A Petőfi Irodalmi Múzeum, a Kassák Múzeum és a Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár közös kiállítása.

Karl-Heinz Adler a német absztrakt művészet jelentős alakja. Nagyívű életművét a Kassák Múzeum és a Kiscelli Múzeum a magyar képző-, illetve építőművészettel összefüggésben mutatja be. 



A két óbudai múzeumban megrendezett kiállítás az 1927-ben született drezdai képzőművész, Karl-Heinz Adler munkásságára épül. Az idén 90 éves Adler életművé- nek újrafelfedezése napjainkban folyik Németországban. Tavaly a berlini Eigen+Art Galériában, a mostani budapesti bemutatókkal párhuzamosan pedig a drezdai Al- bertinumban látható nagy kiállítása. Adler a német szeriális és konkrét művészet je- lentős alakja, aki 1982-ben, 55 évesen állíthatta ki először az 1957-től fejlesztett mini- malista kollázsait egy kis drezdai galériában. Az 1970-es, 80-as évektől több magyar művésszel is kapcsolatban állt, Fajó Jánossal, Nádler Istvánnal, Maurer Dórával és Bak Imrével, mindazonáltal személye és művei rejtve maradtak a szélesebb hazai közönség előtt. 



A két múzeumi kiállításon a német művész munkásságán keresztül érdekes perspektívába kerülnek a magyar művészet eddig kevéssé vizsgált jelenségei, és talán maga Adler életműve is. A Kassák Múzeumban kiállított anyag Adler abszt- rakt képzőművészeti tevékenységét foglalja össze az 1950-es évektől napjainkig. A szocializmus éveiben az NDK-ban és Magyarországon is élénk diskurzus alakult ki azokban a kérdéskörökben, amelyek szorosan kapcsolódnak Adler munkásságához. A kiállítás rávilágít azokra a párhuzamokra – vagy épp különbségekre – amelyek a német és magyar politikai és művészeti szcénában az absztrakcióhoz való viszonyt jellemezték. A rendszerváltás előtti évtizedek ideológiai környezetének a bemuta- tása is szerepet kap: az akkor érvényben lévő kultúrpolitika diktátumai Adlert és számos magyar művész munkásságát is érintették. Néhányuk, akik közvetlen kapcsolatba került a német művészettel, mint például Bak Imre vagy Fajó János, egy- egy interjú formájában szólalnak meg a kiállításon. Adler művészetének és a magyar vonatkozásoknak a bemutatása különleges lehetőséget teremt arra, hogy regionális összehasonlításban vizsgáljuk a hatvanas-hetvenes évek absztrakt művészeti gon- dolkodását és fogadtatását a korszakban. 

A Kiscelli Múzeum kiállítása Adler munkásságából kiindulva egy eddig kevés- sé feltárt témára fókuszál. Adler mint az absztrakt művészet képviselője, az 1960- as évek elejétől, egészen az 1980-as évek második feléig nem jelenhetett meg a nyilvános kelet-német művészeti életben. Ezzel szemben betonból készített geo- metrikus formaelemeit szívesen alkalmazták épülethomlokzatok, térhatároló falak díszítményeként, így épületplasztikái meghatározták a drezdai és berlini utcaképet. Az absztrakt képzőművészet tiltásának, ugyanakkor alkalmazott művészetként (épü- letplasztika, belsőépítészet) való elfogadásának a kettőssége jelen volt – bár jóval árnyaltabban – a Kádár-kor magyar művészetirányításában is. A Kiscelli Múzeum kiállítása a „magyar absztrakció” egy sajátos szeletét tárja fel: Karl-Heinz Adler geo- metrikus épületplasztikáiból kiindulva azt vizsgálja, hogy a hetvenes-nyolcvanas években a magyarországi középületeken milyen módon jelenhetett meg a geomet- rikus absztrakció. Nem stílustörténeti vagy kronologikus megfontolások, hanem iz- galmas és szerteágazó, mégis sok szálat összekapcsoló szempontrendszer szerint vizsgáljuk ezeket a jelenségeket. 

A Kassák Múzeum és a Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár küldetésének tartja a különböző kulturális területek közötti összefüggések komplex vizsgálatát, a közel- múlt történetének a feldolgozását, a hatalom és képzőművészet bonyolult viszonya- inak feltárását. E törekvések jegyében jött létre a mostani, két helyszínen megvaló- sított kiállítás is. 

ABSZTRAKCIÓ KINT ÉS BENT 

A Kiscelli Múzeum kiállítása az absztrakt képzőművészet és épületdíszítés vi- szonya mellett azokat a társadalmi és kultúrpolitikai tényezőket is kutatja, amelyek lehetővé tették az absztrakt művek megvalósítását köztereken (épületek külső és belső díszeként), miközben a hivatalos kultúrpolitika az autonóm képzőművészeti megjelenésének lehetőségeit szigorú keretek közé szorította. Eközben olyan elfele- dett vagy megsemmisült köztéri munkákra hívja fel a figyelmet, amelyek a város- kép részeként szinte észrevétlenül ivódtak be különböző generációk emlékezetébe. Noha vizuális kultúránk részei voltak, épp a közelmúltban tűntek el tömegesen a szemünk elől (pl. Szervita téri postaépület díszei). Különböző okok vezetnek a művek pusztulásához: gyakori, hogy az elavultnak ítélt épületeket lebontják, és a műveket „szocialista maradványként”, értéktelennek ítélve kidobják vagy raktárba szállítják. Másfelől a tárgyak egy része a korszak művészettörténeti újraértékelésének jegyé- ben a műkereskedelembe kerül, és Magyarországon vagy külföldön talál gyűjtőre. A kiállítás egyik tudatos célkitűzése az értékmentés, hogy ráirányítsa a közfigyelmet rejtőzködő városi értékeinkre. 

A kiállítás a köztéri képzőművészet legfontosabb online adatbázisával, a Köz- térképpel együttműködésben kilép a múzeumok falain kívülre, és ezzel egész Buda- pestre kiterjeszti a témával kapcsolatos vizsgálódásait. A városi műalkotások felfe- dezésére készített térkép segítségével az érdeklődők a helyszínen is megnézhetik a Kiscelli Múzeumban bemutatott munkák máig megmaradt darabjait – például a Déli Pályaudvar falplasztikáit, vagy a ma Marriott néven ismert Hotel Duna Interconti- nental épületének díszítését. Emellett azokat a műveket is felkereshetik, amelyek nem kerültek bele a kiállítási válogatásba. A nyomozás azonban ezen a ponton sem ér véget: a múzeum felhívást tesz közzé hasonló műtárgyak felkutatására, a közön- séget is bevonva a múzeumi kutatómunkába. Így megvalósul a múzeumnak az a vállalt missziója is, hogy a város tereit kitágított múzeumként, a múzeumot pedig diszkurzív térként értelmezze.
 
Időpont: 
2017. június 1. – szeptember 17. 
Helyszínek: 
Kassák Múzeum, Kiscelli Múzeum Templomtere 
Kurátorok: 
Branczik Márta, Leposa Zsóka (Kiscelli Múzeum) Sasvári Edit, Juhász Anna (Kassák Múzeum) 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Virtuális térbe költözik a glasstec kiállítás

Virtuális térbe költözik a glasstec kiállítás

Az üvegipar első számú kereskedelmi kiállítását online rendezik október végén.

Magyar design egy felkapott londoni galériában

Magyar design egy felkapott londoni galériában

Horváth Anna objektjei a Cromwell Place galériában.

Elhalasztják a textilipar legfontosabb vásárát

Elhalasztják a textilipar legfontosabb vásárát

Jövő január helyett májusban rendezik a Heimtextil szakvásárt, viszont a trendek már most látszanak.

Virtuális térbe költözik a glasstec kiállítás

Virtuális térbe költözik a glasstec kiállítás

Az üvegipar első számú kereskedelmi kiállítását online rendezik október végén.

Magyar design egy felkapott londoni galériában

Magyar design egy felkapott londoni galériában

Horváth Anna objektjei a Cromwell Place galériában.

Elhalasztják a textilipar legfontosabb vásárát

Elhalasztják a textilipar legfontosabb vásárát

Jövő január helyett májusban rendezik a Heimtextil szakvásárt, viszont a trendek már most látszanak.

Virtuális térbe költözik a glasstec kiállítás

Virtuális térbe költözik a glasstec kiállítás

Az üvegipar első számú kereskedelmi kiállítását online rendezik október végén.

Magyar design egy felkapott londoni galériában

Magyar design egy felkapott londoni galériában

Horváth Anna objektjei a Cromwell Place galériában.

Elhalasztják a textilipar legfontosabb vásárát

Elhalasztják a textilipar legfontosabb vásárát

Jövő január helyett májusban rendezik a Heimtextil szakvásárt, viszont a trendek már most látszanak.

Hirdetés
2025/32025/22025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1