Bolgár Eszter (KREA Design Iskola) enteriőrtervező-belsőépítész hallgató diplomamunkája.

Valós közösség bevonásával tervezett otthont egy nyitott mintaközösségnek Bolgár Eszter, a KREA Design Iskola 2020/2021-es tanévben végzett enteriőrtervező-belsőépítész hallgatója. Zero City nevű diplomamunkájában a szentendrei Pap-sziget 1960-as évekbeli építészetét idéző egyszerű geometriák és az organikus formák az irányadók, míg anyaghasználatban a leghaladóbb szemléletű zöld gyártási eljárásokat vonultatja fel. A dolgozatot a hallgató leírásában közöljük. 

A szentendrei Pap-szigetre álmodott Zero City egy olyan nyitott mintaközösség otthona, amely a kortárs fenntartható designon és hagyományos kézműves technikákon keresztül a társadalmi szemléletformálást tekinti küldetésének. Zero City változó összetételű lakóközösségét és alkalmi látogatóit a környezettudatos szellemiség tartja össze.

Iniciátorok és kritikus tömeg

A közösségi lakhatás önmagában is előremutató felvetés egy diplomakiírásban. Ugyanakkor a feladat számomra ennél is több lehetőséget rejtett magában.

A circa 35 000 m2 terület potenciálisan alkalmas arra, hogy egy itt alkotó/dolgozó/lakó, ökologikusan működő és gondolkodó közösség mint iniciátor, rendszeres programkínálattal, generációk közti tudásmegosztáson alapuló edukáció és folyamatos kommunikáció által, elérje a kritikus tömeget.

Így amikor a missziós célt meghatároztam, koncentrikusan gondolkodtam: mit adhatna a kezdeményezés Szentendre városának, Budapestnek és agglomerációjának, makroszinten az össztársadalomnak. Személyes döntés volt részemről, hogy a kezdeti ötletelésbe bevonjak egy valós közösséget, a Zero Fashiont 1, amely minden általam előzetesen meghatározott paraméternek – környezettudatosság, design szeretete, fogékonyság a közösségi életformára, kulturális és szociális aktivitás – megfelelt. Tagjaival egyeztetve határoztam meg a szükséges alapfunkciókat, lehetséges programkínálatot, majd a különböző funkciók téri feltételeit.

A tervezést végigkísérő designstratégia

Szándékaim szerint Zero City megjelenésében is tükrözi misszióját. Formatervezési-belsőépítészeti megoldásaiban a természetre rezonáló organikus formák, és a sziget 1960-as évekbeli építészetét idéző egyszerű geometriák irányadók. Anyaghasználatban a ma ismert leghaladóbb szemléletű zöld gyártási eljárásokat, anyagokat (pl. Restyling 2) vegyítettem hagyományos kézműves technológiákkal (pl. vesszőfonás, faipari munkák, szövés).

Mobiliák esetében előnyben részesítettem a rokonszellemű magyar tervezőket. Ezek közül kiemelném Lakos Dánielt, akinek rétegelt lemez Tilt széke és asztala 3 meghatározó berendezési tárgya lett az általam tervezett Café Fair kávézó és étteremnek, valamint Verebélyi Tamás faipari hulladékból készülő termékét, a Binpile-t 4, amely piacterem időszaki árusítóstandjainak lett építőeleme. 

Építmények és enteriőrök

Zero Fashion Shop és recepció 

A Zero Fashion shop a nyilvánosság számára fenntartott forgalmasabb zóna nyitó építménye. Része annak az installációnak, amely a bejárattól közel az étteremig ível.

Piactér 

A piactér lécszerkezete nagyjából a területhatárra került, ezért az árnyékoláson kívül határolófunkcióval is bír. Sétányszerű alaprajzával irányítja a látogatók térbeli előrehaladását.

Piac installációval 

Előadótér 

A shop pandanjaként, a piactér túlvégén kapott helyet a szabad művészeti előadótér. Szellős felépítménye tavasztól nyárig fogad be akár művészeti akár szakmai előadásokat, kézműves foglalkozásokat. A tér egyetlen állandó bútorzata a felépítmény padozatként profilozott lécszerkezete.

Café Fair kávézó és étterem 

Az „aktív” zóna következő állomása a 60-as évek építészetét idéző Café Fair kávézó és étterem. Kül- és belterét három organikusan alakított installáció szervezi. Designmorfológiai szempontból ezen installációk kapcsolatot teremtenek, kommunikálnak a piac nagyobb léptékű formáival. Az installációk térelválasztó funkción kívül részben ültetésre alkalmasak, részben kiszolgáló pultként szolgálnak, megfelelően alakított profilozásukkal. 

A kávézó......és az étterem

Co-working munkatér 

Meglévő épület átalakításával jött létre a munkaterület. Az építmény – a 60-as évek szellemében – síktetőt kapott. Természetes megvilágítást a hosszanti oldalakon megnyitott nagy ablakok biztosítják. A tér különlegességét az adja, hogy a térelválasztást és árnyékolást maguk a felhasználók szabályozhatják a mennyezetről függesztett nádszövéses technikával készült paravánok által. 

Szállások

A kortárs co-living követelményeinek leginkább a sorház forma felel meg, ezért a szállásokat a Duna-parti gáthoz rendeztem, és homlokzattal a Duna felé fordítottam. Ezáltal a lakóterek akadálymentesítése is megoldódott, hiszen a rézsűs kialakítású gáton át bárki számára könnyen megközelíthetők lettek. A kétszintes lakóegységeket páronként tükröztem, közéjük közösségi funkciókat terveztem.

A szállás homlokzataSzállás, emeleti lakórész

Definíciója szerint a fenntarthatóság a természeti erőforrások megóvása mellett a társadalmi egyenlőséget és gazdasági fejlődést is jelenti 5. Zero City koncepciójának kidolgozásakor e premisszát tartottam szem előtt.

Konzulensek: Kiss Miklós és Tímár Tímea

Források:
1.    https://www.facebook.com/zerofashionbrand
2.    https://restyling.life/
3.    https://designhet.hu/2020/program/magyar-formatervezesi-dij-nyertes-tilt-karfas-es-karfa-nelkuli-szek
4.    https://www.facebook.com/binpile
5.    sustainability-files-sustainability-what-is-sustainability-pdf




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Mitől lesz egy épület reziliens?

Mitől lesz egy épület reziliens?

 A pszichológiában jól ismert fogalom új, de annál fontosabb szereplő az épített környezetben.

Építészeti rekord az Octogon részvételével

Építészeti rekord az Octogon részvételével

Megvan az első hazai, 24 órás építészeti interjúmaraton, a „váltóban” az Octogon is szerepet vállalt.

Hirdetés