Hirdetés

Digitalizáció az építőiparban

A Swietelsky 12 jelölt közül választotta ki az igazit

Hirdetés

A tavaszi felfutásra készülő építőpar is megérezte a koronavírus-járvány kedvezőtlen hatásait, de ebben a szektorban nincs leállás. A védekezés fontos eleme a munkafolyamatok átszervezése, a fizikai érintkezések számának csökkentése, amiben a digitalizáció komoly segítséget jelenthet. Egy friss online kutatás  eredménye azt mutatja, a magyar építőiparnak van mit behoznia ezen a területen, az átállás nehézkesen halad. Közép- és Kelet-Európa egyik meghatározó, Magyarországon is jól ismert szereplője, a Swietelsky-csoport példája azt igazolja, hogy a kisebb cégek ódzkodása az innovatív megoldások alkalmazásától sok esetben inkább az ismeretek, és nem a pénz hiányával függ össze. 

Az ágazatban működő hazai vállalkozások képviselői egyetértenek abban, hogy az építőipar gyorsan növekedett az elmúlt években, de a fejlődés elsődlegesen extenzív módon zajlott. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a foglalkoztatottak létszáma ugyan jelentősen megugrott, de a szükségesnél kevesebb gépi beruházás valósult meg, sok esetben elmaradt a technológiai korszerűsítés. Nem volt lényegi javulás sem a képzésben, sem a vállalkozások együttműködésében.

Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) által készített online kérdőíves felmérés eredményéből az is kiderül, hogy a vállalkozások többsége nyitott az innovációkra, a digitalizációra, de úgy látja, hogy az anyagi erőforrások szűkössége, a piac jellegzetességei, valamint a tudáshiány gátolja a váltást. A válaszadók főleg a nagyobb vállalatokhoz kötik az újításokat, véleményük szerint az ágazatban integrátor cégekre lenne szükség, melyek a mikro-, kis- és középvállalkozásokat is húznák magukkal az innováció, a képzés területén.

A termelékenység, a hatékonyság növelése érdekében a Swietelsky cégcsoport olyan digitális megoldást keresett, amely könnyen kezelhető és rugalmasan alkalmazkodik az igényeihez. A széleskörű piackutatásban 12 terméket teszteltek, végül a PlanRadart választották. A döntést követően 2020 végére a teljes vállalatcsoport átállt a szoftver használatára.

„Korábban a hibákat gyakran tollal, papírral, okostelefonnal vagy fényképezőgéppel rögzítettük. Az adatokat le kellett menteni, a hibajavítási feladatokat hozzá kellett rendelni a megfelelő helyhez és alvállalkozóhoz. Ez sok időt vett igénybe, ráadásul a bonyolult táblázatokba foglalt adathalmaz gyakran nem volt átlátható, érthető. A kommunikáció is nehézkesen zajlott a projektek résztvevői között. A digitális átállásnak köszöngetően részben vagy teljes egészében sikerült ezeket az akadályokat leküzdeni” – mondja Arthur Schönwälder, a Swietelsky mobilitási és adatfeldolgozási csoportjának vezetője.

A cégcsoport alvállalkozói azért tudtak gyorsan megbarátkozni a szoftverrel, mert a használata könnyű, már egy egyszerűbb okostelefonnal is megoldható a gyorsabb kommunikáció, a feladatok valós idejű nyomon követése. A Switetelsky tapasztalatai rácáfolnak azokra a hazai félelmekre, hogy a digitális átálláshoz szükséges eszközök beszerzéséhez, vagyis az induláshoz jelentős befektetésre van szükség. Az információk, a felkészültség hiánya már komolyabb, de nem leküzdhetetlen akadálynak tűnik.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Nagykőrös piaca, ahol pulzál az élet

Nagykőrös piaca, ahol pulzál az élet

Új piaccsarnok épült az alföldi mezővárosban.

Koppenhága lesz építészet fővárosa

Koppenhága lesz építészet fővárosa

De csak 2023-ban, Rio után.

Hirdetés