Az integrált szolgáltatások felé tartó iparágról Massányi Tibor, a DVM group Kft. ügyvezető partnere nyilatkozott.

A hazai ingatlanfejlesztő, üzemeltető, tanácsadó, kivitelező és tervező piacon egyre inkább az a kép bontakozik ki, hogy elképesztő harc (a munkáért és a munkaerőért) és látványos átalakulások zajlanak. A korábban jellemzően csak kivitelezéssel foglalkozó cégek elkezdtek direktben ingatlant fejleszteni, a tanácsadók üzemeltetni, az üzemeltetők kicsiben kivitelezni, a fejlesztők pedig házon belüli tervező és kivitelező kapacitást kiépíteni. A kiszervezés egykor divatos módszere helyett most az üzletágak szélesítése, a teljes folyamat lefedése a cél, a legfontosabb okai pedig a biztonság, a diverzifikálás és a bevétel növelése. Ezekről a folyamatokról beszélt részletesen Massányi Tibor, a DVM group Kft. ügyvezető partnere a Portfolio podcast adásában.

Massányi Tibor - Fotó: DVM group

A beszélgetés elején megemlékeztek a februárban elhunyt Kovács Attiláról, a DVM Group Horizon Development cégcsoport alapító tulajdonosáról, aki egy minden tekintetben profin felépített hazai tervező és kivitelező mérnökcéget hagyott hátra. A DVM group az elmúlt évek piaci változásaira és igényeire reagálva komoly átalakuláson, bővülésen megy keresztül az idén.

„Ez kifejezetten nehéz időszak az életünkben, az ingatlanpiac egy nagyon markáns szereplőjét veszítette el a DVM alapítójával – mondta Massányi Tibor. – Az elmúlt öt évben Attila tudatos döntése szerint elsősorban az ingatlanfejlesztésekkel szeretett volna foglalkozni, láthatjuk a csodálatos épületeket, amik megvalósultak. Közösen hoztuk meg a döntéseket és raktuk le azokat a célkitűzéseket, amik a DVM alakítását, fejlődését próbálták előremutatóan megtervezni. Az elmúlt másfél évben egy nagyon komoly és tudatos fejlesztést indítottunk el, aminek az egyik első lépcsőfoka január 1. óta nyilvános: a három DVM-es jogi entitást összeolvasztottuk, és immár DVM Group Kft.-ként működünk. Ez egy két-hároméves stratégiai átalakítási folyamat első lépcsőfoka volt, ezt a stratégiát még közösen alkottuk meg.

A törekvés egyértelmű: az a szellemiség, amiben hiszünk, és nagyon régóta gyakoroljuk is a piacon, az az integrált szolgáltatás, amit a DVM kínál, ténylegesen integráltan tudjon megvalósulni.

(...) A DVM tervezőből lett integrált szolgáltató, aminek nagy a jelentősége, mert az előremutató mentalitás, vízió, a tervezőkben természetszerűleg megvan, és ehhez kapcsolódott hozzá a projektmenedzsment és a kivitelezés. Azok a kivitelezők, akik integrált szolgáltatást hoznak létre, és tervezőcsapatot építenek, nekik egy kicsit más a gondolatiságuk, jóval praktikusabb.”

Az építőipar elmúlt három-négy évéről azt mondta, „brutális tempóban szárnyal Magyarországon. Ez a nemzetközi partnereink számára is megdöbbentő. Ezért minden szegmensben szakemberhiány van. Ez a tervezésre is igaz. Mindig nehéz jó kollégát felvenni, mi hosszú távon gondolkodunk, ezért nagyon megválogatjuk, hogy kivel szeretnénk együtt dolgozni. A pörgős piac egy további nehezítő tényező. Ennek van egy fizetésfelhajtó ereje is, ezt mindenki tudja, mások a kondíciók, mint két-három éve. Ezzel egészen addig nincs is baj, amíg a piac ezt megfizeti a másik oldalon.”

Arra, hogy megfizeti-e, azt felelte: „Igen is, meg nem is. (...) Nincs túlzottan pozitív véleményem azzal kapcsolatban, hogy ma a piac mennyit hajlandó fizetni a tervezésért, projektmenedzsmentért, mérnöki szolgáltatásért és szakértelemért, mert ez nem emelkedik olyan meredeken, mint az elmúlt 3-5 évben tapasztalható kivitelezési árak.

Egyre komplexebbek az épületek, egyre komplexebb rendszereket kell tervezni, egyre több mindennel kell foglalkozni a tervezőcsapatnak. Felgyorsul a kivitelezés üteme. A tervezés során nagyon sok problémát lehet kivédeni vagy előre felismerni. Nem mondom, hogy a piac ezt ne tartaná fontosnak, de ezen még dolgozni kell.

A hullámzások a piaci szegmensek között mindig is megvoltak. Vannak szektorok, amiket ez különösen érint – ilyen a szállodapiac, a retail piac –, miközben az ipari-logisztikai szárnyal. Ebből jobbra-balra ugrálni nem könnyű. Hogy a tervező vagy kivitelező csapatomnak, aki profin épít irodákat, és holnaputántól ipari csarnokokat kell építenie, ez nem csak szakmailag nehéz kérdés, hanem pénzügyileg is, és a beszállítói lánc felépítése esetében ez egy komoly váltás.”

A DVM group egyik projektje, a Szervita Square Building

Mint az ügyvezető elmondta, az elmúlt hónapokban két nagyon komoly feladatkör, üzletág indult el a DVM-nél: „Az egyik a service design, ami azokat a trendeket méri fel, és foglalkozik egy egészen más gondolatiság mellett a megrendelővel, aminek a végeredménye az, hogy a megrendelő egy olyan létesítményt kap, ami az ő igényeire van szabva. A másik, ami talán még markánsabban alakult ki az elmúlt három évben, az építészeti vizualizáció. Ahogy nőtt a tervezőiroda és az igények változtak az elmúlt években, elkezdtük összeállítani azt a csapatot, amelyik ezt – képeket, videókat, 360 fokos képeket, bejárható irodát – előállítja. A tervezés folyamán egy olyan élményt ad, ami vizuálisan megjeleníti a jövő irodáját a megrendelő számára.”

Massányi a kiemelt projektekről elmondta, hogy várhatóan a DVM legnagyobb forgalmú éve a mostani, akár a projektek számosságát, akár nagyságát tekintve: „Tavaly év végén aláírtuk a szerződést az egykori Balettintézet épületében megvalósuló szálloda kivitelezésére, ami egy csodálatos munka. Feléled a Park Side, a volt Buda Gardens projekt, ezt tervezzük most. A Monori úton tervezünk egy 40 ezer négyzetméter körüli lakóprojektet, a Szervita téren pedig épp fejezzük be a bérlői kiépítéseket, illetve a lakások kiépítését.”

A teljes beszélgetést itt hallgathatjátok végig.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Octogon 170

170 - 2021/6

Megjelent az OCTOGON magazin új, 170-es (2021/6-os) lapszáma, benne sok egyéb mellett egy parki ufóval (Hungexpo F1 fogadóépület), egy élőlény házzal (Attila99loft), egy bivalyzongorával (Tanösvény és bivalyistálló Sándorfalva határában) és egy interjúval Rostás Péterrel (aki nem a historizmus dzsihadistája) a Szent István-terem átadásának apropóján a vári átalakításokról.

Új kommunikációs és marketing igazgató a DVM group csapatában

Új kommunikációs és marketing igazgató a DVM group csapatában

A márkaépítési folyamat részeként megújul a kommunikációs és marketing osztály. 

Magyar előadók a Graphisoft háromnapos nemzetközi konferenciáján

Magyar előadók a Graphisoft háromnapos nemzetközi konferenciáján

A szervező cég előadója mellet még a DVM group képviselteti magát Magyarországról.

Hirdetés