Hirdetés

Rend a lelke mindennek

Átgondoltság, rend, közösség - e három szó köré szervezte építészeti koncepcióját a batlab két tervezője, Batizi-Pócsi Gergő és Batizi-Pócsi Péter. 

Hirdetés

Átgondoltság, rend, közösség - e három szó köré szervezte építészeti koncepcióját a batlab két tervezője, Batizi-Pócsi Gergő és Batizi-Pócsi Péter. A Debreceni Nemzetközi Iskola tervpályázatán megvételt nyert pályaművük. 

Feladat

Debrecen-Pallag településrészen a Bánat utca és Manninger Gusztáv utca által határolt ingatlanon egy több oktatási egységből álló nemzetközi IB rendszerben működtetett iskolaépület és az ahhoz kapcsolódó építmények létrehozása.

Lehetőség

A nem mindennapi program (mind léptékében, mind működésében) és a választott tervezési terület, illetve a tervezett iskola léptékétől eltérő környezete a megszokott iskolák szisztémájának átgondolását kívánja, illetve kitekintésre késztet.

Analízis

A program nagysága és környezetének zömében családi házas léptéke sem tántorít el minket a léptékváltástól. Állításunk szerint a lépték az erdő. A terület heterogenitásához ugyanúgy hozzá tartozik a Natura2000 telekkel szomszédos része, mint a pallagi épületállomány. 
Ezen felismerés miatt célunk egy végletekig egységes, egyszerű, átlátható térstruktúra létrehozása úgy, hogy az hűen tükrözze és hordozza a benne foglalt intézmény milyenségét is. A tervezett ház fókusza az itt tanuló diákok közössége, amit az átlátható és jelentős méretű közösségi terek szerveznek majd a jövőben.

Városrendezési koncepció

Az új iskola a telek északnyugati határával párhuzamosan telepített. Az épület és az erdő által közrezárt terület az iskolaudvar. Mivel egy intézményről van szó, a kissé elkülönülő funkciókat is egy tető alá hozzuk, így egy főbejárata, illetve egy mellékbejárata van az épületnek. A fő megközelítés a Bánat utca felől történik, elkerülve a családi házas övezet autókkal történő túlzsúfolását. A tornatermet úgy pozícionáltuk, hogy az az oktatási funkcióktól függetlenül, zavartalanul is működhessen. Ezt szolgálja az épület északkeleti végében található másik bejárat. A pedagógusok parkolói is ide pozícionáltak.



Építészet

Az új iskolaépületbe megálmodott funkciókat két részre bontottuk. A cellás, irodajellegű helyiségek, valamint a tantermek egy ötszintes hasáb alakú épületrészben sorakoznak egymás után, természetesen szem előtt tartva a különböző funkciócsoportokba való tartozást. A közös használatú terek, valamint a változó belmagasságokat igénylő funkciók egy lépcsőző teret kialakítva kerültek egymás mellé. Egy szint egy lépcső. Az egyszintes óvodarész teteje az 2. szint bővülete, a kétszintes kantin zárófödéme a 3. szint teresedését eredményezi, valamint ide kapcsolódik a bejárat feletti auditórium és előtere is. A háromszintes tornaterem teteje a 4. szint kiteresedése. A különböző szinteket lépcsősorok kapcsolják egymáshoz úgy, hogy az egy összefüggő térsort eredményezzen és mind a „kicsik”, mind a „nagyok” közösségi teréül szolgáljon. A hatalmas fórum közösséget formáló hatása került előtérbe. A hangsúlyos bejáraton való belépés után tárul fel ez a hatalmas és jól átlátható térsor, ahol véleményünk szerint könnyű az eligazodás.



Az épület homlokzatának tömör felületei hőszigetelt, falas szerkezetűek átszellőztetett homlokzatburkolattal. A tömör felületeken elhelyezett nyílászárók háromrétegű üvegezéssel és külső árnyékolóval készülnek. A közösségi tér transzparens határoló szerkezete egy klímahomlokzat. A klímahomlokzat a jól hőszigetelt falakkal egyenértékű hőátbocsátási tényezővel rendelkezik, az üveghomlokzat közelében megszünteti a diszkomfort zónát, miközben kifelé jó kilátást eredményez. A külső héj 1 rétegű biztonsági, a belső pedig kétrétegű hőszigetelő üvegezés. (A két héj közötti széles belméret a karbantartási és tisztítási munkák elvégzéséhez ad helyet - szintenként kezelő rácsok segítségével -, másrészt pedig árnyékoló felszerelésére teremt lehetőséget.)



Az új iskolaépületet úgy igyekeztünk tervezni, hogy annak fontos üzenete – az átgondoltság, a rend, a közösség – tisztán érzékelhető legyen.

forrás: sajtóközlemény




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Mit tanulhat az állatkerttől egy gimnázium?

Mit tanulhat az állatkerttől egy gimnázium?

Dúll Andrea környezetpszichológus a mikroszinttől építené fel az ideális iskolát.

Diploma előtt: középiskola és közösségi központ egy finn félszigeten

Diploma előtt: középiskola és közösségi központ egy finn félszigeten

Krajnyák N. Bence Finnországban, az Oului Egyetem építészképzésén dolgozott ki egy projektet, amely ugyan még nem diplomamunka, ám érett, publikálásra érdemes dolgozat. Lássuk hát a Lammassaari Középiskola és Közösségi Központ tervét!

Az én iskolám

Az én iskolám

Jenei Nikolett középiskolás benyomásait felhasználva megtervezte a saját alternatív iskoláját.

Hirdetés