Fajó János Mozgás II. című képe.

Régóta keresel a lakásod enteriőrjéhez illő műtárgyat? Vagy csak szeretsz gyönyörködni a művészetben? Az OCTOGON és az Art Advisory Budapest közös sorozatában – az aktuális online tematikához kapcsolódóan – mindig egy-egy újabb hazai művészre és alkotására hívjuk fel olvasóink figyelmét. A márciusi Négyzet, háromszög, kör... fókuszunknak megfelelően ezúttal Fajó János Mozgás II. alkotását mutatjuk be.
 

Fajó János a magyar konstruktív geometrikus művészet egyik vezéralakja. Művei egy rendezett vizuális világot elevenítenek meg, amelyben a színek és formák kimeríthetetlen kombinációi a művészet elemi szintjét képviselve teremtenek dinamizmust, mozgást, szimmetriát és aszimmetriát. A letisztult síkformáknak köszönhetően alkotásai a művészet egyetemességét, az emberi vágyak realizálásának lehetőségét helyezik előtérbe.

„Az érzelmek előtt a rációt tekintem elsődlegesnek. Matematikai alapozású formát, geometriai karakterrel, fizikai mozgásrendszerrel, kozmikus érvényű színstruktúrákkal artikulált művet igyekszem létrehozni. Ezekhez a mértékekhez ragaszkodom, ennek rendszerébe kényszerítem belső érzéseimet, ösztöneimet. Vallom: a művészet az ember átváltozásának nagy lehetősége, biológiai végességének cáfolata, az emberi szellem folyamatos fejlődésének biztosítéka. A művet az érzékenység mértéke avatja univerzálissá, időtlenné, mértékké” – idézet Fajó János első önköltséges kiállítás katalógusának előszavából, 1968. 

Fajó János: Mozgás II, 1989, olaj, vászon, 200 x 200 cm. A Fajó Alapítvány jóvoltából.

Mozgás II. (1989) című alkotása a művész kiforrott karakterét képviseli. A különböző, kontrasztot képző szeletekből felépített színstruktúrákkal a kör pörgő mozgása jelenik meg nézője szeme előtt, mintha a mozgási folyamatnak egy kimerevített pillanatát látná. Ez a gondosan megszerkesztett pillanatkép a mozgás lendületét őrzi, amely szinte törvényszerűvé teszi a véletlenszerűt. 

Az absztrakció Fajó képein egy geometrikus keretrendszerben jelenik meg, azonban strukturáltsága semmiképpen sem korlátozza a mű értelem- és érzelemközvetítését. A valóság érzéki sokféleségének utánzása helyett egy teljesen egyedi vizuális nyelvrendszert létrehozva belső tapasztalásokat tár a közönség elé, amely megengedi, hogy a művész, a műalkotás és a szemlélő együttesen a szellem leglényegibb összetevőit ismerje fel a legtisztább képi megfogalmazások segítségével.

 

A rovat szakmai partnere az Art Advisory Budapest.

  




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Totális kontroll – Aj Vej-vej a lezárt Vuhanról készített dokut

Totális kontroll – Aj Vej-vej a lezárt Vuhanról készített dokut

A járvány kezelése nagyítóként mutatta meg a Kínai válságkezelést és a társadalmi kontroll gépezetét.

Fenntarthatóság, digitalizálás és kényelem Budapest új irodaházában

Fenntarthatóság, digitalizálás és kényelem Budapest új irodaházában

A Skanska átadta a Nordic Light Trio irodaházat.

Pályázat a Néprajzi Múzeum logójára és arculatára

Pályázat a Néprajzi Múzeum logójára és arculatára

A speciális tematikához illeszkedő, korszerű arculatot szeretnének.

Hirdetés