A villa az utca felé szinte csak a hátát mutatja a szürke téglából rakott, „visszafogott” fal traktusával. Erről szóló írásunk a 127-es, 2013/6-os lapszámunkból közöljük.

Amikor egy ismeretlen, új házba lépünk be, sohasem a szokásos, hanem a váratlan és meglepő részletek ragadnak meg. És szó szerint: hol tágul ki a tér, mi az első különlegesség, amin igazán megakad a szem, az elsőt követik-e újabbak? És később lassan az is beérik, megformálódik az emberben, hogy mi lehet a ház aduja – pontosabban mi lehetett a tulajdonos, az építész leghőbb vágya.

Villa a zöldövezetben. Az új épület a hegyoldali utca alsó felén áll a lejtőbe ülve, az utca felé zár – nyilván inkább lefelé, a kert mélye és a panoráma irányába nyílik majd meg. Nem a méretével tűnik fel, hanem visszafogott szürke színével: homlokzatát nem hangsúlyosan, de észrevehetően szürke (belga) tégla borítja horizontális, rusztikus csíkokba rendezve (később közelebbről az is előtűnik, hogy szándékosan rakták kissé szabálytalanra). A visszafogott utcai nyitókép szinte kiköveteli, hogy – még a kerítésen innen – valami intimitást is kifigyelhessünk: a sarokról már belátni egy különös, félig zárt, félig nyitott fallal elhatárolt udvarba, oldalról pedig a ház megmutatja azt is, hogy jóval nagyobb annál, mint amilyennek elsőre látszik. (Az utca felől nézve felső szintje jelentősen, egy terasznyi kivágással indul – már támad is valami halvány Zsuffa-Kalmár érzésem.)

A környezet, a panoráma „öltöztet”

Az ezredforduló körüli évtizedek építészetének ez a kissé hűvös minimalizmusa annyira nemzetközi – azaz Prágától Acapulcóig a helyi sokszínűségben bárhol ismerősen kacsintanának össze –, hogy kifelé tűnhet éppen valamiféle egyenruhának is, a kivagyi neobarokkhoz vagy a gipszoroszlánokkal operáló gazdagságreprezentációhoz képest a luxus valami visszafogott kortárs változatának. Ami a lecsupaszított geometriával és a formai szikársággal azt is üzeni, hogy ne a falakra kiköltöztetett egóval reprezentáljunk – sőt, ne is reprezentáljunk, vagy ha mégis, akkor inkább befelé.

Ennek a háznak a luxusminimalizmusa pazar anyagokban vagy szokatlanul kitalált és kihasznált terekben jelenik meg. A szinte láthatatlan üvegkorlátokban, vagy a különlegesen öntött látszóbeton lépcsőben. Vagy az emeleten, az előtér szélességében folytatódó belső, nagylamellás faárnyékolóban, ami természetesen a mennyezet látszóbeton zsalucsíkjaival is szinkronba került.

De ha már hirtelen bent is vagyunk, folytassuk ezzel az előtérrel. A villának ez nem a legfontosabb, de központi (egy)tere, a nullpont, ahonnan szétáramlik minden. De rögtön meglepetéssel áramlik szét, mert az ehhez hasonló villáknál a nagy nappali mindig a kerttel akar minél szorosabb viszonyba keveredni – ezért rendszerint a földszintre kerül, a hálók pedig az emeletre –, itt viszont fordítva, azaz a nappali van a legmagasabban. Ahol a hely rögtön megmutatja egyik lényegét: szokatlan szögből a káprázatos budai panorámát. Fél Buda látszik innen, de úgy, hogy abban benne van a Vár északi része is a két felmagasodó templomtoronnyal. Az egylégterű előtér második meglepetése ezekhez az épületekhez kapcsolódik: a látszóbeton mennyezetben talányos feliratok, úgy, mint „Mária Magdolna”, illetve „Mátyás”, az adott templomépületek építéstörténetének évszámait jelzik.

Ugyan a ház messze nem törekedett a hosszúkás telek maximális kitöltésére, viszont meglehetősen közeliek a szomszédos házak – az egyik például a környék „legburjánzóbb” társasháza a hetvenes-nyolcvanas évek sajátos világából. Erre reagálni kellett, egyrészt a már említett árnyékolóval, a hálószobák szintjén pedig a két fürdőszoba közé applikált különös terasz/beugróval, amit bambusz rejt.

Az utcai front: a szürke (belga) tégla minimál, mégis változatos felülete terasszal és keskeny rézcsíkkal

A másik oldal még érdekesebb. Szimbolikus elhatárolódásul ide egy pengefal-keret került: rajta felül dísznövények, amelyek kifejlődve szintén némileg takarnak majd, alul viszont egy hosszú, keskeny medencét és folytatásaként egy grillező pultot foglal magába. Ez már eleve többé-kevésbé intim udvarocskaként jelöli ki a két épületrész közötti gyepet, másrészt újra megjelenik az a félig nyitott félig zárt tér, ami a tervezőpáros egyik jellemző formai megoldása (védjegye?). A kis-sváb-hegyi ház most is egy főtömbből és három kiharapott részből a pozitív-negatív formák kontrasztja, a változatosan elszórt ablakokkal, falnyílásokkal hol fordul, hol nyit, hol zár a téglatestekből építkező konstrukció. Minden oldalról más arcot mutat, az egyszólamú minimál-látvány így lesz változatos.

Ezek után tanulságos újra visszatérni az utcára, ahhoz a bizonyos első, külső pillantáshoz.

A nappali a terasszal és budai panorámával - finomságbónuszként itt a városmajori templom tornyával

A villa az utca felé szinte csak a hátát mutatja a szürke téglából rakott, „visszafogott” fal traktusával (igazi arca ugye, a Vár és a város felé fordulva tárul fel), de ennyi időzés után már az a keskeny rézcsík is feltűnik, ami nem véletlen vagy hirtelen támadt megoldás. Aranyló réz és a tégla különleges felületű szürkéje – ez a párosítás ismétlődik az ablakoknál, de a bejárat melletti bevágásnál is. A napfényben szinte „megvadul”, tükröződik ez a rézfelület, ami a legerősebben ugratja ki a sárgaréz és a tégla párosítását. A tervezés egyik alapvető koncepcionális döntése volt, hogy ne a garázskapu uralja az utcaképet, így került az derékszögben elfordítva a mai helyére. Egy garázsbejáró a lehetőbb legprózaibb hely, ezzel a bejáratot hangsúlyozó színpárral és pozícióval mégis a ház fő karaktereleme lett.

Vezető tervező: Kalmár László, Zsuffa Zsolt (Zsuffa és Kalmár Építész Műterem)
Vezető építész munkatárs: Kund Iván Patrik
Építész munkatárs: Nagy Gábor, Vermes Dániel
Belsőépítész tervező: Pálffy András (FITOUT Zrt.)
Belsőépítész tervező munkatárs: Szarka Tímea (FITOUT Zrt.)
Épületgépész tervező: Csiszár Endre Bálint (FITOUT Zrt.)
Elektromos tervező: Iványi István Máté (FITOUT Zrt.)
Kertterv: Tihanyi Dominika, Szohr Gábor (Újirány Csoport)
Makett: Kund Iván Patrik
Tervezés: 2013
Kivitelezés: 2014 - 2015
Volumen (nettó): 350 m2


További képek a cikk végén található galériában!
 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Best of Octogon 2021 | RAPA Architects

Best of Octogon 2021 | RAPA Architects

Visszatekintve az elmúlt évre Martinkó József, az Octogon magazin főszerkesztője kiemelt 10 meghatározó építészeti projektet a 2021-ben megjelent lapszámokból. Ezúttal íme a RAPA Architects által tervezett rendhagyó budai ház, amelyet korábbi cikkünk újraközlésével idézünk fel.

Energiatudatos, egyedülálló árnyékolók az Archishade-től

Energiatudatos, egyedülálló árnyékolók az Archishade-től

A beépített termékek elhozzák a mindennapi luxust.

Téli rege
  • 2021-11-29 11:00
  • Deco

Téli rege

Praktikusan átalakított belső terek, amiket egyedi megoldások tesznek igazán stílusossá. Egy különleges télikerttel rendelkező sashegyi villa alsó szintjének teljes átalakulása otthonos, polgári lakássá. Cikkünk az OCTOGON Deco 2020/6-os lapszámából.

Hirdetés