A Szépművészeti Múzeum 70 éve nem látott monumentális gipszmásolat gyűjteményével nyílt meg a felújított komáromi Csillagerőd

A komáromi Csillagerőd felújításáról az Octogon következő, 171. számában részletes recenziót közlünk, amit a tervező, Mányi István életút-interjúja kísér majd. Mostani írásunk és képgalériánk a megújult terekbe került szobormásolat-gyűjteményt mutatja be.

Ma, amikor a világ bármely csücskébe bármikor potom pénzért elröppenhetünk, mi lehet a jelentősége egy kizárólag másolatokból álló kollekciónak?  Mi az attrakció abban, hogy egy másolatot bámulunk, még ha a civilizált világ kultúrtöténetének leghíresebb darabjairól van is szó, egészen élethű, a szobrok anyagát, a kopást, az idő munkáját is hűen rögzítő kópiákról? Nos, fura módon éppen ez: közelről tanulmányozni a milói Vénusz idomait, a Laokón-csoport tekergő kígyóinak testét, álldogálni Hekaté sírjánál, vagy a Paradicsomi kapu előtt, és mindezt a 21. században, egy önmagában is fantasztikus, arányainál fogva megrázó térben, amely a szobroknál évszázadokkal később keletkezett - nagyon erős metaforája az IDŐ-nek, olyan kulturális mix, amely pontosan összevág korunk kulturális identitásával.    

A több mint három évig tartó munkálatok során – Mányi István Ybl-díjas építész tervei alapján – az erődépületet és környezetét teljes körűen felújították és bővítették egy új, több funkciós kulturális központtal, modern kiállítótérrel is, amelynek köszönhetően a meglévő épület nettó alapterülete több mint 7000 m2-re növekedett, és végre elfér a gyűjtemény magassági méretével is kiemelkedő darabja, Andrea del Verrocchio Colleoni lovasszobra.

Az épületben a Szépművészeti Múzeum hányatott sorsú gipszmásolati gyűjteményének csaknem 300 jeles darabja talált otthonra, az antikvitás korától a reneszánszig megidézve az európai szobrászat legkiemelkedőbb alkotásait. Az új, kibővített komplexumban a 21. századi igényeknek megfelelően nemcsak kiállítóterek, hanem vetítő- és előadóterem, múzeumpedagógiai foglalkoztató, múzeumshop és kávézó is helyet kaptak. Az ágyú- és lőállásokat visszaállították történelmi állapotukba, az udvaron pedig egy szabadtéri színpadként is használható területet alakítottak ki.

A Csillagerőd a komáromi erődrendszer egyik tagja, rajta kívül magyar oldalon még kettő, a szlovák oldalon szintén két erőd található. Magyar oldalon magába foglalja a Csillagerődöt, a koppánymonostori homokhegyen a Monostori Erődöt és a Nagyigmánd felé vezető út mellett az Igmándi Erődöt. Az erődrendszer kialakítása az Osztrák-Magyar Monarchia egyik legnagyobb katonai beruházása volt, 200 ezer fős sereget is képes volt befogadni. Kiépítése már a napóleoni háborúk után megkezdődött, a magyar szabadságharc során részben ennek is köszönhető, hogy Komárom tudta magát a legtovább tartani. A 48-as szabadságharc leverése után a Habsburg részről demonstratív szemlélettel kiépített erődrendszer megépítésekor Közép-Európa legnagyobb katonai komplexumának számított. Ennek egyik fontos eleme, a Csillagerőd – egy korábbi palánkvár helyén – 1850 és 1871 között épült. Az Osztrák—Magyar Monarchia hadserege laktanyaként és raktárként használta az erődöt, majd 1920 után a Magyar Királyi Honvédség lőszerraktáraként működött. A második világháború alatt rövid ideig internálótábor volt, ezt követően szükséglakásokat alakítottak ki benne, később a helyi ÁFÉSZ tulajdonába került, és a cég zöldségraktárként használta a helyiségeit. A rendkívül leromlott állapotú épületegyüttes a Liget Budapest Projekt keretében újult meg és kapott az egész országban egyedülálló kulturális funkciót.

A komáromi Csillagerőd állandó kiállítása a budapesti Szépművészeti Múzeum gipszmásolat-gyűjteményéből született. Az európai szobrászat legfontosabb emlékeiről készített gipszöntvények világszerte számos múzeum teljes értékű műtárgyai voltak a 18. századtól a 20. század elejéig. Nem pusztán helyettesítették az eredeti szobrokat, műemlékeket, hanem megtestesítették a múlt művészetét.

Az első budapesti szobrászattörténeti másolatgyűjteményt Pulszky Ferenc igazgató (1814–1897) hozta létre a Magyar Nemzeti Múzeumban 1870 és 1875 között. A múzeum magasföldszinti előcsarnokában és kerek termében, valamint első emeleti folyosóin és egy termében felállított mintegy 250 gipszöntvény a görög szobrászat történetét mutatta be az archaikus kortól a hellénisztikusig. Az anyag nagyobb részét egy római származású, Athénban letelepedett gipszöntő, Felice Napoleone Martinelli készítette, aki eredetileg a British Museumnak dolgozott. A gyűjtemény Pulszky múzeumigazgatói hitvallásának demonstrálása is volt: 

lehetőséget kell biztosítani az ország polgárainak, hogy Európa, sőt a világ valamennyi kultúrájáról tájékozódhassanak, ismereteket szerezhessenek, tekintve, hogy az országnak nem volt arra pénze, hogy nagy számban műkincseket vásároljon.

Ez a gyűjtemény bővült tovább a későbbi évtizedekben, és került a Szépművészeti Múzeumba, amelynek egyes tereit kifejezetten a szoborgyűjtemény befogadására alakították ki. A termek neve – dór terem, román csarnok, reneszánsz csarnok – őrzi ma ennek emlékét. 

A 20. században fokozatosan megváltozott a másolatok megítélése, a legtöbb gipszgyűjtemény — így a budapesti is — mostoha sorsra jutott: jórészt raktárakba kényszerült, számos darabja megsérült vagy megsemmisült. A gipszöntvényeket a II. világháború idején nem mentették, és az épület súlyos sérüléseinek kijavítását követően sem rendezték újra, az 1970-es évektől pedig a gyűjtemény nagyobbik része elkerült Budapestről, több vidéki város múzeumaiba (Tata, Kecskemét).

A gyűjtemény értéke ma is az, amin annak idején Pulszky megfogalmazott korának nyakatekert stílusában: egyben láttatja a szobrászat fejlődését. 

„… mert a plastika fejlődése a nem rendszeres egybeállítást mutató, esetlegesen egyik vagy másik irányban gazdagodást nyert külföldi gyűjteményekben a maga egészében sehol sem tanulmányozható, és így e téren mintaszerűet és bizonyos tekintetben tökéleteset létesíthetünk”.

A kiállított mintegy háromszáz élethű gipszmásolat segítségével olyan jellemző vonásokat, összefüggéseket figyelhetünk meg, amelyeket — például az eredeti művek túlnyomó többségének mozdíthatatlansága miatt — egyetlen hagyományos tárlat sem képes bemutatni. A kurátori rendezés a tárgyak csoportosításával ráerősített az ikonográfiai kapcsolatok személyes feltérképezésére, de a mélyebb megismeréshez bőséges információ is rendelkezésre áll.

Az újonnan épült nagycsarnokban videón a másolatok készítésének folyamatába nyerhetünk bepillantást, az alagsorban Komárom római múltját feltáró kiállítást láthatunk. Ehhez járul a szobrokat befogadó különleges tér hatása, amely vakolatlan téglafalaival, grandiózus árkádíves körfolyosójával egyszerre nyújt számukra  semleges hátteret, ugyanakkor mint épített tér, önmagában is műalkotás. A felújított Csillagerőd tehát „visszajárós” kiállítási helyszín, aminek zökkenőmentes látogatásához – messze kint van ugyanis a Duna partján – az önkormányzat remélhetőleg hozzájárul majd a tömegközlekedés fejlesztésével.

/forrás: sajtóközlemény; Az egykor volt budapesti gipsz szobormásolatok gyűjteménye, szerző: Andó Géza. MúzeumCafé 13./ 

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Komáromi erőd és kőbányai sétány is kapott Építőipari Nívódíjat

Komáromi erőd és kőbányai sétány is kapott Építőipari Nívódíjat

Huszadszor osztották ki az Építőipari Nívódíjakat.

Átadták a komáromi új Duna-hidat

Átadták a komáromi új Duna-hidat

A Komárom és Komárno között megépült Monostori híd egyik oldalán gyalogjárda, a másik oldalán kerékpárút vezet át.

Best of magyar épületek 2019

Best of magyar épületek 2019

Hazai fejlesztések szempontjából idén sem unatkoztunk. 

Hirdetés