeivel válik egyedivé. Mindez pedig abban a Belgrád rakparti épületben valósult meg, ami tizenöt-húsz évnél tovább sosem szolgálta ugyanazt a funkciót, adottságai, tagolása, átépítései révén pedig akár még alkalmatlannak is gondolhattuk volna arra, hogy valaha szálloda váljon belőle. Cikkünk az OCTOGON 161-es (2020/5-ös) lapszámából.

Ottjártunkkor az utolsó simításokat végezték a pesti rakpart egyetlen butikhoteljén, a világörökségi részen megvalósult Hotel Vision Budapesten. A szálloda tulajdonosa, Rákosi Tamás üzletember a Hűvösvölgyi úti Pannónia Filmstúdió épületének magas színvonalú újraalkotásával már letette névjegyét a budapesti ingatlanpiacon, amely a szakma figyelmét is magára vonta. A mindig valami különlegeset álmodó és azt ténylegesen megvalósító Rákosi Tamás négycsillagos szállodája 82 szobával, 9 különleges, gyakorlatilag ötcsillagos színvonalú lakosztállyal, wellness- és fitnesz-részleggel, konferenciateremmel, kétszintes mélygarázzsal és egy valódi spanyol tapas étteremmel fogadja vendégeit egy modern, letisztult designú környezetben.

A dunai panorámás szálloda tulajdonképpen három épület egy fedél alá hozásából született: egyrészt a Belgrádi rakpart 24. alatt álló, 1907-ben Riva József tervei alapján készült szecessziós, historizáló lakóházból – pontosabban annak két részletben épült, közös lépcsőházzal összekapcsolt, de eltérő szintezésű két tömbjéből, aminek hátsó homlokzata a Molnár utcára nyílt –, hozzáadva a Molnár utcán mellette álló, húsz éve használaton kívüli ifjúsági ház telkét, így az egykori U-alakú bérházból egy zártudvaros épületet hozva létre. Mivel a telekkiosztást meg kellett tartani, a Molnár utcai oldalon a szállodának most is két homlokzata van – ezek közül a Belgrád rakparti épülethez tartozó hátsó traktus homlokzatát az eredetihez hasonlóan építették vissza, a másikat egy modernebb stílusban. Az épület nem áll műemléki védettség alatt, így a Belgrád rakparti klinkertégla-berakásos homlokzaton is csak stilizáltan állították helyre az eredeti épület szecessziós ornamentikáját, az ablakok eredeti aszimmetrikus elrendezésének megtartását pedig a szobaosztás
nem tette lehetővé, ami a gyakorlatban egy ablak elmozdítását jelentette.

Az eredeti aszimmetrikus homlokzatot Riva József is a mögötte lévő szobaosztáshoz hozta létre annak idején, bár az 1900-as években épült lakóház eredeti funkcióját két évtizedig sem töltötte be.

Az 1920-as években a német nagykövetség palotája lett, majd a Magyar Királyi Belügyminisztérium alakított ki irodákat az épületben, később a Magyar Nők Demokratikus Szövetségének központi székháza lett. Ezt követően különböző egyesületek, tanácsok, államigazgatási szervek működtek benne, folyamatosan alakítgatva az épületet, míg a Kisgazdapárt székháza lett.

Az épületet 2007-ben vásárolta meg a Migdal Magyarország Kft., amely azonban sokáig nem nyúlt hozzá, bár több ízben is készültek tervek, merültek fel ötletek az átalakítására. Ugyanebben az időben került ismét terítékre a szállodafejlesztés ötlete is, és végül 2014-re állt össze egy koncepció, hogy mit lehet kihozni az épületből – illetve akkor már a két telek összevonásából. Ennek terveit már Székelyhidi Gábor (KAS Design) készítette. 2015-ben kapcsolódott be a történetbe a Continental Group (Hotel Parlament, Hotel Palazzo Zichy, Hotel Moments, D8 Hotel), amely a szállodák terén jellemzően impozáns épületekben kialakított, egyedi designú butikhotelek fejlesztésére és üzemeltetésére szakosodott. A 2016-ban megkezdett építkezést és az azt megelőző bontást hátráltatta, hogy a kiemelt régészeti lelőhelyként nyilvántartott területet közel egy évig kutatták a régészek. Ez elnyújtotta a beruházást, csakúgy, mint amikor a szomszéd ház sarka bemozdult, de maga a toldozott-foldozott épület is tartogatott bőven meglepetéseket; időközben az igények és az elképzelések is változtak. A tervező eredeti terveiben a szecessziós jegyek újragondolásából indult ki, illetve a ház egykori lakójának, Vámbéry Ármin Kelet-kutatónak, a Magyar Tudományos Akadémia tagjának munkásságából, aki az épület egyik korai, első emeleti lakója volt. Így a kézenfekvőnek tűnő szecessziós-orientalista vonalon készültek el a korai tervek, kijelölve ezzel a butikhotelek jellemzően erős tematikáját.

Bár részletekben, felületekben, anyaghasználatban, a virág- és geometrikus motívumokban valóban megjelennek ezek a jegyek, időközben társult hozzájuk az indusztriális, minimalista vonal, és a belső összképét pedig végül ezek fúziója adta ki.

A szállodának mindkét utcai frontról van bejárata, a kettőt összekötő tengelyen egyébként tetten érhető a két utca szintjének különbsége. A Belgrád rakpart felől, a hatalmas üvegportálos, spanyol tervezők által megálmodott Tapas Fino étterem mellett az eredeti fa-kovácsoltvas kapun keresztül jutunk a szállodába, ami eredeti helyére, az épület homlokzatától beljebb került. A fehérre meszelt előtérben a megmaradt boltövek és faltükrök révén felsejlik a ház eredeti ornamentikája. Innen üvegajtón áthaladva, a liftes lépcsőház után jutunk az átriumos belső udvart elfoglaló egyterű lobbiba, ahol elől a recepció, hátrébb pedig a nappali szoba hangulatú kávézó sarok kapott helyet. Az egyszerű, szabályos elrendezésű belsőudvari homlokzatra nyílnak a 20-23 négyzetméteres superior szobák franciaerkélyei, melyek monotonitását a lépcsőház ipari üvegfelületeinek csipkeszerű fémlemez burkolata – ez a keleties mintázatú borítás több helyen is visszaköszön az épületben –, valamint a szomszédos ház tűzfala előtt kialakított paravánfal töri meg, utóbbi egy különböző színű és méretű, háromszögmotívumokból álló „stilizált” növényfal, megvilágított, kihajló levelekkel, ami esténkét még különlegesebb látványeleme a lobbinak.

Az eredeti, távol-keleti filozófiát is megidéző gondolat mentén alakították ki az átriumos térben a négy kisebb kertet, melyek eredetileg a négy őselemet – víz, levegő, tűz és föld –, plusz az ötödiket, a fémet szimbolizálják. A lobbi üvegbordás alumíniumszerkezete az ipari jelleget erősíti – talán kicsit túl erőteljesen is, egy filigránabb struktúra valószínűleg kevésbé uralná a teret és jobban illene a belső kertek hangulatához. A lobbi szigetszerűen elrendezett bútorzata indusztriális, kicsit skandinávos hangulatot sugall, ennek egyik oka a nagyon karakteres, mustársága, Arne Jacobsen tojásszékére emlékeztető fotelek sora, amelyek a lakosztályokban is feltűnnek, illetve a rengeteg szürke színű, modern formavilágú kanapé és a szintén szürkés árnyalatú polcok.

A belső udvarra néző, kisebb méretű szobák esetében érezhetően a minimalista, de magas minőségű, igényes berendezésre törekedtek, amiben viszont nagyon jól érvényesülnek az egyedi elemek, a különleges Muraspec-tapéta, melynek designját Mátyási Péter festő-grafikus készítette és a Wall Concept szállította, a JAB műbőr ágyfejvégei, melyek tökéletesen passzolnak a tapétához, és puha, bársonyos, strukturált textiljei, vagy az olasz bútorok és a magyar Kemabo / Butorg egyedi tervezésű darabjai. Bár a Molnár utcára néző deluxe és erkélyes excecutive szobák karaktere már erősen kacsintgat a luxus felé, és a keleties vonal is erőteljesebben megjelenik bennük, ám a kilenc, Dunára néző, valójában inkább ötcsillagos lakosztály nagyvonalú, 80-130 nm között mozgó terével és eleganciájával nehezen versenyezhetnek.

Az összes apartman úgy lett kialakítva, hogy akár hosszabb tartózkodásra is alkalmas legyen, így mindegyik kimondottan komoly felszereltséggel – egyebek mellett minikonyhával, gardróbszobával, minden hálószobához külön fürdőszobával – bír.

Bár a fekete szegélyes, fehér metrócsempés fürdőszobák megemelt kockákba való helyezését a kényszer szülte, kimondottan látványos variánsokban készültek el, a szabadon álló kádak jó részéből pedig még a panorámában is gyönyörködhetünk. Az apartmanokban visszaköszön a régi bérházakra jellemző elrendezés: a központi hallból, ami itt minikonyha-nappali, nyílnak az utcai frontra néző hálószobák, melyek erkélyt vagy zárt erkélyt kaptak. Ezeknél természetesen még bőkezűbben bántak a csúcsminőségű berendezéssel: halvány arany és ezüstszínű tapéták, olasz designbútorok, márványhatású, kerámia felületű asztalok, a csillár, a szőnyeg és textilek (JAB), a rengeteg tároló mind-mind a maximális vendégélmény szolgálja.

És a szálloda értékeinek sora ezzel még nem ért véget. A tetőn ugyanis elkészült egy jelenleg szerkezetkész állapotban álló, üveghéjas, tetőtéri loftlakás, ami egyelőre várja további sorsát: lehet még belőle étterem-bár, kiemelt apartman vagy akár egy kisebb rendezvényhelyszín is. A különleges, félig üvegbúra struktúra egyedisége, hogy az üveghéj egy csipkeszerű, pikkelyes fedést kapott, aminek pazar fényjátéka nem csak belülről élvezhető, de éjszakai megvilágításban, az épület „koronájaként” messziről is izgalmas, sejtelmes látványt nyújthat majd.

Tervezés éve: 2013-2017
Megvalósulás éve: 2016-2020
Teljes bruttó alapterület: 10 250 m2
Nettó hasznos alapterület: 8350 m2

Építészet és generáltervezés: KAS DESIGN KFT
Vezető tervező: SZÉKELYHIDI GÁBOR
Közreműködő tervezők (építészet): KOCH RÓBERT, VARGA MÓNIKA, TUKSA PÉTER, JUHÁSZ ÁGNES, MIKS IMRE, TAKÁCS VIKTÓRIA, PINTÉR SÁRA, SÜVEGES ADÉL Belsőépítészet: KAS DESIGN KFT.; INDELAB KFT.
Felelős tervezők: SZÉKELYHIDI GÁBOR, HOLLÓ MÁTYÁS
Közreműködő tervezők: ÁRVA JÓZSEF, PATAJ ORSOLYA, KONOPÁS JUDIT EMESE, KOVÁCS ORSOLYA
Látványtervek: SZPEVÁR ATTILA (ARCHIPLEX BT.)
Grafikai tervezés: MÁTYÁSI PÉTER, HORVÁTH ÁGNES KÉPZŐMŰVÉSZEK (SZOBAI ÉS FOLYOSÓI EGYEDI TAPÉTÁK)
Építtető: MIGDAL MAGYARORSZÁG KFT.
Generálkivitelezés: MARKET ÉPÍTŐ ZRT.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Thaiföldi kutyahotel extrákkal

Thaiföldi kutyahotel extrákkal

Kutyabarát épületen osztozhat ember és eb Thaiföldön.

Hirdetés