A Sandro Chia kézjegyét viselő guruló műalkotás a február 2-5. között nyitva álló India Art Fair művészeti kiállításon ünnepli huszonötödik születésnapját. 

2017. február 2-5. között a BMW Group India a legendás BMW Art Cars kollekció tizenharmadik guruló műalkotásával kedveskedik az Újdelhiben életre hívott India Art Fair művészeti kiállítás közönségének. A BMW E36 M3 GTR műszaki alapjaira megálmodott páratlan modellt napjaink egyik leghíresebb kortárs olasz művésze, Sandro Chia készítette el 1992-ben, a különlegesség így megszületésének éppen huszonötödik évfordulóját ünnepli. 

A BMW Art Cars kollekció guruló műalkotásai a magaskultúra egészen egyedülálló ékkövei, amelyek a forradalmi járműtechnológia és a művészi önkifejezés hamisítatlan összefonódását éltetik. Az 1975 óta eltelt negyvenkét évben a világ legkiemelkedőbb alkotói tizennyolc BMW Art Car modellel ajándékozták meg a bajor gyártó és a művészet rajongóit. 



„A kultúra iránti hosszú távú elkötelezettség és a művészetek széleskörű támogatása mindig is a BMW Group márkastratégiájának egyik alappillére volt. A vállalatcsoport e téren kiépített együttműködései megannyi előremutató interkulturális párbeszéd létrejöttéhez járultak hozzá, megteremtve ezzel az egyes kultúrák és közösségek közötti kölcsönös elfogadás alapját. A BMW Art Cars kollekció darabjai kontinenseken átívelő ékkövekként kötik össze a földkerekség legjelentősebb alkotóit, akik közösen formálják a kortárs művészet jelenét és jövőjét. Az India Art Fair művészeti kiállításon kiállított tizenharmadik BMW Art Car modellel még közelebb hozzuk a guruló műalkotások atmoszféráját a művészetek iránt rajongókhoz, a látogatók így testközelből élhetik át Sandro Chia alkotásának lélegzetelállító művészi értékét” – fogalmazott Mr. Frank Schloeder, a BMW Group India ügyvezető igazgatója. 

A legendás BMW Art Cars kollekció a BMW Group kultúra iránti elkötelezettségének egyik meghatározó alkotóeleme, amelynek guruló műalkotásai egytől egyig a forradalmi járműtechnológiákban rejlő formatervezési szabadság páratlanul egyedi művészeti szimbólumai. 1992-ben Sandro Chia az első olasz művészként kapott felkérést saját BMW Art Car modellje megtervezésére, az alkotó pedig kiváltképp jellegzetes köntöst álmodott valóra: a BMW E36 M3 GTR a többrétegű párhuzamos dimenziók és az egymásra ható eltérő nézőpontok rendhagyó kombinációját szimbolizálja. 

A művészet és a forradalmi járműtechnológia egyedülálló összefonódásával a BMW Art Cars kollekció immáron több mint négy évtizede ejti rabul a művészetek megszállottjait, a dizájn-innovációk iránt rajongókat és a vezetés szerelmeseit. A kollekció legtöbb képviselője a müncheni BMW Múzeum állandó tárlatának részeként várja a látogatókat, miközben egy-egy guruló műalkotás időről időre nemzetközi kiállításokon és vásárokon is tiszteletét teszi. 

Az első BMW Art Car modell ötlete a művészetek iránt rajongó francia autóversenyző, Hervé Poulain fejéből pattant ki, aki negyvenkettő évvel ezelőtt felkérte művész barátját, Alexander Caldert, hogy formálja saját ízlésére versenyautóját. Jochen Neerpasch-sal, a BMW Motorsport akkori igazgatójával együttműködve született meg az első BMW Art Car, egy BMW 3.0 CSL modell, amely az 1975-ös Le Mans-i 24-órás versenyen egy csapásra a közönség kedvencévé vált. Alexander Calder után további tizenhat világhírű művész formálta saját képére az adott kor legmodernebb BMW modelljét: Frank Stella (BMW 3.0 CSL, 1976), Roy Lichtenstein (BMW E21 320i, 1977), Andy Warhol (BMW M1, 1979), Ernst Fuchs (BMW 635 CSi, 1982), Robert Rauschenberg (BMW 635 CSi, 1986), Michael Jagamara Nelson (BMW E30 M3, 1989), Ken Done (BMW E30 M3, 1989), Matazo Kayama (BMW 535i, 1990), César Manrique (BMW 730i, 1990), A. R. Penck (BMW Z1, 1991), Esther Mahlangu (BMW 525i, 1991), Sandro Chia (BMW E36 M3 GTR, 1992), David Hockney (BMW 850 CSi, 1995), Jenny Holzer (BMW V12 LMR, 1999), Ólafur Elíasson (BMW H2R projekt, 2007) és Jeff Koons (BMW E92 M3 GT2, 2010). 
2015. november 19-én, a BMW Art Cars kollekció megszületésének negyvenedik évfordulója alkalmából a bajor gyártó gálaestet adott a New York-i Guggenheim Múzeumban, ahol egy világhírű kurátorokból és múzeumigazgatókból álló szakmai zsűri hivatalosan is felkérte Cao Fei kínai multimédia-művészt és John Baldessari amerikai legendát a tizennyolcadik, illetve a tizenkilencedik BMW Art Car modell elkészítésére. 

A BMW M6 GTLM versenyautó műszaki alapjaira megálmodott tizenkilencedik guruló műalkotás 2016. november 30-án ünnepelte világpremierjét a miami Art Basel művészeti kiállításon. A kollekció tizennyolcadik képviselőjéről Cao Fei a tervek szerint 2017 nyarán rántja le a leplet. 

Az 1992-ben napvilágot látott rendhagyó BMW E36 M3 GTR modell Sandro Chia kortárs olasz művész egyedülálló nagyvárosi világképét és képi kifejezésmódját egyesíti, amelyben a vidám színek és az élénk kontrasztok a metropoliszok arctalanságában és az emberek sokszínűségében rejlő drasztikus ellentéttel keverednek. Munkáját az olasz művész a mitikus alakok és az időtlen, árkádiai stílus harmóniája szerint váltotta valóra. 



„Nem csupán egy képet, de egy külön világot is teremtettem. Minden minta, minden árny és minden részlet lassan egy arccá áll össze, amellyel a legapróbb részletek is értelmet nyernek. Az élet és a minket körülvevő világ értelmét” – mesélte Sandro Chia. 
„Képzelj el, alkoss meg!” – szólította a modell az olasz művészt, aki amikor nekikezdett a munkának, még nem látta előre a végeredményt. Arcokat és intenzív színeket rajzolt egymás mellé, mígnem a modell teljes egészét befedték a képek. „Mai modern társadalmunkban az autó egyszerre vágytárgy és önkifejezési forma. Sokszor a figyelem középpontja, amelyre az emberek felkapják a fejüket. A tizenharmadik BMW Art Car modell ezt a státuszt szimbolizálja” – tette hozzá Sandro Chia, akinek nem a BMW E36 M3 GTR volt munkássága első négykerekű alkotása, hiszen gyermekként nem egy autót utcai graffitivel varázsolt egyedivé. 

Sandro Chia BMW Art Car modellje egyenesen Rómából érkezett Indiába, 2016. október 13. és 2017. január 7. között ugyanis a négyévente megrendezett művészeti fesztivál, a Quadriennale d’Arte egyik főszereplőjeként gurult ki a nagyközönség elé. 

Sandro Chia 1946-ban született Firenzében, jelenleg New York, London és Toszkána között ingázik. Fiatal tehetségként történelemben, művészetben és pompában gazdag környezetben szívhatta magába a legnagyobb reneszánsz elődök örökségét, egy helyi monda szerint ráadásul a Filippo Brunelleschi építész által tervezett tereken, játék közben kerítette hatalmába az a fajta egyedülálló művészet, amely soha nem eresztette el. 

Egyedülálló látásmódjával és képi világával Chia már az 1970-es években kiemelkedett az ifjú tehetségek közül, alkotásai pedig Rómába, Torinóba és Kölnbe is eljutottak. Egy tanulmányi ösztöndíjnak köszönhetően egy teljes éven át Mönchengladbach-ban dolgozhatott. 1982-től munkáit a New York-i Guggenheim Múzeumban, a Kassel-i „documenta 7” csarnokában és a berlini „Zeitgeist” tárlaton is kiállították. Jelenleg napjaink egyik legjelentősebb „transz- avantgárd” stílusú olasz művészének számít, akinek neo-expresszionista alkotásaiban Carrá, de Chirico, Picasso, Mantegna és Giorgione nyomai is megjelennek. Sandro Chia 1992-ben számos merész újítással nyitotta meg a Berlini Nemzeti Galériában kiállított tárlatát, amelynek részeként többek között a tizenharmadik BMW Art Car modellt is leleplezte. 

A BMW Group India megalapítása óta aktív támogatásáról biztosítja az ország legkiemelkedőbb kulturális kezdeményezéseit. 2007-ben az Andy Warhol és a Roy Lichtenstein kézjegyét viselő BMW Art Car modellek (a BMW M1 1979-ből és a BMW E21 320i 1977-ből) a mumbai Jehangir Művészeti Galérián is tiszteletüket tették. 2012 óta a BMW kiemelt autóipari partnerként van jelen a Kochi-Muziris Biennálé kortárs művészeti vásáron is, amelynek elsődleges célja, hogy nemzetközi alkotók bemutatkozásával még tovább színesítse az ország kulturális atmoszféráját és az Indiában nevelkedett feltörekvő művészeknek is teret adjon. 2012-ben és 2013-ban ráadásul a bajor gyártó innovatív művészeti kezdeményezése, a BMW Guggenheim Lab is ellátogatott Indiába: a laboratórium hat héten át tartó, nyitott programsorozata a Dr. Bhau Daji Lad Múzeumba és Mumbai hat különböző helyszínére jutott el, ahol eltérő közönségek előtt, más-más közösségekhez szólva mutatta be a nagyvárosok alternatív jövőképét és a globális kihívásokra adható lehetséges válaszokat. 

A BMW Group kulturális együttműködései immáron több mint ötven esztendőre tekintenek vissza, a vállalatcsoport jelenleg száznál is több ilyen viszony ápol világszerte. A hosszú távú elkötelezettségek középpontjában a modern és kortárs művészetek, a jazz és a klasszikus zene, valamint az építészet és a dizájn állnak. Három nagyszabású festményét Gerhard Richter 1972-ben kifejezetten a BMW Group müncheni székházának előcsarnokába készítette el. Azóta Andy Warholtól kezdve, Jeff Koons-on, Daniel Barenboim- on és Jonas Kaufmannon keresztül egészen Zaha Hadidig számos művész dolgozott együtt a BMW-vel. 2016-ban és 2017-ben az amerikai legenda, John Baldessari és a kínai multimédia-művész, Cao Fei készítette / készíti el a BMW Art Cars kollekció újabb két guruló műalkotását. Az olyan társ- kezdeményezések mellett, mint a BMW Tate Live programsorozat, a BMW Art Journey művészeti utazás, illetve a Berlinben, Münchenben és Londonban is életre hívott „Mindenki operája” ingyenes művészeti est-sorozat („Opera for All”), a vállalatcsoport világszerte számos nagyhírű múzeummal, előkelő művészeti kiállítással, legendás komolyzenekarral és világhírű operaházzal ápol hosszú távú partnerséget. A vállalatcsoport teljes körű alkotói szabadságot biztosít minden olyan kulturális tevékenység során, amelyben részt vesz – ez éppen olyan létfontosságú az úttörő művészeti munkák megalkotása szempontjából, mint a sikeres üzleti élet főbb innovációi terén.  

A BMW, a MINI és a Rolls-Royce márkák tulajdonosaként a BMW Group az indiai autópiacon is a prémium szegmens meghatározó szereplőjeként van jelen. A vadonatúj gépkocsik és motorkerékpárok értékesítése mellett a vállalatcsoport prémium ügyfeleinek Indiában is kivételes pénzügyi szolgáltatásokat kínál. A BMW Group eddig nem kevesebb, mint 11,3 milliárd rúpiát (167 millió eurót) fektetett be indiai leányvállalataiba: a BMW Group Indiába 4,9 milliárd rúpiát (69 millió eurót), a BMW Financial Services Indiába pedig 6,4 milliárd rúpiát (98 millió eurót). 

A Gurgáon városában székelő BMW Group India a BMW Group teljes körű leányvállalata. A bajor gyártó széleskörű indiai jelenléte egy Csennai városában működő termelőüzemből, egy Mumbaiban található alkatrészraktárból, valamint egy Gurgáonban felépített továbbképző- és fejlesztőközpontból áll, amely az ország különböző metropoliszaiban működő BMW, MINI és Rolls-Royce márkakereskedések hálózatának központi koordinálásáért is felelős. 

forrás: sajtóközlemény
       

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Art deco stílusban éledt újjá a BMW R100 RS motorkerékpár modellje

Art deco stílusban éledt újjá a BMW R100 RS motorkerékpár modellje

Mi is szívesen elnézegetnénk otthon.

Méltó emléket állítottak a BMW első e-autójának

Méltó emléket állítottak a BMW első e-autójának

A konceptautókban utazó designer, David Obendorfer nem hibázott.

Indul a BMW-gyár felvonulási területének kiépítése

Indul a BMW-gyár felvonulási területének kiépítése

Konténervárost épít a Market Debrecenben.

Hirdetés