A 20 évvel ezelőtt alapított díjat idén is fiatal, de már pályájukra állt, megvalósult tervezéseikkel is bizonyított, igényes építészetet felmutató építészeknek ítélték oda.

A 2004-ben Molnár Péterné-Baló Borbála és Winkler Barnabás építész által alapított, most 19. alkalommal átadott elismerés kuriózum a hazai építészeti díjak sorában: a szakma elismert szereplői magánemberként ítélik oda olyanoknak, akik munkáikkal túlmutatnak az aktuális építészeti divatokon, a hatásvadászatot mellőzve, az adott építési igényből, azaz “belülről” táplálkozó, a gazdasági ráfordítások minimumát kereső építészetet képviselnek, kik a díj névadójának tervezői racionalitásával rokon módon gyakorolják szakmájukat.

2024-ben Major Zoltán és Müllner Péter a „Partizan Architecture” építészei nyerték el a kitüntetést.

A közös munka már az egyetemen elkezdődött, elsősorban a Lakner Antal képzőművész által vezetett Téreltérítés Munkacsoportban. 2013-ban (Péter) illetve 14-ben (Zoltán) diplomáztak, Sugár Péter és Balázs Mihály hallgatójaként. Az egyetem után folytatták a közös munkát, és Hory Gergellyel közösen megalapították a Partizan Architecture irodát, amelyet 2021-től ketten alkotnak. A partizán építészet legfontosabb jellemzője, hogy a tervező nézőpontja nem absztrakt és kívülálló, hanem valóságos és résztvevői. Egyszerűbben mondva az építész nem csupán alkotóként, hanem használóként is gondolkodik, és eszerint alakítja tereit. Ennek következtében felismerték, hogy a későbbi használó maga is tervező, akinek ezért kellő szabadságot kell biztosítani környezete alakításában. Ez azonban közel sem jelenti azt, hogy a saját felelősségük csökkenne, hiszen nekik kell meghatározni azokat a pontokat, amelyek esetén lehetőséget kínálnak a beavatkozásra. Tevékenységük szerves részét képezi a kutatómunka, amelyet 2018 és 2022 között DLA képzésük során sikerült elmélyíteni a BME Építőművészeti Doktori Iskolában, ahol témavezetőik Sugár Péter és Szabó Levente voltak.

Ezen kutatások célja, hogy kortárs térhasználati kérdésekről megbízható, új ismeretek születhessenek, amelyek a tervezési munka során is alkalmazhatóvá válnak. Egyfelől – az előzőknek megfelelően – igyekeznek a tereket a későbbi használók nézőpontjából értelmezni és megtervezni, másfelől törekednek feltárni és figyelembe venni azt a társadalmi kontextust, amelyben alkotnak. Doktori értekezéseik is ezen két témát járják körül. Az egyik disszertáció (A használó felszabadítása) olyan építészetelméleti megközelítések és építészeti alkotások rendszerezésére tesz kísérletet, amelyek a használót és környezete alakításában betöltött szerepét tekintik a tervezés origójának. A cél a saját tervezésmódszertan kialakításához szükséges elméleti háttér feltárása volt.

A Transzkulturális Építészet című dolgozat pedig olyan helyzeteket mutat be, amelyekben kulturális kisebbségek alkotják meg vallási tereiket a többség téri és társadalmi keretei között. A dolgozat egy elemző szöveg, amely összefoglalja a, hogy a származási országoktól eltérő kultúrában megvalósult épített tér, a mecset, hogyan változik meg, alakul át, idomul a tágabb és szűkebb értelemben vett többségi kontextushoz. Az iroda elméleti munkáihoz szorosan kötődnek az elmúlt években tervezett családi házak (brennbergbányai, tinnyei, illetve pilisszentlászlói) a Jézus Szíve Jezsuita templomban található játszószoba, valamint a bútor nélküli hotelszoba. Különböző megközelítéssel, de mindegyik esetben olyan térbeli struktúra létrehozására törekedtek, amelyben az egyes helyiségek (családi házak), felületek (hotelszoba), vagy alkotóelemek (játszószoba) szerepe szabadon értelmezhető, és – éppen ebből adódóan – könnyen megváltoztatható később, a használat során. 2021-től Debrecenben tanítanak a Szentirmai Tamás által vezetett Építészmérnöki Tanszéken, és elveiket igyekeznek az oktatás során is alkalmazni.

Ennek egyik példája a harmadéves hallgatók tervezési feladata, amely folyamán a térileg fenntartható lakhatás témakörét járják körül az őszi szemeszterben. A cserépváraljai Munkás Szent József templom felújítása volt az első műemléki feladatuk. Az épület 1962-ben készült el Csaba László építész tervei alapján. Munkájuk során igyekeztek megérteni az eredeti tervezői szándékot, kiemelt figyelemmel az épület téri felépítésére és a katolikus liturgia összefüggéseire. Ezeket a tapasztalatokat szerették volna a közösség számára is nyilvánvalóvá tenni, mert abban bíznak, hogy az épület szimbolikájának megismerése tovább erősítheti a helyiek kötődését a templomhoz, emellett pedig a különleges koncepció megőrzését is segíti.

Ami a díjat és szakmai rangját illeti, háromnegyed évszázadon ível át a néhai Molnár Péter építész, a róla elnevezett díj, az adományozók és a díjazott építészek története. A díj névadója, a festői ambíciókkal is megáldott Molnár Péter (1925-2000) a múlt század ötvenes éveiben indult el az építészi pályán. Máig emblematikus korai munkája a Siófoki Meteorológiai Obszervatórium épülete, mely a szocreál-ideológia nyomása alatt született ugyan, de mégis túlmutatott korán. Molnár már ezt az épületet is és a későbbieket is funkcióiknak megfelelő tiszta formavilággal tervezte, nem vetett papírra soha öncélút, használhatatlant, nem dőlt be a pillanatnyi trendeknek és divatoknak, hosszabb távon gondolkodó építész volt. Hivatását és hitvallását nem áldozta fel az érvényesülés és az építészeti demagógia oltárán, ezzel irányt mutatott. A Molnár Péterről elnevezett díjat Winkler Barnabás építész alapította és hosszú ideig finanszírozta, a névadó felesége, a most 95 éves Baló Borbála támogatásával. A jelenlegi kuratórium tagjai: Fábián Gábor, Ferkai András, Frikker Zsolt, Kalmár László, Mónus János, Nagy Márton, Pazár Béla, Zombor Gábor.

Több korosztályt képviselnek, a fiatalabbak mind e díj korábbi kitüntetettjei. Szemléletük azonban közös. Követésre, díjazásra alkalmas építészet csak az építési igény magasrendű értelmezésével és csak a valóban szükséges megvalósítási ráfordításokkal jöhet létre. Minden építés valaminek a folytatása. A “folytatás” azonban csak akkor hiteles, ha múlt-ismereten is alapszik. Nincs helye a saját lényegét hazudtoló, magamutogató önérvényesítő szándéknak, az elmélyült feladat-elemzés helyett. Építészeti eszköztára is csak ebből kiinduló lehet. A kuratórium évről évre az ilyen épületeket, tervezőket keresi, működési rendjének megfelelően állandóan frissülő összetételével. Nevezetesen az adott év díjazottjai automatikusan a következő év kuratóriumának tagjaivá válnak.

Forrás: Sajtóinformáció / Nyitókép: Danyi Balázs




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Miért jó a közösségi tervezés?

Miért jó a közösségi tervezés?

Ha a köztértervezésbe bevonják a lakosságot, sokkal jobban sajátjuknak érzik majd.

Nagy Csaba Prima Primissima díjas

Nagy Csaba Prima Primissima díjas

Magyar építészet és építőművészet kategóriában Nagy Csaba (Archikon) kapott elismerést. 

Felhőkarcoló magyar módra és még díjnyertes is

Felhőkarcoló magyar módra és még díjnyertes is

Magyar sikerektől volt hangos az International Property Awards: a Group Dyer tervezte moszkvai felhőkarcolók is taroltak a díjátadón.

Miért jó a közösségi tervezés?

Miért jó a közösségi tervezés?

Ha a köztértervezésbe bevonják a lakosságot, sokkal jobban sajátjuknak érzik majd.

Nagy Csaba Prima Primissima díjas

Nagy Csaba Prima Primissima díjas

Magyar építészet és építőművészet kategóriában Nagy Csaba (Archikon) kapott elismerést. 

Felhőkarcoló magyar módra és még díjnyertes is

Felhőkarcoló magyar módra és még díjnyertes is

Magyar sikerektől volt hangos az International Property Awards: a Group Dyer tervezte moszkvai felhőkarcolók is taroltak a díjátadón.

Miért jó a közösségi tervezés?

Miért jó a közösségi tervezés?

Ha a köztértervezésbe bevonják a lakosságot, sokkal jobban sajátjuknak érzik majd.

Nagy Csaba Prima Primissima díjas

Nagy Csaba Prima Primissima díjas

Magyar építészet és építőművészet kategóriában Nagy Csaba (Archikon) kapott elismerést. 

Felhőkarcoló magyar módra és még díjnyertes is

Felhőkarcoló magyar módra és még díjnyertes is

Magyar sikerektől volt hangos az International Property Awards: a Group Dyer tervezte moszkvai felhőkarcolók is taroltak a díjátadón.

Hirdetés
2025/32025/22025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1