A volt Radetzky-laktanya ügye egy évekig húzódó műemlékes és fejlesztői disputa tárgya volt. A historizáló épület főhomlokzata mögött a 3h építésziroda tervei és Marcel Wanders sajátos világa öltött testet - a szállodáról készült különszámunkban Csillag Katalinnal, a hotelrész vezető építészével készítettünk interjút. 

A Kimpton BEM Budapest megnyitásával eldőlt az egykori Radetzky-laktanya sorsa, s a helyén létrejött új együttesben egy új hotelbrand, a Kimpton is debütált Európa keleti régiójában. A tervezésről Csillag Katalinnal, a 3h építésziroda vezető építész tervezőjével beszélgettünk.

Az épület felújításának története viszontagságos, többedik nekifutásra sikerült a projektet révbe juttatni. A 3h megbízása milyen funkcióra szólt? 

Az előző verziók mind túlépítettek voltak, mind a városlakók, mind a szakma és hatóságok részéről tiltakozást váltottak ki. Az 1800-as évek végén laktanyának készült épületegyüttes hosszú időn át kihasználatlanul állt, működött benne levéltár, 1944-ben a Gestapo és a hungarista Halálfejes Légió irodái, majd 1949 után az ÁVH, 1957-től a Munkásőrség, illetve általános iskola, de kiemelt városi pozíciója ellenére a modern korban nem talált jó funkciót magának. A befektetők 2018 nyarán keresték meg az irodánkat, hogy készítsünk koncepciótervet a terület beépítésére, ez 2018 decemberére el is készült. Ebben a tervben már a mostani funkciók szerepeltek, azaz egy magasra pozicionált irodaház, konferenciatermek és egy, a Duna-parti lokációnak megfelelő, minőségi szolgáltatást nyújtó hotel. Ez az összetett program – bár építészetileg nem kevés kihívást jelentett – a hasznosítás szempontjából jó együttállásnak bizonyult, hiszen a szállodai vendéglátás az irodák, vagy épp a konferenciatermek felé is kiszolgálhat, és viszont, a hotel helyet adhat konferenciák résztvevőinek. Hat év kellett hozzá, hogy a projekt megvalósuljon. 

Békesi Tamás, Csillag Katalin, Gunther Zsolt DLA, Fotó: Végel Dániel

Miben rejlett az építészeti kihívás?

Alapvetően egy, a teljes telket elfoglaló épületben kellett két különböző funkciót elhelyezni úgy, hogy mérete ellenére ne legyen léptéktelen. A Bem téri homlokzat műemlékileg védett, ezt meg kellett tartani, de az együttes többi része nem állt védettség alatt – és hogy mit tartunk értéknek, ezt építészként tisztáznunk kellett. A laktanyának hangulata volt, de építészeti értéke nem, nem voltak a homlokzat mögött jól használható terek, olyanok, mint a nagyvonalú K.u.K laktanyákban megszokott báltermek, díszlépcsők és egyéb reprezentatív terek. Nem jöttek össze a szintek a különböző épületrészeken, az egész Bem téri szárny zárt, áthatolhatatlan tömeget alkotott. Komoly gondolkodást jelentett számunkra a homlokzat megnyitása, hogy az épület vonzóvá tudjon válni az utca felől.

Mik voltak az építészeti válaszaik kulcsmozzanatai?

Alapvetően a környezetre reflektáltunk. Tartottuk a 21 méteres párkánymagasságot, de mivel nagy tömbről van szó, úgy döntöttünk, ezt érdemes megbontani, átjárást teremteni. A telken a nagy méretű tömeget három belső udvar tagolja. A közepén, ott, ahol a környező utcákból adódó városszerkezet ezt indokolja, egy nyilvános passzázs fut végig, amit eltérő homlokzatképzés jelöl. Számunkra ugyanakkor ez egy épület, egyetlen építészeti gesztussal: két tömb közé beültettünk egy magasabb elemet. Fontos volt a homlokzaton alkalmazott egyszerű, de részleteiben igényes lyukarchitektúra, amellyel a megtartott műemléki homlokzathoz igazodtunk – ezt töri meg a középrész lizénás üveghomlokzata. A tágas passzázsnak eredetileg izgalmas struktúrájú lefedést terveztünk, ez végül leegyszerűsödött, de így is nagyvonalú tér született. A műemlék-homlokzatnál ügyeltünk arra, hogy megidézzük azokat a díszeket, amelyeket a háború utáni helyreállításban nem helyeztek vissza. 

A szálloda a megtartott homlokzat mögötti új épületrészben kapott helyet, bejárata a tér felől nyílik, az eredeti főbejárat helyén. Milyen kötöttséget jelentett ez tervezési szempontból?

A 130 szobás hotel alaprajza elég hosszan alakult ki, a földszint kereste magát, túl nagy a bevilágítás nélküli traktusmélység. Végül elöl, a tér felé került a vendéglátó funkció, étteremmel, bárral, ami jó idő esetén az utcára is kitelepülhet. A földszinten hátul csak befejező konyha van, a főzőkonyha a pincében található. Hátul, a lobbi mögött a konferenciaterületet három részre szekcionálható termei találhatóak. Az új rész alá háromszintes mélygarázs került a Fekete Sas utca felől lehajtóval. A szálloda pincéjében kialakítottuk az elengedhetetlen wellnesst, de ez nem hangsúlyos elem, hisz mindkét irányban sétatávolságra fekszenek Budapest híres fürdői, értelemszerű lenne a hotel működését a megújuló Király fürdővel összekapcsolni. 

A földszint alaprajzaA főhomlokzat

A tető gerincmagassága változatlan, de az alakja új, az eredeti épület stílusától nem idegen manzárdtető, amely alatt lakosztályokat alakítottak ki, kapcsolatban a tetőterasszal. 10% volt az előírt zöldfelület, ezt az udvarokon, tetőteraszokon meg tudtuk valósítani. A skybar kialakítása utólagos fejlesztői kívánság volt, kicsit tartottunk attól, hogy az utca felől idegen látványelem lesz, de végül az utcaszintről nem érzékelhető.

A bonyolultabb építészeti feladatok nagy része egyébként láthatatlan: a technika, a kiszolgáló részek optimális elhelyezése. A gépészetet elrejtettük gépészeti udvarokban, a magastető lamellás részein; a technika úgy van jelen ebben a hatalmas, összetett komplexumban, hogy csak szakértő szem veszi észre. 

Fontos eleme a projektnek a Bem téri homlokzat helyreállítása. Mennyiben jelentett kihívást a homlokzati fal megőrzése?

A megőrzendő homlokzat erős műszaki kötöttséget jelentett, de nem baj, ha vannak kötöttségek, meg kell velük küzdeni. Helyénvaló, hogy a Bem tér felé egy Budapest hangulatához illeszkedő hagyományos arccal fordul az épület, a kortárs bővítés ezt nem akarja elhomályosítani, párbeszédben áll vele, ahogy másik irányban a hozzá csatlakozó Vadász Bence-féle kortárs irodaházzal is.

A kortárs homlokzat esetében alapvető döntésként ragaszkodtunk a nemes anyaggal burkolt lyukarchitektúrához, hogy igazodjunk a klasszikus homlokzathoz. Mivel a kortárs építészet nem díszít, az anyaghasználatnak kell nemesnek lennie ahhoz, hogy minőségi megjelenés jöjjön létre. 

A műemlékileg védett homlokzat korabeli rajzok alapján nyerte vissza eredeti külsejét, a saroklizéna rekonstrukciójához Déry Attila készített rekonstrukciós tervet, minden egyéb az eredetivel egyezik. A tér felé eső oldalon, ahol a vendéglátás zajlik, lejjebb vittük a nyílások parapetjét, hogy kommunikáljon az épület az utcával. A műemlék-homlokzaton rovátkolt vakolatstruktúrával jeleztük, ahol beavatkozás történt, az utcai oldalakon a kőburkolatban kialakított finom jelzés mutatja, meddig tart a hotel, és honnan kezdődik az irodaház.

Fotó: Bujnovszky Tamás

A homlokzat megtámasztása komoly műszaki kihívást jelentett a kivitelezőnek. A járda alatt nagyon sok közmű fut, pedig logikus lett volna a falat kívülről megtámasztani, de a közművek miatt végül inkább saját területről, belülről oldották meg a kitámasztást. A támasztó-szerkezeteket beépítették, és utólag a szerkezet elkészülte után bontották el. 

Az enteriőröket egy nemzetközileg is nagyon magasan jegyzett belsőépítész, Marcel Wanders tervezte. Milyen volt együttműködni az irodájukkal?

Végig zökkenőmentes, egyértelműek voltak ugyanis a határok: ők adták a designt, mi a kiviteli terveket. Tanulságos volt, és megkönnyítette a mi feladatunkat, hogy minden egyes részlet nagyon alaposan végig volt gondolva, kitalálták a szobák arculatát, a közösségi terek apró részleteit is. Minden területen különleges budapesti enteriőrt hoztak létre, ami a századforduló hangulatát ülteti át korunk világába XXI. századi technológiai felkészültséggel. Szerencsés, hogy nem a globális manírokat alkalmazták, hanem egy olyan sztorira fűzték fel a koncepciót, ami alapvetően Budapesthez köti a hotelt. A designban hangsúlyosan megjelenik a víz, a Duna közelsége, ezt egészítik ki a magyar mese- és mondavilág elemei – olyan mesét tettek a koncepcióhoz, ami jól promotálható. Az ilyen színvonalú vendéglátásban elvárás, hogy valamiben másnak kell lenni, ehhez született itt egy álomvilág, amibe a technikát nekünk kellett integrálni. Az udvarokra néző homlokzatok extrém részletei, erkélykorlátok, a kapu rácsozata, a bejárati előtető a Marcel Wanders munkája, és a belső világhoz igazodik.

Összességében milyen érzésekkel zárták a folyamatot, hová helyezik a munkát az iroda portfóliójában?

Mindig a legutolsó munka a legizgalmasabb. Egy igazán összetett feladat hatalmas alapterületen, amit végül nagyon színvonalasan sikerült megoldani. 

Városszerkezetileg fontos előrelépés, hogy ez a zárt és – valljuk be – nem túl vonzó épület megújult, funkciót talált, olyat, ami a Bem térhez méltó. A tér rendezése még várat magára, a koncepció azzal válik majd teljessé, de az újonnan kialakított passzázzsal sikerült valamit visszaadni a városnak. A Bem tér kívánta a megújulást, olyan funkciót, aminek „jól áll” Duna-parti lokáció, a parkosított teresedés – a forgalom elvezetése alapvető lenne, de így is fontos városépítészeti fordulat, hogy a helyszín megújult. 

Építészként pedig lényegesnek tartjuk, hogy úgy sikerült elhelyezni a megbízók által kívánt sokezer négyzetmétert, hogy az új létesítmény sem magasságban, sem tömegben nem telepszik rá a városra: az összetett funkciókat egységes építészeti megfogalmazású, mégis változatos tömegben sikerült megvalósítanunk, amely illeszkedik a környezete léptékéhez.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Koncepcióterv készült a győri Dunapart hasznosítására

Koncepcióterv készült a győri Dunapart hasznosítására

A 3h Építésziroda koncepciója az önkormányzat által kiírt közbeszerzési pályázatra készült.

Nemzetközi elismerésekben részesült a Corvin Technology Park

Nemzetközi elismerésekben részesült a Corvin Technology Park

BigSEE díjat kapott és jelölt az ArchDaily „Év épülete 2022” nemzetközi közönségszavazásán is.

Újabb két magyar építészirodát jelöltek Mies van der Rohe Awardra

Újabb két magyar építészirodát jelöltek Mies van der Rohe Awardra

Közzétette a teljes listát a Mies Alapítvány, melyhez az építész stúdió és a Dobrosi Architects is csatlakozott.

Hirdetés