Hirdetés

Fókuszban az információcsere és gyártás során keletkező hulladék csökkentése.

Hirdetés

Danielle Elsener, a portlandi Royal College of Art végzőse divattervezőknek készített alkalmazása segítségével jelentősen csökkenthető a ruhagyártás során keletkező hulladék mennyisége, egyben sok pénz megspórolható vele. A 29 éves tervező nemrégiben megnyerte Virgil Abloh és az ásványvízgyártó Evian közös, fenntarthatósági pályázatát, a platformmal a divatipari trendek megváltoztatására törekszik. 

Ami jelenleg a ruhagyártás legnagyobb problémáját jelenti, az már gyermekkorában foglalkoztatta a fiatal tervezőt: miképp lehet úgy előállítani egy ruhadarabot, hogy közben nem terheljük meg vele indokolatlan mértékben a környezetet. Ez a mentalitás lenyűgözte a világ leginnovatívabb tervezőit is, hiszen Virgil Abloh formatervező és Shweta Hari Evian-CEO programjának egyértelmű győztese lett Elsener. Az Activate Movement Programot 2020 februárjában indították el, 

az 50 000 eurós fődíjat olyan projektnek ítélik oda, amelynek elsődleges célja a hulladék csökkentése és újrahasznosítsa, valamint az energiafogyasztás minimalizálása. 

Elsener díjnyertes kezdeményezése az „A020” hulladékminimalizáló rendszer, amely a divat és a textilipar jelenlegi sztenderdjei elleni nyílt támadás is egyben. Célja a hatékonyság maximalizálása a gyártási folyamatokban egy olyan „tanulási” platform segítségével, amely a hulladék nélküli társadalom felé történő elmozdulást segíti. A rendszer segítségével a nagy divatmárkák és a kisebb tervezők workshopok keretében megoszthatják egymással a tapasztalataikat, így pedig a folyamatok egyre jobbá és környezetbarátabbá alakíthatók.

Elsener fenntartható ruhakollekciója Elsener fenntartható ruhakollekciója

A platform egyértelműen az erkölcsi megfontolásokra, a mentalitásváltásra és az információk megosztására összpontosít. Elsener szerint a nagy dolgok sokszor egy egyszerű ötletként indulnak, hogy aztán később a változás motorjává váljanak. Az apátia és az információ áramlásának megakadályozása jelentik a legnagyobb veszélyt a bolygóra, de az új rendszer egyszerű és hatékony megoldást kínál mindazok számára, akik cselekedni és változtatni szeretnének.

A tanulás és átláthatóság fontos elemei minden folyamatnak, ezeket azonban gyakran elhanyagolják a tervezők, mert vagy nincsenek tisztában a fontosságukkal, vagy egyszerűen drágának tartják, és nem fektetnek bele.

Hiába tudatos ugyanis egy egyéni vállalkozó, hiába szeretne környezettudatosabban tervezni, ha anyagilag nem elérhető számára a technológia. Ellenben ha a nagy cégekkel közösen dolgozzák ki az új mechanizmusokat, akkor nem kell csillagászati összegeket áldozni a folyamattervezésre, hanem mindenki számára hozzáférhetővé válik egy jól hasznosítható stratégia.

Elsener szerint az iparág ma merev és kirekesztő, sokan jobban ragaszkodnak saját, a piacon elfoglalt pozíciójukhoz, mint a környezetvédelmi elmozduláshoz. A rugalmasság hiánya katasztrófához vezet, az A020 azonban egyfajta közvetítő szeretne lenni a szükséges párbeszédben. A rendszerbe a tervező már feltöltött egy saját tervezésű ruhakollekciót és mindenki számára elérhetővé tette azt a környezettudatos folyamatot, amelyben a ruhák készültek.

Szerencsére egyre többen követelik a divatipar megújítását, amelyek ha összeérnek, akkor elhozhatják a szakma valódi megújulását:




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

A luxusipar a járvány egyik legnagyobb piaci vesztese

A luxusipar a járvány egyik legnagyobb piaci vesztese

A járvány után hiába akarnak sokan visszatérni az eddigi kerékvágáshoz, de felerősödhet a fenntartható termékek iránti kereslet.

A koronavírus jó lehetőség arra, hogy változtassunk

A koronavírus jó lehetőség arra, hogy változtassunk

Li Edelkoort, a divatipar doyenje szerint eddig nem sikerült elég bölcsnek lennünk, a vírussal most kaptunk egy újabb esélyt.

Egy címke, amely forradalmasíthatja a divatipart

Egy címke, amely forradalmasíthatja a divatipart

Egy svéd csapat olyan applikációt fejlesztett, amellyel megnézheted, mekkora a rajtad lévő pulóver ökológiai lábnyoma.

Hirdetés