Egy kulturális élménygyár európai modelljei. 

A múzeum hatalom. Bár más kulturális intézményekhez, például a már az ókorban fontos színházhoz képest fiatal, mai értelmében kétszázötven évre tekint vissza, meghatározó társadalmi befolyásra tett szert.

Tudományos központ, idegenforgalmi tényező, a közösségi identitás artikulálója. Erejének kulcsa, hogy a modern kor a múzeumot a tárgyak ítélőszékének pozícióba helyezte. Itt dől el, hogy a természet és a kultúra adott képződménye mulandó marad-e, avagy örökkévalóságot nyer a gyűjteménybe emelés révén, majd a kiállítási kontextusban határozzák meg jelentésrétegeinek rendjét. S a tárgyak e mesterien bejátszott színpadán, amely a fizikai kiállítótéren túl a múzeum kommunikációs gesztusait is felöleli, a virtuális vagy valóságos látogató saját létének inszcenált helyzeteivel szembesül.

Az ember éli az életét, de a múzeum rendezi azt, felülírva gondolatainkat világunkról. A múzeum így csalóka tükör, amely csak látszólag adja vissza objektíven azt, ami minket és környezetünket alkot; valójában fenntartója és szakemberei olvasatát sugallja a világról. E kettős motiváció késztet államokat, önkormányzatokat és magánosokat arra, hogy minden eddigi, már tetőzni vélt múzeumi boomon túl újabb fejlesztésekbe fogjanak: az intézmény széles közönséget szólít meg, s eredeti tárgyak és színpadi rendezés kombinációja üzenetek hatásos indoktrinációját teszi lehetővé. Hatalom a fiatal múzeum ugyanúgy, mint az évezredes színház, mert a múzeum maga is színház, ahol a kiállítási tárgyak játszanak szerepeket.
 
https://www.facebook.com/events/774300106039478/

2016. MÁJUS 30. 17 ÓRA, FUGA (1052, Petőfi Sándor u. 5.)

A szerzővel beszélget:

FRAZON Zsófia és MÉLYI József
 
MÚZEUMÁNIA -
EGY KULTURÁLIS ÉLMÉNYGYÁR EURÓPAI MODELLJEI
ÉBLI Gábor
L’Harmattan Kiadó, 2016

forrás: sajtóközlemény




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Pac-Man a raktárban: kísérletek a digitális designtermékek archiválására

Pac-Man a raktárban: kísérletek a digitális designtermékek archiválására

Januári témánk a műemlékvédelem, ennek szellemében vizsgálódunk a design területén, azon belül is a digitális designtermékek megőrzésének bonyolult rendszerében. Hogyan mentsük meg az utókornak a Tetris-t, a Verdana betűtípust vagy a világ egyik legnépszerűbb üzenetküldő alkalmazását? Meg kell-e őriznünk ezeket egyáltalán?

Egy kiállítás arról, mi marad a kiállításokból

Egy kiállítás arról, mi marad a kiállításokból

Katalógus Katalógus az ISBN Galériában.

Egy monolit önazonosságáról

Egy monolit önazonosságáról

Az új Néprajzi Múzeum és Látogatóközpont. Cikkünk az OCTOGON magazin 175-ös (2022/3-as) lapszámából.

Hirdetés