A Határtalan Design kiállításról.

Radnóti Tamás és Szigeti Szilvia, a Határtalan Design szervezői évről évre a lehetetlenre vállalkoznak, és sikerül is teljesíteniük azt. Állandó finanszírozást nyújtó hazai intézmény segítsége nélkül, pénzügyileg minden évben a nulláról indulva különböző kulturális intézetek támogatásával és pályázati forrásokból szerveznek több mint kétszáz alkotót bemutató kiállítást, immáron 18. alkalommal. Cikkünk az OCTOGON magazin 178-as (2022/6-os) lapszámából.


Egy olyan tárlatot, ami egyszerre szeretne mindent: generációkat fog át, összesen huszonnégy országból hív kiállítókat, prototípusoktól a kész termékekig húzódó palettát prezentál és emellett a design és a művészet szinte teljes spektrumát igyekszik bemutatni, sőt még az előadóművészeteket is hozzáilleszti a már egyébként is intenzív felhozatalhoz. A merítés hatalmas, tele minőségi munkákkal és húzónevekkel, idén pedig az Üveg Nemzetközi Éve kapcsán egy újabb szakterület képviselőire is figyelnünk kell – kérdés, mit kezdünk velük, észrevesszük-e egyáltalán őket az összművészeti kavalkádban.

„Nem a csinos kanapé, hanem a kreativitás és a gondolat, maga az alkotó érdekel a projektek mögött” – mondja Szigeti Szilvia a kurátori szelekció kapcsán.

Pavel Vetrov: Moss fotel (Gyártó: ARTU)

Úgy tűnik, nem egymást kizáró tagmondatok ezek, a kiállításon megjelennek Lucie Koldova és Pavel Vetrov szoborszerű ülőalkalmatosságai, Kele Sára íves sziluettű kanapéja, és egyéb, már–már műalkotásnak kinéző tárgyak Kristýna Mikolášková installációjától a textiltervezők absztrakt geometrikus festményekre hajazó munkáiig.

Jelenleg hazánkban nincs más platform vagy intézmény, ahol a magyar designerek ilyen színvonalú, nemzetközi kiállításokon és szaksajtóban látott tervezőkkel kerülhetnének egy térbe.
 

Kristýna Mikolášková és Tereza Drobná: Scene kollekció

Kétségtelen, a hazai designerek portfólióját jelentősen erősíti a hiánypótló közös szereplés. De ugyanennyire hasznos-e a szakmával éppen ismerkedő közönség számára a design összművészetként, alkotóművészetként való interpretációja?

Noha a válogatást nem esztétikai elvek vezérelték, mégis van egy látványos vizuális kohézió a munkák között: íves, geometriai formák, élénk színek, építészeti és szobrászi formanyelvet képviselő tárgyak arzenálja mutatja be a kurátori szándék szerint azt, hogy a művészet és a design között nincsenek éles határok.

Bármennyire igaz is az állítás a megfelelő kontextusban, kérdés, hogy biztosan kívánatos-e minden évben ezt a designértelmezést erősíteni egy olyan hazai közegben, melyben a design és a luxustárgyak közé még mindig egyenlőségjelet tesznek, a design szót minőségjelzőként használják, és tervezőművész kifejezéssel illetik a frissen végzett designereket, nem kis zavart okozva ezzel számukra a tervezői identitásuk definiálásához.
 

Ciprian Mihnea: Layer szék

Hogy nincs számottevő diverzitás a hazai designprofilú kiállítások szellemisége között, az persze nem (csak) a Határtalan Design szervezőin múlik, akik egyébként láthatóan pontosan tisztában vannak a design folyamatorientált és kritikai irányzataival, szociális és ökológiai kérdésekben való érintettségével is. Jól példázza ezt, hogy a kiállításon látható Zuzana ZmatekováAmenage” című projektje, melyben a designer a sztereotípiák ellen fellépve roma gyerekekkel együtt készített mintaterveket, de találkozhatunk a Bécsben abszolút hivatkozási pontnak számító mischer‘traxler studio kutatás-alapú munkájával is, mely a különféle biológiai rendszerek sérülékenységére hívja fel a figyelmet.

És itt vannak az idei év kiemelt vendégei, a finnek, köztük az Aalto Egyetem hallgatói is, akik például egy olyan faalapú matériát dolgoztak ki, amely az elviteles dobozok polisztirol anyagát helyettesítheti. A spektrum hiányolt szelete tehát megvan, csak megbújik a performanszelemekké, műtárgyakká transzformálódott tervezett tárgyak között.
 

Nathalia Mussi, Mervi Antila: Suspect asztal

A Határtalan Design az egyik etalon szakmai program az ősszel indokolatlanul összezsúfolt budapesti designesemények forgatagában, és közben minden évben emlékeztet arra a fájó pontra, hogy nincs ma Magyarországon egy olyan programsorozat, amelyet tiszta szívvel nevezhetünk a hazai design ünnepének, amely a design sokrétűségét mélyrehatóan térképezné fel. Nincs olyan, amely komoly kutatásra épülő kurátori koncepcióval készült, designfókuszú interdiszciplináris kiállítást mutatna be, és egyúttal foglalkozna az ipari és a piaci szerepvállalással, a gyártók, a tervezők és a vásárlók összekapcsolásával is.

Megjegyzem, olyan designesemény, ami ennyi kívánalomnak egyszerre tenne eleget, talán máshol sincs, de ha szeretnénk elképzelni, milyen lenne, akkor egy pillanatig érdemes eljátszani a ljubljanai BIO és a prágai Designblok fúziójának gondolatával. Törekedni ugyanakkor lehet rá, és úgy tűnik, a Határtalan Design a legambiciózusabb e téren, melynek szervezői a Designblokot vállaltan referenciának tekintik.

Juhász Ádám (Adamlamp): The Modular Faceted Ball 50 lámpa

Habár a prágai esemény fesztiváljellege itt elmarad – hiszen más a formátum, itthon egy klasszikus értelemben vett kiállítással és ahhoz kapcsolódó eseményekkel találkozunk –, a szakmai elköteleződés mértékében közelít a cseh seregszemle színvonalához. Mindeközben pedig marad hiteles a kezdeti koncepciójához: művészeti ágakat kapcsol össze, bármi is ennek az ára.
 

Határtalan Design – Design Without Borders – A kiállítást október 2. és november 6. között tekinthetik meg az érdeklődők a Kiscelli Múzeumban.
Alapító kurátorok Radnóti Tamás belsőépítész és Szigeti Szilvia Ferenczy Noémi-díjas textiltervező. 

 

Határtalan Design | Web | Facebook | Instagram

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Kiállítással és fesztivállal nyit újra a KÉK

Kiállítással és fesztivállal nyit újra a KÉK

Június 1-én újra nyit a Kortárs Építészeti Központ

Országos Kerámiaművészeti Biennále Pécsen

Országos Kerámiaművészeti Biennále Pécsen

Közel száz művész alkotásai láthatók az m21 Galériában.

Szobrok, acélképek, arctöredékek

Szobrok, acélképek, arctöredékek

Majoros Áron Zsolt szobrászművész kiállítása.

Hirdetés