Szeptember 29-én nyílik és november 5-ig tart az OFF-Biennále Budapest, a független kortárs művészeti színtér biennáléja. 

Az OFF két éve indult, az idei, azaz a második kiadás megrendezését és tematikáját június közepén jelentették be a szervezők. Két hónappal a megnyitó előtt pedig egyre több a konkrétum a résztvevő alkotókat, programokat és helyszíneket illetően. 

Az OFF idei kiadása a Gaudioplis 2017 – Az öröm városa címet viseli. A világháborút követő koalíciós időkben, a Sztehlo Gábor evangélikus lelkész alapította gyermekköztársaság, az „öröm városa”, több száz gyereknek adott otthont, akik elvesztették szüleiket, otthonukat. Gaudiopolis gyermek polgárai saját kormányzatot hoztak létre, képviselőket választottak, és mindenkire vonatkozó törvényeket hoztak. A közösség – amely azt tűzte ki célul, hogy újratanulja a demokráciát – megvalósult utópiaként a bizalom, az együttérzés, a felelősségvállalás, a bátorság és a törődés szellemében működött. Gyakorlatában pedig fontos szerephez jutott a játék, a kreativitás és a művészet. A gyermekköztársaság történetét a Valahol Európában című film (1948, r.: Radványi Géza) dolgozta fel, melyben több, a közösséghez tartozó gyerek is szerepet kapott.

Az OFF-Biennále projektjei a Gaudiopolis történetéből kiindulva különféle utakat járnak be, de mind annak időszerűségéről tanúskodnak. Arról, hogy a gyorsan változó politikai környezetben ma is újra kell gondolnunk az egyéni kiállás, az oktatás, a közösségépítés és a demokrácia fenntartásának összefüggéseit, és hogy mi lehet a szerepe ebben a gyerekeknek, a játéknak, az örömnek – és a művészetnek.



A közel százhúsz hazai és külföldi művész részvételével, több mint negyven helyszínen zajló programból íme néhány konkrét mű és esemény!

Marvin Gaye Chetwynd performanszművész a Valahol Európában (1946) című filmből kiindulva, gyerekekkel hoz majd létre látványos díszletekkel és kosztümökkel egy karneváli hangulatú előadást. Michael Rakowitz különböző kultúrák képviselőit vendégeli meg és ülteti egy asztalhoz, megteremtve a párbeszéd lehetőségét. Éva Kotáťková új installációjában a hivatalok rideg és sivár világát alakította át fogyatékkal élő alkotótársainak segítségével: a sok humorral és empátiával kialakított szürreális „irodatér” kreativitásuk megélésére hívja leendő „ügyfeleit.” Manuel Pelmuş városi szobrokat, emlékműveket értelmez újra a mozgás, a performansz eszközeivel. A Slavs and Tatars művészcsoport ironikus munkái a közép-európai nacionalista vízióknak tartanak görbe tükröt. Katarina Šević és László Gergely „vándortársulata” Budapest különböző pontjain tűnik majd fel, hogy utcaszínházi előadásaival a közéletről szóló párbeszédet visszahelyezze annak valódi közegébe: a köztérre.

Kozma Eszter, Mélyi József és Pacsika Márton dokuszínháza egyetlen nap történetét eleveníti fel: az előadás az 1961. április 12-én, Gagarin űrrepülésének napján bekövetkezett tragédiával, a Kondor Béla ablakából kizuhant Sarkadi Imre író halálával és annak kontextusával foglalkozik. Gróf Ferenc munkája a különféle rezsimek és az általuk elképzelt „új embertípusok” evolúcióját tematizálja. A Tanközlöny című projektben középiskolás diákok foglalkoznak a társadalmi utópiákkal. Kokesch Ádám szertelen logikát követő, játékos installációinak sorát folytatja az OFF tematikai keretében. Trapp Dominika a táncházmozgalom közösségi és edukatív tapasztalatait egy folk-art-punk zenekarban gondolja tovább. Ember Sári egy brazíliai magyar emigráns közösséget térképezett fel, KissPál Szabolcs a mindenkori hatalom nemzetképével foglalkozik, dokumentum-alapú munkáiban. 

Az OFF ismét sokféle helyszínen jelenik majd meg: lakásokban és köztereken, üzlethelyiségekben és magángalériákban, színházi és utcai kulisszák között, és akárcsak két éve, most sem csupán Budapesten, hanem néhány más hazai városban is.

A részletes program az OFF-Biennále honlapján szeptember közepétől érhető el, illetve egy ingyenes programfüzetet is kiad az OFF, amely városszerte hozzáférhető lesz. 

A biennále célja továbbra is a hazai független művészeti szcéna építése. Az OFF támogatói nemzetközi alapítványok és hazai magánszemélyek. Idén is kis költségvetésből, állami források igénybevétele nélkül, döntően önkéntes munkában jön létre. 

forrás: sajtóközlemény

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Rózsaszín hatalomátvétel

Rózsaszín hatalomátvétel

Andrés Reisinger digitális képzőművész Take over elnevezésű projektje.

VILÁG-VÁROS

VILÁG-VÁROS

Közép-Európa zsidó képzőművészeti kistükre.

Szándékos véletlenszerűség az automatizmus határán | „Popművészeti” relációk

Szándékos véletlenszerűség az automatizmus határán | „Popművészeti” relációk

A sorozat utolsó, befejező része, nem kevésbé izgalmas részletekkel.

Hirdetés