TOP TRIÓ elnevezésű sorozatunkban mindig egy-egy általunk felkért építésziroda fejti ki a véleményét három kedvenc épületéről – építészek építészekről.

Építészek méltatják kortársaik munkáit, kiemelve a 2022-ben, illetve a közelmúltban megvalósult három kedvencüket – ez a TOP TRIÓ. Ezúttal a CAN Architects alapítóit, Cseh Andrást, Élő Józsefet, Köninger Szilárdot, Németh Dávidot és Tátrai Ádámot kérdeztük

 

1. Pécsi Vásárcsarnok
Építész: Getto Tamás és Sztranyák Gergely
Kivitelezés: 2020–2022
Fotók: The Greypixel

„A téralkotó nyers szerkezetek archetipikus egyértelműséget hordoznak, ősi módon ismerősek és biztonságosak. A Pécsi Vásárcsarnok épülete ráadásul a barlang és sátor kettősségét egyszerre hordozza, a feketével álcázott, technológiában dús, zártabb pultos funkciók öblei és a napról napra változó kínálatú csarnoktér tágas, nyitott világának összehangolásával. Minden arányos. Ennyi színnek, szagnak, halmazállapotnak szüksége van ekkora térre, hogy a vásárló számára befogadhatóvá váljon. Az egyszerű szerkesztés erős térkontrollt ad az ide belépőnek, azonnal érzékelhető és érthető a térstruktúra, könnyű a tájékozódás és lehet a gyümölcsök, zöldségek, húsok, tejtermékek és a frissen sült kenyér illataira és formáira fókuszálni. A háttérmunkák zártan, szinte észrevétlenül történnek, a szomszédos külső piactérrel viszont szinte egybenyílik a pultok sora – az állandóan változó határhelyzetek, a »kint is vagyok – bent is vagyok« országának mediterrán városában ennek nem is szabadna máshogy történni.”
 


A Pécsi Vásárcsarnokról írt, „Piacozni jó!” című cikkünk az OCTOGON magazin 177-es (2022/5-ös) lapszámában, online pedig erre linkre kattintva olvasható.
 



2. Magyar Zene Háza
Építész: Sou Fujimoto, M-Teampannon
Kivitelezés: 2018–2021
Fotók: Bujnovszky Tamás

„Ez az épület a kortárs építészet legnagyobb közös metszete Magyarországon. Mindenki ismeri. Sokaknak szerethető, még többeknek elismerhető. Az építész szakma és a laikus társadalom számára is nóvum, kíváncsiságot ébresztő újdonság, a megismételhetetlenség ígéretével magyarként büszkeségre serkentő ház: »Ez bizony nálunk van.« (Túl?) Egyszerű felvetésből nő – tudniillik, hogy Fujimoto szereti a fákat – a megosztó Liget-projekt táborait újra összekapcsoló arányos pavilonná, a 21. századi építészet közismert mérföldkövévé, és mindezt ugyanaz a politikai akarat valósítja meg, ami a Várban sosem volt múltat épít. E társadalmi komplexitásánál csak térstruktúrája összetettebb: akupunktúrás pontként alakítja maga körül a Városligetet, behív, átmeneti tereiben találkozni, beszélgetni, játszani, belső tereiben pedig elkalandozni, mindezzel felkészít a zenére, amit szintén egy soha nem tapasztalt környezetben élvezhetünk.”
 


A Magyar Zene Házáról írt, „A ház mint lombkoronatest” című cikkünk az OCTOGON magazin 172-es (2021/8-as) lapszámában, online pedig erre linkre kattintva olvasható.
 



3. Új Pápai Református Diákotthon
Építész: BIVAK Studio
Kivitelezés: 2021–2023
Fotók: Rajnai Ákos, Yanep Lust

„A BIVAK inspiráló munkássága sok oldalról megközelíthető: a »klasszikus«, maketten és skiccen nevelkedett építészet érzékenyen vérprofi művelői; a kiállításokon, publikációkon keresztül megosztott transzparens folyamatok szinte naiv elmesélői; a léptékektől függetlenül emberi terek és kísérletező anyagok, szerkezetek tervezői. Az új kollégium egy következő szálat sző ebbe a rétegzettségbe: a történelmi városi kontextusban való mai élet útkeresését. A ház tömege, alaprajzi szerkesztése egyszerű, környezetét tiszteletben tartja, abba organikusan érkezik meg: azonnal egy a sok közül, mégis önálló entitás. Mind az öt homlokzat és a belső együtt él, kevés, cserébe karakteres dolog történik a beülhető ablakkávák kiemelésével és a tetőablakok hangsúlyos ritmusával – finom ornamentika ez, de az. A belsőépítészet koleszos, otthonos, könnyen belakható helyzeteket hoz létre, az intim zugoktól a közösségi terekig. Építészetileg ízig-vérig kortárs, történetileg szerves, mindenki számára érthető és szerethető ház ez – az egyensúly lehetséges.”
 


Az Új Pápai Református Diákotthonról írt, „Pro bono publico” című cikkünk az OCTOGON magazin 186-os (2023/6-as) lapszámában, online pedig erre linkre kattintva olvasható.
 


 

Öt gyökerű, egyre gyarapodó építész csapat vagyunk, most már Győrben és Budapesten is. Tervezési szempontból mindenevők, azon túl pedig a tanulási terek és módszertanok megszállottjai: az innovatív iskolaépítészeten túl annak közösségi tervezési eszköztárán, a kültéri oktatás fejlesztésén és a közös építés, mint tanulás elérhetőségén egyaránt dolgozunk. Térben és időben is szeretünk minden léptéket – ami közös folyamatainkban, hogy mindent igyekszünk minél többen megismerni, hozzáférni, együtt gondolkodni, hogy közös tudás épüljön egymás között és a megbízókkal egyaránt. A jó építészet alapját a közös nyelv kialakításában keressük, ami képes leírni a használat pontos történetét, legyen szó családi házról vagy ipari csarnokról, társasházról vagy műemlékről, templomról vagy iskoláról.

Grafika: Juhász Márk 

 

CAN Architects Web | Facebook | Instagram 

 

CAN Architects ajánlására a sorozat következő részében a BIVAK Studio építészeit kérdezzük kedvenceiről.

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

TOP TRIÓ | Partizan Architecture

TOP TRIÓ | Partizan Architecture

TOP TRIÓ elnevezésű sorozatunkban mindig egy-egy általunk felkért építésziroda fejti ki a véleményét három kedvenc épületéről – építészek építészekről.

TOP TRIÓ | projectroom

TOP TRIÓ | projectroom

TOP TRIÓ elnevezésű sorozatunkban mindig egy-egy általunk felkért építésziroda fejti ki a véleményét három kedvenc épületéről – építészek építészekről.

TOP TRIÓ | sporaarchitects

TOP TRIÓ | sporaarchitects

TOP TRIÓ elnevezésű sorozatunkban mindig egy-egy általunk felkért építésziroda fejti ki a véleményét három kedvenc épületéről – építészek építészekről.

Hirdetés