Beszámoló a Zlín Design Week 2023 kiállításairól.

Idén 2023. május 3-10. között rendezték meg immáron kilencedik alkalommal a Zlín Design Week (ZDW) eseménysorozatot a cseh kisvárosban, Zlínben. A tavalyi évhez hasonlóan ezúttal is a „universal design/ design for all” volt a program központi filozófiája, amely kellőképpen tág kontextust biztosított ahhoz, hogy a terméktervezéstől a szolgáltatástervezésig a design valamennyi megnyilvánulási formájáról párbeszédet kezdeményezzenek a szervezők. A helyszínen jártunk, sőt, volt szerencsénk bepillantani a háttérfolyamatokba is. Beszámoló!


Zlín talán nincs az első három város között, ami úti célként eszünkbe jut, ha Csehországba készülünk, azonban ha valaki a régiós designesemények iránt érdeklődik, Zlín abszolút dobogósnak számít. A körülbelül 75 ezer lakost számláló Zlín helytörténetének és városképének alakulására Tomáš Baťa vállalkozó volt a legnagyobb hatással, aki 1894-ben itt alapította meg a Bat’a-cipőgyárat. A gyártás miatt ekkor sokan költöztek a környező vidéki településekről Zlínbe, ezzel együtt megindult a város infrastruktúrájának fejlesztése is. Kultúrturisztikai szempontból két fontos eseménnyel büszkélkedhetnek a zlíniek: itt rendezik meg évente az 1961-ben indított Zlín Film Festival-t és a kilenc éve futó Zlín Design Week programsorozatot.

A város ipartörténete tehát indokolttá teszi, hogy miért itt tartják a csehek az ország egyik legrangosabb designfesztiválját, amely igyekszik évről évre nemzetközibbé válni újabb külföldi kurátorok, tervezők és meghívott előadók bevonásával. Tavaly sajtómunkatársként egy hosszú hétvégére, idén pedig a Best of ’23 kiállítás meghívott társkurátoraként – Mayer Kitti kollégámmal együtt – látogattam el a ZDW eseményeire, ezúttal több mint egy hétre. A szervezők teljes fordulatszámon pörgették az eseményeket, nem sok üresjáratot hagytak a látogatóknak: három kiállítás, több napig tartó szakmai konferencia, tárlatvezetések, workshopok, fashion show, pop-up vásár, panelbeszélgetések, after party-k és a Best in Design díjátadó várta az ide érkezőket.
 


A designhét a Design for All főkiállítással nyílt meg egy ipari hangárban, ahol a két norvég kurátor (Thea Urdal és Herman Fren Billet) service design és terméktervezés kategóriából válogatott és mutatott be olyan nemzetközi projekteket, melyek a design for all szemléletet tükrözik. A szelekcióba többek között bekerült a Don’t Fear the Griever program prototípusa (tervezők: Hélene Arja Eie Falstad és Andreea Tecusan), amely a gyászoló szeretteink felé való közeledést könnyíti meg, illetve Oslo városarculata is, amellyel korábban mi is részletesen foglalkoztunk.
 


A ZDW legfontosabb vállalása a Best in Design, egy designerek számára kiírt nemzetközi verseny, melyre a 30 év alatti tervezők négy kategóriában (Communication Design, Service Design, Product Design és Fashion Design) nevezhetnek. Habár a verseny határok nélküli, még mindig a régiós részvétel a leghangsúlyosabb, főleg cseh és szlovák nevekkel találkozhatunk a jelentkezők között. A kategória 3-3 shortistes munkáját a ZDW ideje alatt nyíló Best of ’23 kiállítás mutatja be.

Szembetűnő, hogy a tavalyi válogatáshoz képest az idei döntős tervezők közül többen is az új technológiákkal való tervezést, például a virtuális valóságra épülő vagy az algoritmusalapú generatív designmegoldásokat választották projektjeikhez.

Utóbbira jó példa Julie Dítětová munkája, egy mintakísérlet, mely során a designer a 18. századi egyházi kárpitok motívumaiból épített adatbázist, és algoritmusok segítségével ezekből generált új mintákat (Dítětová ezzel a projekttel megnyerte a Média Díjat – a szerk.). Ennek ellenére a Product Design kategória első helyét és egyúttal a Best in Design fődíját egy nagyon is kézzelfogható és tradicionális értékeket közvetítő projekt nyerte el, Zuzanna Wójcik Touch the Textile kollekciója.

A színes, puha, egyedi felülethatású textíliákból készült tárgy- és anyagsorozat a tapintást állítja középpontba, és azt a kérdést veti fel, vajon tovább kitartunk-e tárgyaink mellett, ha azok megérintése jó, maradandó érzéseket vált ki belőlünk.

Fashion Design kategóriában Marija Petraityte ruhakollekciója nyert, melynek formavilágát és anyaghasználatát a tervező önanalízise alakította: Petraityte korábbi munkáit elemezte objektív szemlélőként, hogy meghatározza születendő márkája alappilléreit. Aktuális társadalmi-gazdasági jelenségekre reagált a Service Design győztes Matěj Malecha, aki egy workshop-tervet dolgozott ki vállalkozások számára, mellyel sikerre vihetik fenntarthatósági törekvéseiket, a Communication Design győztes Adrián Gubrica pedig egy digitális emlékművel, egy webes platformmal emlékezett meg a Mariupolban elhunytakról.
 


A ZDW harmadik nagy kiállítása Inspiration: Le Corbusier címmel nyílt a zlíni kastélyban (kurátorok: Adéla Bačová, Lenka Sršňová), amely több fronton is foglalkozott a modern építészet úttörőjével. Az 1930-as években Antonín Baťa és Le Corbusier többször is egyeztettek arról, milyen házak lennének ideálisak a város lakói, a gyár munkásai számára. Míg Baťa funkcionális, megfizethető, különálló házakat tartott iránymutatónak, addig Le Corbusier drága alapanyagokból, nem könnyen felépíthető, közösségi lakóházak terveit prezentálta, ezért ezek rendszerint nem valósultak meg. Le Corbusier később zsűriként is részt vett a Baťa által kiírt nemzetközi építészeti versenyen. Együttműködéseiket összegzi a tárlat első tere, a másik terem pedig Le Corbusier legjelentősebb munkáit és utóhatását mutatja be nemzetközi kortárs kerámiákon, szőnyegeken, lakástextileken és bútorokon keresztül.
 


A Zlín Design Week összességében több jó gyakorlatra is példát mutat azoknak, akik hasonló eseménysorozat szervezését fontolgatnák. A „design for all” szemlélet – mely azt vizsgálja, hogyan tervezzünk termékeket és szolgáltatásokat a lehető legszélesebb közönség számára beleértve a valamilyen (kulturális, testi, szellemi, átmeneti vagy állandó) fogyatékossággal élőket is – nemcsak a ZDW kiállításainak tematikus fókuszát határozta meg, de valóban át tudta hatni a designhét mindennapjait és részleteit, a kerekesszék-barát kiállításrendező elvtől a díjátadó jelbeszédes táncosaiig.

A fesztivál operatív csapata a Tomas Bata University Multimédia Kommunikáció Tanszékének hallgatóiból áll, ezért a közösségimédia-kommunikációt, a kép és grafikai anyagok kezelését, tehát a fesztivál vizuális anyagának kezelését és kommunikációját profi, korszerű módon végezték. A lelkes, fiatal csapat a tartalmas szakmai programra épít, és láthatóan ezzel sikerül is behúzni azokat a szponzorokat és partnereket, akikre egy ilyen kaliberű esemény lebonyolításához szükség lehet. Többek között a Norvég Alap, a cseh kulturális minisztérium, Zlín önkormányzata, belföldi és külföldi oktatási intézmények és cégek, például a TON és a KOMA Modular is támogatta idén a régió designünnepét.
 

Zlín Design Week
Zlín, 2023. 05. 03. – 10.


 

Zlín Design Week | Web | Facebook | Instagram

 


Fotók: Zlín Design Week
Borítókép: Zuzanna Wójcik – Touch the Textile

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

A nagypapa öröksége

A nagypapa öröksége

A vízparti házikó bővítését a hajókabinok kialakítása ihlette.

Századfordulós villa modern kényelemmel

Századfordulós villa modern kényelemmel

Villa 1906 – a cseh Karnet architekti iroda munkája.

Séta a kőfejtő felett

Séta a kőfejtő felett

Tájba illesztett sétautak cseh módra.

Hirdetés