Az este’r partners belsőépítészeti tervei szerint valósult meg az MTA új, modern élményközpontja.

Hirdetés

Játékos, interaktív és kísérletezésre ösztönöz: Martonvásáron megnyílt az Agroverzum Tudományos Élményközpont, a Magyar Tudományos Akadémia első tudománykommunikációs intézménye, az MTA Agrártudományi Kutatóközpontjának látogatóközpontja.

Fotó: Juhász NorbertFotó: Juhász Norbert

A megrendelő által megfogalmazott cél, az edukáció és az élményközpontú látogatófogadás mellett a belsőépítész este’r partners célja az volt, hogy a magyar múzeumokban eddig még szokatlan, maradandó vizuális térélményt nyújtsanak a látogatóknak.  

Ahogy Radnóczy Eszter, az este’r partners alapítója és vezető tervezője fogalmaz: „Elsősorban arra törekedtünk, hogy a belsőépítészet a tematikát jelenítse meg, kézzel fogható, megértést segítő és innovatív módon.” 

Az Agroverzum az újonnan épült, 1100 m2-es, kétszintes épületben ismeretterjesztő központként és tudományos játszóházként működik majd, ahová évente 35-40 000 látogatót várnak. A látogatóközpont létrehozásának fő célja az agrártudományok társadalmi ismertségének növelése a tudománykommunikáció változatos eszközeivel: az interaktív, kísérletező, a tudományos megismerés lépéseit követve, szórakoztatóan.

A belsőépítész este’r partners munkája iránymutató lehet a magyar múzeumok fejlesztésében. A nagyvonalú, elegáns fogadótér a belsőépítészet eszközeivel hangsúlyozza a témában rejlő komoly tudományosságot: súlyt ad a megérkezésnek és kávézója egyedi hangulatával a látogatás utáni tovább-beszélgetésre motivál. A kiállítótér ezzel szemben mindent a megismerésnek rendel alá: érintésre, befogadásra és kísérletezésre ösztönözi a látogatót, pontosan ismerve azt a tudományra legérzékenyebb csoportot, az iskolásokat, akiknek a vizualitás – fogyasztói szokásaik miatt – a korábbinál sokkal fontosabb.

Fotó: Juhász Norbert

Az agrártudományi látogatóközpont különösen aktuális témákat hoz közel: a klímaválság, az élelmiszerellátással kapcsolatos egyenlőtlenségek, a táplálkozástudomány és az ételeink eredete a mai iskolás korosztály számára már nem elvont tudományos kérdések, hanem mindennapos beszédtéma. Ebben egy kiemelten fontos edukációs feladatot vállal magára az MTA élményközpontja: a tudományos háttérismeretet tálcán kínálja és kreatív formában teszi könnyen emészthetővé, minden korosztály számára.

Néhány érdekesség az MTA Agrártudományi Központról

  • Az Agroverzum helyszíneként szolgáló Brunszvik-kastélypark 1775-ben került a családhoz, amikor Mária Terézia a grófi címet és vele együtt a martonvásári birtokot adományozta Brunszvik Antalnak. A barokk és neogótikus jegyeket felmutató épület, valamint a 70 hektáros angolpark fontos kulturális örökségi helyszín. A park 1953 óta természetvédelmi terület.
  • Az Agroverzum egy tudománykommunikációs központ, ami kifejezetten azért jött létre, hogy népszerűsítse az itt folyó tudományos munkát. Így aki idelátogat, megtapasztalhatja mindazt, amivel az agrártudományi kutatóközpont foglalkozik: talajtan, klímaváltozás, növénynemesítés, növényvédelem, állatorvostudomány.
  • Az Agroverzum látogatói élménylabor foglalkozásokon bújhatnak bele a tudósok életébe és olyan kísérleteket hajthatnak végre, melyek segítségével kézzelfoghatóan megtapasztalják a természetet és jobban megértik a működését. Készíthetnek például gumicukrot, színes növényeket vagy festékeket, de a talajban élő élőlényeket és az őszi lombszíneződés folyamatát is megvizsgálhatják.
  • A régi épületszárny kétszintes, üvegtetővel fedett fogadóterében egy talajminta-installációját integrálták a tervezők a belsőépítészettel, a térelhatároló falak felületeit a talaj szerkezeti rétegződése adja.
  • A térben a betonszerű kőporcelán és a természetes faparketta mellett a fém dominál. Különleges belsőépítészeti megoldások között említhetők a szürke porszórt kapuk vagy a föld rétegrendjét ábrázoló dupla belmagasságú díszítőfestés.
  • A látogatás ritmusát a fehér és sárga színű falak váltakozása irányítja. A grafikai információs jelrendszer a belsőépítészet fontos vizuális elemeként jelenik meg a térben.
  • Az organikus és high-tech megjelenés kettősége nem csak a tematikában, hanem a belsőépítészetben is nyomon követhető az új épületrészben.

Adatok:

építész tervező: 3H Mérnöki Iroda
belsőépítész: este’r partners, projektvezető: Szabó Csilla
generálkivitelező: SHS Építő Kft.

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Budapest Blue – A város ahol élek

Budapest Blue – A város ahol élek

Szabó Eszter Ágnes képzőművész munkáiból a Ferencvárosi Pincegalériában.

Gombold újra! - Vetlényi Alma lett a legjobb magyar tervező

Gombold újra! - Vetlényi Alma lett a legjobb magyar tervező

Idén is a Gombold újra! döntője zárta Közép-Európa legnagyobb divateseményét.

Interjú Henrik Schulz -cal.

Interjú Henrik Schulz -cal.

Henrik Schulz svéd tervező és építész saját stílusát skandináv luxusként aposztofálja. Ez a minőség luxusa, a részletekben rejlő kemény munkáé, az anyagválasztás gondosságáé. Az a luxus, ami nem hivakoldó, kiszolgálja használóját évtizedeken át és szépen öregszik. Schulz folyamatosan együtt dolgozik a legnagyobb skandináv design cégekkel, házat tervez Stockholmban és Göteborgban, valamint állandó megrendelője a svéd autó óriás, a Volvo. Kérdéseinkre a Kinnarps rendezvényén válaszolt a Budapest Design hét 2016 -on. 

Hirdetés