Közösségépítés és digitalizáció

Báthory Balázs vezérigazgató-helyettes víziói a Market új székháza kapcsán.

Újat teremteni/építeni mindig is szeretett az új vezérigazgató-helyettes, de az elmúlt egy év alatt, a beruházásért felelős vezetőként, azt is megértette, miért a Market a legjobb ebben a műfajban – legyen szó akár épületekről, akár közösségről. Egy sokoldalú menedzserrel, Báthory Balázzsal beszélgettünk az OCTOGON 161-es (2020/5-ös) lapszámában.

Ez az első Market-székház, amelynek építésében részt vett, alig több mint egy évvel a céghez csatlakozása után. Hogyan sikerült ilyen rövid idő alatt megismernie a cégcsoport működését?
Szerencsére már korábban is dolgoztam a Market-csoporttal, kapcsolatba kerültem a menedzsment tagjaival, ezért nem teljesen ismeretlenül vágtam bele a munkába. Legfőbb feladatom, hogy stratégiai fejlesztést és innovációt generáljak és kísérjek végig a cégcsoportban. A munkatársaim nagyon nyitottak és profik körülöttem, ezért a már meglevő alapismeretemmel könnyű volt beilleszkedni. Hamar átadták azokat az információkat a korábban erőforrások híján elmaradt projektekről, amelyekbe most a vezetésemmel belevágtunk. A cég szervezeti felépítése szempontjából fontosnak tartom, hogy az innováció hangsúlyos szerepet kapott a menedzsmentben.

Milyen szervezeti fejlesztésekbe vágott bele, illetve tervez a közeljövőben?
Erőteljesen igyekszünk megteremteni annak az alapjait, hogy a digitális világhoz a magyar építőipar és benne a Market Építő Zrt. is fel tudjon zárkózni. Ebben még csak az elején tartunk, ahogyan az ország is, mivel az építőipar általában le van maradva digitalizáltságban a többi iparághoz képest. Azon dolgozunk, hogy olyan digitális információs rendszereket hozzunk létre, amelyek a napi működésünket segítik, és ezen adathalmaz elemzéséből olyan döntéseket hozhassunk, amelyek még hatékonyabbá teszik a cégcsoport működését. Ehhez kapcsolódóan

sokat dolgozunk az oktatás (egyetemek) és építőipar közötti kollaboráció lehetőségein, esetleg egyéb tudományágak bevonásával olyan innovatív módszerek, megoldások kidolgozása érdekében, amelyekkel hatékonyabb gyártási folyamatot alakíthatunk ki például az előregyártás területén.

Milyen új funkciókat, terveket szeretnének megvalósítani a jövőben, amely az újabb irodaház-bővítést indokolta?
Méretében már kinőttük az előző helyünket. Elősorban a munkakörülmények javítására törekedtünk a saját dolgozóink számára, amikor az új projektbe belekezdtünk. Az előző irodaházunk zsúfoltsága miatt nehéz volt alkotó-szellemi munkát elvárni kollégáinktól. Valamint az idei évtől még nagyobb hangsúlyt szeretnénk fektetni a képzésre és az oktatásra, ehhez az új székház eszközparkja rendelkezésünkre áll majd. Mind a humán, mind a pénzügyi forrásaink hatékonyabb kihasználására törekszünk, ez a célkitűzésünk testesül meg az új székházban mint épületben. Erre a tudatosan tervezett modern munkakörnyezet sokkalta több lehetőséget biztosít
A véletlen – jelen esetben a vírusjárvány – pedig megmutatta, hogy a tágasabb tér kialakítása mennyire fontos a munkahelyi környezetben.

Az új székház metszete

Az új székház ideája a közösségi téren alapszik, mivel szeretnénk egy olyan élő, kreatív gondolatokkal teli teret kialakítani, amely lehetőséget ad az építőipar különböző részeivel foglalkozó kollégáinknak az együttműködésre. Megjelenésében és funkcionalitásában egy olyan barátságos, hívogató térnek álmodtuk meg a székházat, amely az idetartozás, az összetartozás érzését erősíti. Célunk volt továbbá, hogy a hozzánk érkező látogató – legyen az akár gyerek, akár felnőtt – kedvet kapjon az építőiparhoz. Éppen ezért sok helyen jelenítettünk meg építőipari szakmákat (pl. tárgyalóinkban) és építőipari szerszámokat (pl. recepciós pult, lépcsőházi csillár).

Miért választották korábban Budapest e területét (Óbuda), és a fejlesztéskor miért döntöttek arról, hogy továbbra is ragaszkodnak ehhez a városrészhez?
A Bojtár utcában ez a harmadik székházunk, tehát elkötelezettek vagyunk a III. kerület felé. Megszoktuk, megszerettük a környéket, amely jól megközelíthető, parkolásunk megoldott, valamint esetleges bővüléshez is van tér. Amikor a Market az első székházát építette itt, akkor több projektje volt a cégnek Óbuda területén, valamint itt lehetőségünk volt egy kiemelkedő minőségű épület megvalósítására. Ezután megszerettük itt.

Milyen attraktív építészeti megoldást, vagy anyaghasználatot említene az épületen?
Célunk volt egy olyan elegáns fogadóteret létesíteni, ahová meg lehet érkezni. Ezért húztuk fel az előtetőt, amely szerves folyatása az utcakép felől a másik épületünknek, amely féltetőnek a burkolata harmonizál azzal a vörösréz-hálóval, amely az egész házat körbeveszi. Két funkciója van a vörösréz-hálónak: szűri a beáramló napfényt, és védi a madarakat is az ablaknak repüléstől. Nagyon megnyerő és tetszetős számunkra a fém háló természetes nyersessége, amely az egykori óbudai ipari környezetbe is beleillik. Fontos az is, hogy – szokásunkhoz híven – több anyagot a maga nyers szépségében hagytunk. A már említett rézhálón kívül a fogadótérben látható csavart pillérekre, csiszolt beton padlóra vagy a sok helyütt látszó gépészetre hívnám fel a figyelmet az oktatótér fa burkolatán kívül.

Hangsúlyozom, hogy az épület fő elemeinek legnagyobb részét saját lányvállalataink állították elő, tehát maga az épület már megmutatja, hogy mit tudunk és kik vagyunk valójában.

A kert, az igényes természeti környezet kialakítása miért volt kiemelkedően fontos a projektben?
Egyszerűen jól szeretnénk magunkat érezni. Szeretnénk közel hozni a természetet, sok fát, növényt ültettünk. Olyan teraszt alakítottunk ki, ahol a munkatársaink nemcsak pihenni, kávézni, de dolgozni is tudnak. A környezetünk nemcsak a kert kialakítását illetően, hanem a munkában töltött teljes idő alatt fontos számunkra. A szelektívhulladék-gyűjtést már a hulladék keletkezésének pillanatában kezdjük, hiszen asztali szemeteskosarak helyett minden emeleten szelektíven, hulladékgyűjtő szigetekbe gyűjtik kollégáink a szemetet. Ezen kívül az épületben mindenhol rendelkezésre áll szűrt víz is, hogy az egyszer használatos műanyag palackok használatát minimalizálni tudjuk.
Nagyon sok kortárs design megoldás, bútor sőt műalkotás is található a házban, amelyek egyrészt Scheer Sándor vezérigazgató úr szenvedélyét és ízlését tükrözik. A saját tervezőirodánk tervezte az épületet, a belsőépítészeti megoldások F. Kovács Attila nevéhez fűződnek, s remek, egyedülálló és különleges elemekkel gazdagította a belső tereket. Kiemelném a nagy előadótermünket, amelynek egyedi faburkolatának terveit szintén F. Kovács álmodta meg, s amely az akusztika javítása mellett látványában is különleges hatást nyújt.

A digitalizáció megjelenik már a bejáratnál is, hiszen a hozzánk látogatók a recepciós pulton elhelyezett tableten kell, hogy bejelentkezzenek, mely azonnal SMS- és e-mail-értesítést küld a kollégának, akihez a látogató érkezett. Ezzel gyorsul az információáramlás, csökken a várakozási idő.

Az irodaház világítása teljes egészében digitálisan vezérelt. Tettük ezt azzal a céllal, hogy a világításra fordított energia akár 70%-át is meg tudjuk takarítani. A Zumtobel gyár legújabb fejlesztésű innovatív lámpatesteit szereltük fel, melyből némelyik – pl. az általános irodai világítást adó világítótestek – tudomásom szerint először került beépítésre a világon. Külön nagy hangsúlyt fektettünk az akusztikára. Tárgyalóink akusztikai lámpatestekkel és fali akusztikai panelekkel vannak felszerelve.

A közösségi terek kialakítására is nagy hangsúlyt fektettek. Ez a közösségépítés szimbolikus építészeti kifejezésére utal?
A belső egységek kialakításában fontos szempont volt például, hogy a kis teakonyhák helyett egy hatalmas kantint hozzunk létre, amely igazi szabad, laza találkozóhely, nemcsak étkezésre, hanem együttgondolkodásra, beszélgetésre is alkalmas. Háromszor annyi tárgyaló áll rendelkezésükre, mint az előző épületünkben, és szintenként több rekreációs zónát alakítottunk ki a cégen belüli kooperáció elősegítésére.
Megteremtettünk minden alapot ahhoz, hogy minél több kollégánk tudjon – saját, vagy céges – kerékpárral közlekedni. Öltözőt, zuhanyzót és konditermet alakítottunk ki, hiszen a cégcsoport sportközössége igen aktív. Még egy petanque-pályát is építettünk a kertbe, amely sportág meghonosítása egyedülálló lesz a magyar vállalatok körében. Nemcsak a közösség, hanem a környezetbarát megoldások is fontosak voltak számunkra az új székház működtetésében.

A beruházás mely pillanatára emlékszik vissza a legszívesebben?
Az egész projekt egy csoda számomra, annyira profi a csapat és a vezetés. A vállalat szlogenje – „építeni szeretünk” – teljes egészében megvalósul, mind az épületekben, mind a csapatépítésben jeleskedünk.

Megvan már a következő feladata a cégcsoportban?
A székházprojekt csak egy volt a feladataim közül. Ahogy már említettem, a digitalizáció megvalósítása az egyik fő menedzsmenti területem, amelynek keretében az adatvagyon kiépítésén kívül a digitális mérnöki szolgáltatások fejlesztését is értjük – a 3D-s tervezéstől a 4D-5D kivitelezésig széles az innovációs platform. Az innovatív új technológiák, műszaki megoldások kidolgozásán és alkalmazásán kívül kiemelt projektem még az előregyártott betonelemek gyártásának beindítása a közeljövőben új erdőtelki telepünkön.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Szerkezetkész az Andrássy úti A52 Hotel

Szerkezetkész az Andrássy úti A52 Hotel

A 121 szobás szálloda a jövő év elején nyithatja meg kapuit.

Ilyen lesz a belvárosi Hotel Dorothea

Ilyen lesz a belvárosi Hotel Dorothea

Ötcsillagos szállodaként születik újjá Budapest értékes műemléki tömbje.

Példaértékű munkavállalói összefogás a Market-csoportnál: 16 millió forintot kap két egészségügyi intézmény

Példaértékű munkavállalói összefogás a Market-csoportnál: 16 millió forintot kap két egészségügyi intézmény

Az Uzsoki Utcai Kórház és a Semmelweis Egyetem Városmajori Szív- és Érgyógyászati Klinikája számára.

Hirdetés