Lezárult a MOME és a Market közös kurzusának első szakasza.

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) és a Market Építő Zrt. közös, pályázaton alapuló KFI kurzust indított az egyetem hallgatói számára. Előregyártott épületpáncélok című témamegjelöléssel építész, formatervező, tárgyalkotó és média szakos diákok dolgoznak egy-egy koncepciót az ötlettől az ipari környezetben történő megvalósításig. A kurzus első szakasza lezárult, az élményekről, tapasztalatokról a projekt MOMÉ-s mentorai számolnak be. 

A kurzuson négy csapat dolgozhatta ki projekttervét, melyek közül a MOME és a Market mentorai kettőt választottak ki. Ezeket továbbgondolják és megvalósítják a félév során. A továbbjutott hallgatók már megosztották velünk eddigi élményeiket, az együttműködés azonban nemcsak a hallgatóknak izgalmas folyamat, hanem az oktatók és a Market szakemberei számára is.

A B csapat hallgatói terve a kurzushétről

A MOMÉ-n zajló oktatásban - bár előfordul az átjárás a szakok között -, a diákoknak időről időre lehetőségük nyílik adott témák során együttgondolkodni, az azonban megsokszorozza a hallgatók és az oktatók élményét, hogy hazánk egyik vezető építőipari cége is részt vesz a kurzus lebonyolításában. Ahogy Vető Péter, a Design Intézet oktatója fogalmaz, „azok a projektek, amelyek során a hallgatók egy jól prosperáló céggel működhetnek együtt, több szempontból is előnyösek – ez a Markettel való együttműködésben jól látszik. A hallgatók a cég belső szerkezetével, hierarchiájával is megismerkedhetnek, így a különböző résztvevőkön keresztül betekintést nyernek azokba a folyamatokba, amelyek során egy termék a gondolattól a megvalósulásig eljut.

A különböző résztvevők különböző látásmóddal vizsgálják a tervet, és az alkotó ebben a szakmai présben próbál érvényesülni és érvényt szerezni ötleteinek. Ez teljesen természetes, de mindez egyetemi keretek között nehezen lenne modellezhető.”

A kurzus jelentőségét Kemény Péter, a Design Intézet oktatója is abban látja, hogy „olyan hallgatók és oktatók találkoznak éles tervezési helyzetben nagy megrendelővel, akik még soha nem dolgoztak együtt. Ennek végeredménye egy közösen formált, minden szempontból átgondolt, egységes anyag”. A vírushelyzetre való tekintettel az eddigi munka ráadásul online felületen zajlott, de ennek ellenére „értékelhető, laza, könnyed modellek, makettek készültek. A további fejlesztés pedig már a gyártás valós helyzetében folytatódhat” – bízik benne a szakember.

Terv a D csapattól

A projekt a második szakaszába lépett, ami azt jelenti, hogy a tervezők koncepciói elnyerték végleges formájukat, ezt követi a prototípusok gyártása. „Eddig az állapotig is sok egyeztetésen ment keresztül a terv, de az igazi nehézség csak ezután következik: a technológiai lehetőségek és a költségek formálják majd a tervek sorsát. A tervezőknek minden kompromisszumkészségüket és szakmai rátermettségüket kamatoztatniuk kell, a kommunikációs képességeikről nem is beszélve” – összegzi Vető Péter a kurzus menetét. 

„Az ilyen projektekben azért is szorgalmazzuk a csapatmunkát – folytatja a szakember –, hogy az ismeretség véletlenül se rekedjen meg a felületesség szintjén. A különböző szakok olykor teljesen máshova helyezik a hangsúlyt a tervezési szakaszokban, éppen ezért nagyon tanulságosak az ilyen közös munkák. Az a tapasztalat, hogy mindenki számára áthidalhatók a különbségekből fakadó problémás helyzetek, ellenben óriási haszonként mutatkozik az ebből nyert rutin, a kommunikációs élmények, a szakmai horizont szélesebbé válása.

Az is izgalmas tapasztalat, hogy a különböző szakterületek eltérő ritmusban dolgoznak, mert az általuk tervezett tárgyak komplexitása, léptéke más és más, így a közös ritmus megteremtése is különleges folyamat.”

Göde András, az Építészeti Intézet oktatója egyéb szempontokat is kiemel a projekt jelentőségét taglalva. Meglátása szerint amellett, hogy a kurzus frissességet hozott az oktatás mindennapjaiba, az egyetem számára is jelentős eredménnyel szolgál. „Az intézmény ezáltal kapcsolatot épít az ipar egy szeletével, felhívva a figyelmet az egyetem kutatói szerepére is. Sok emberben él az a tévhit, hogy a MOMÉ-n jó ízlésű művészpalántákat nevelünk, akiknek a keze alatt úgymond ’szép dolgok’ születnek. Fontos, hogy a szűk szakmán kívüli világ is megsejtse, hogy a kreativitás ilyen tömegben való jelenléte – amit a MOME képvisel – mekkora energiákat tud felszabadítani, és milyen széles spektrumban tud újat mondani.”

Próbamunkák a D csapattól

De nemcsak az egyetem egésze, hanem a kurzus mentorai is gazdagodnak a projekt által. Ahogy Göde mondja, azáltal, hogy a közös konzultációk során lehetősége nyílt alaposabban megismerni tanár társainak és a Market munkatársainak gondolkodásmódját és munkamódszerét, ő is rengeteg tapasztalatot sajátít el: „Remélem, a többiek is így vannak vele.”

A mentorok beszámolói szerint a Market számára is újdonságokkal teli és előnyös megismerni a jövő fiatal, kreatív szakembereinek látásmódját, gondolkodásmódját, „hiszen egy folyamatosan változó designerközeg életébe nyernek bepillantást, és ezen folyamat révén ők maguk is formálják azt. Jó esetben – mint az az egyetemen zajló korábbi projektek során tapasztalható volt –, az ilyen együttműködésekből komoly, jövedelmező szakmai kapcsolatok alakulhatnak ki” – mondja Vető. A Market tehát jó eséllyel fedezhet fel olyan tehetséges diákokat a projekt résztvevői között, akiket sikerülhet meggyőznie arról, hogy a munkaerőpiacra kilépve a cégnél kezdjék meg szakmai pályájukat.

A hallgatók, illetve Báthory Balázs, a Market Építő Zrt. innovációs vezérigazgató-helyettese tapasztalataihoz hasonlóan a MOME mentorainak beszámolói is arról tanúskodnak, hogy a kurzus minden résztvevője olyan impulzusokkal gazdagodik a közös munka során, melyek nagyban járulnak hozzá szakmai fejlődésükhöz, gondolkodásmódjuk szélesítéséhez. Ha már a kurzus első, elméleti szakasza után ilyen nagy a lelkesedés, vajon mit hoznak a következő hetek, amikor a tervek megvalósítására kerül sor. Az eredményt izgatottan várjuk, és természetesen a következő lépésekről is beszámolunk majd.

Sorozatunk első részében a MOME hallgatói beszéltek a kurzushéten szerzett tapasztalataikról, majd a második részben Báthory Balázs nyilatkozott arról, hogy „a kreativitás akkor ér valamit, ha a gyakorlatba átültethető”.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Red Dot díjat nyert a FOGAS VISION 360°

Red Dot díjat nyert a FOGAS VISION 360°

Soha ezelőtt nem nyert még díjat magyar vasúti jármű terve a rangos designpályázaton.

BEST OF MOME ’22

BEST OF MOME ’22

Fenntarthatóság a Budapest Design Weeken

Fenntarthatóság a Budapest Design Weeken

Tematikus programajánló.

Hirdetés