Rezsicsökkenést és gyors megtérülést remélve készül hőszigetelésre a magyarok harmada.

A következő évek meghatározó felújítási témája lehet a hőszigetelés, amit a hazai lakosság 32 százaléka tervez. Bár az újHÁZ Centrum felmérése alapján a magyarok 68 százaléka rendelkezik hőszigeteléssel, ebből csak 29 százalék teljes körű. Az építőanyag-kereskedelmi hálózat a tulajdonosok számára legfontosabb szempontokat is vizsgálta, melyek közül egyértelműen a takarékosság győzött: az emberek majdnem fele 40 százalékot meghaladó rezsicsökkenést, 61 százalékuk pedig maximum ötéves megtérülést vár ezektől a korszerűsítésektől.

Az építőipar helyzete, az alapanyagok extrém drágulása annyira általános közéleti témává vált, hogy még az ARC plakátkiállításra is bekerült, ahol egyébként mindent vitt a politika és a koronavírus-járvány. Szücs János plakátján a királylány fele királyság helyett inkább a klímaszerelőt választja:

Szücs János: My daughter and my half kingdom (plakát az ARC kiállításról)

A jelek szerint mostanra az építőanyagok drasztikus áremelkedése megállt, a fa és az acél ára csökkent is már, míg ugyanez megtörténik várhatóan más anyagokkal is. Például a szigeteléssel, amelyről az újHÁZ Centrum végzett friss, reprezentatív felmérést. Az építőanyag-kereskedelmi hálózat a kutatásában körbejárta, milyen mértékben hőszigetelt a magyar lakóingatlan-állomány, mit tud a lakosság a korszerű anyagokról, és melyek a legfontosabb szempontok, amiket figyelembe vesznek a munkálatok tervezésekor.

Az otthonok kétharmada szigetelt, de sok még a teendő

A felmérés adatai alapján a vizsgált otthonok 32 százalékának nyílászáró-, 16 százalékának a homlokzati és/vagy a lábazati, 11 százalékának tetőszerkezeti, míg további egy tizedének aljzat, 29 százaléknak pedig teljeskörű hőszigetelése van. A magyarok harmada ezzel szemben a fentiek egyikével sem rendelkezik, és ez a lakások esetében gyakoribb, mint a családi házaknál.

A kérdőív a lakosság jövőbeli terveit is vizsgálta; a megkérdezettek 32 százaléka tervez valamilyen szigetelést kialakítani otthonában a következő három évben. A válaszadók 14 százaléka teljeskörű munkálatokat, 9 százalékuk korszerű nyílászárók beépítését, 8 százalékuk a homlokzat és a lábazat, 6 százalékuk a tető, 3 százalékuk pedig az aljzat esetében tervez ilyen korszerűsítést.

A házban és lakásban élők közt ebben a tekintetben is van különbség; míg előbbi csoport közel fele, addig utóbbi 14 százaléka tervez hőszigeteléssel kapcsolatos fejlesztést az otthonában.

Jó az anyagismeret, de sok a bizonytalanság a használat körül

A reprezentatív kutatás arra is kitért, milyen forrásokból szerzi a lakosság a témával kapcsolatos ismereteit. Bár a kitöltők egyik fele internetes oldalakról és a közösségi médiából tájékozódik, sokan fordulnak megbízható információkért a szakkivitelezőkhöz (47 százalék) és az építőanyag-kereskedések szakembereihez is (36 százalék). A kitöltők 33 százaléka hallgat a családtagokra és a barátokra a hőszigetelés tervezésekor, a sajtóban megjelenő anyagokból pedig a lakosság mindössze 15 százaléka tájékozódik.

A kutatás hőszigetelő anyagok népszerűségét is vizsgálta. A legismertebb egyértelműen az üveggyapot (79 százalék), a kőzetgyapotról és a polisztirolról (EPS) a lakosság közel kétharmada hallott. Kevésbé ismertek a poliuretán (PIR-PUR) és az extrudált polisztirol, másnéven az XPS (33 és 32 százalék). A sort a grafit adalékos EPS, az üveghab és a fagyapot zárja, 25, 22 és 12 százalékos ismertséggel. A kutatás arra is rámutatott, hogy az ismeretek ellenére a kitöltők 47 százaléka nem tudja, milyen hőszigetelő anyagokat alkalmazna saját ingatlanja esetében, ez a nagyfokú bizonytalanság főként a 40 alattiak körében mutatkozott meg.

A lekérdezésből kiderült, hogy a lakosság 37 százaléka a nyílászárók hőszigetelését tartja a legfontosabbnak, a válaszadók közel negyede homlokzaton-lábazaton, hatoduk a tetőszerkezeten, további három százalékuk pedig az aljzaton végezne hasonló munkálatokat. A kitöltők több mint ötöde, 21 százaléka ebben a kérdésben is nagyon bizonytalan.

Jelentős rezsicsökkenést, gyors megtérülést várnak a szigeteléstől

A várható előnyök tekintetében a megkérdezettek 40 százalékának a rezsi csökkenése a legfontosabb szempont, míg 20 százalék a bekerülési költséget, 17 a fenntarthatóságot, 12 a megtérülési időt, 7 a szakember igényt, 4 százalék pedig az építőanyag igényt jelölte meg. A lekérdezés rámutatott, hogy az ingatlantulajdonosok mekkora mértékű költségcsökkenést várnak a szigeteléstől. A lakosság több mint harmada szerint 21-40, további egyharmaduk szerint pedig 41-60 százalékkal kevesebb lehet otthonuk rezsije a megfelelő hőszigetelésnek köszönhetően.

A beruházást tekintve a magyarok több mint fele a maximum ötéves megtérülést tartja elfogadhatónak, míg a többiek számára nem probléma, ha ennél hosszabb idő alatt jön vissza a fenntartható munkálatok költsége.

Noha a lakosságot erősen érdekli a téma, a szolgáltatók felelőssége, hogy megfelelő információkkal szolgáljanak a vásárlók számára, figyelmeztet Dr. Rázsóné Szórády Csilla, az újHÁZ Centrum vezérigazgatója: „A nyáron publikált Trendriportunkból is kiderült, hogy a hőszigetelés az ingatlanpiac egyik legaktuálisabb kérdése a magyarok számára, ezért kíváncsiak voltunk, hogy mennyire tájékozottak a témában. Egy ilyen befektetés a fenntarthatóság szempontjából is nagyon fontos lépés, ezért elengedhetetlen, hogy a lakosság megfelelő tájékoztatást kapjon az ezzel kapcsolatos döntésekhez. Elkötelezettek vagyunk amellett, hogy a kereskedéseinkbe látogatók teljeskörű szakmai tanácsadást kapjanak ahhoz, hogy otthonuk korszerű és energiahatékony lehessen.”




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Mi fáj az építőiparnak, és mi a mi zsebünknek?

Mi fáj az építőiparnak, és mi a mi zsebünknek?

Az újHÁZ Centrum reprezentatív kutatása megmutatja.

A magyarok felének fontos a fenntartható otthon

A magyarok felének fontos a fenntartható otthon

A zöld építési megoldásokat a lakosság 82 százaléka költségesnek tartja, mégis fontos több mint a felük számára.

Hétköznapi Istennők

Hétköznapi Istennők

A Színes Város Csoport és a Budapest Brand Nonprofit Zrt. közös művészeti pályázata.

Hirdetés