Fajó János Mozgás II. című képe.

Régóta keresel a lakásod enteriőrjéhez illő műtárgyat? Vagy csak szeretsz gyönyörködni a művészetben? Az OCTOGON és az Art Advisory Budapest közös sorozatában – az aktuális online tematikához kapcsolódóan – mindig egy-egy újabb hazai művészre és alkotására hívjuk fel olvasóink figyelmét. A márciusi Négyzet, háromszög, kör... fókuszunknak megfelelően ezúttal Fajó János Mozgás II. alkotását mutatjuk be.
 

Fajó János a magyar konstruktív geometrikus művészet egyik vezéralakja. Művei egy rendezett vizuális világot elevenítenek meg, amelyben a színek és formák kimeríthetetlen kombinációi a művészet elemi szintjét képviselve teremtenek dinamizmust, mozgást, szimmetriát és aszimmetriát. A letisztult síkformáknak köszönhetően alkotásai a művészet egyetemességét, az emberi vágyak realizálásának lehetőségét helyezik előtérbe.

„Az érzelmek előtt a rációt tekintem elsődlegesnek. Matematikai alapozású formát, geometriai karakterrel, fizikai mozgásrendszerrel, kozmikus érvényű színstruktúrákkal artikulált művet igyekszem létrehozni. Ezekhez a mértékekhez ragaszkodom, ennek rendszerébe kényszerítem belső érzéseimet, ösztöneimet. Vallom: a művészet az ember átváltozásának nagy lehetősége, biológiai végességének cáfolata, az emberi szellem folyamatos fejlődésének biztosítéka. A művet az érzékenység mértéke avatja univerzálissá, időtlenné, mértékké” – idézet Fajó János első önköltséges kiállítás katalógusának előszavából, 1968. 

Fajó János: Mozgás II, 1989, olaj, vászon, 200 x 200 cm. A Fajó Alapítvány jóvoltából.

Mozgás II. (1989) című alkotása a művész kiforrott karakterét képviseli. A különböző, kontrasztot képző szeletekből felépített színstruktúrákkal a kör pörgő mozgása jelenik meg nézője szeme előtt, mintha a mozgási folyamatnak egy kimerevített pillanatát látná. Ez a gondosan megszerkesztett pillanatkép a mozgás lendületét őrzi, amely szinte törvényszerűvé teszi a véletlenszerűt. 

Az absztrakció Fajó képein egy geometrikus keretrendszerben jelenik meg, azonban strukturáltsága semmiképpen sem korlátozza a mű értelem- és érzelemközvetítését. A valóság érzéki sokféleségének utánzása helyett egy teljesen egyedi vizuális nyelvrendszert létrehozva belső tapasztalásokat tár a közönség elé, amely megengedi, hogy a művész, a műalkotás és a szemlélő együttesen a szellem leglényegibb összetevőit ismerje fel a legtisztább képi megfogalmazások segítségével.

 

A rovat szakmai partnere az Art Advisory Budapest.

  




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Meglepő helyen találtunk napelemes innovációt

Meglepő helyen találtunk napelemes innovációt

Az úszó napelem nem újdonság, de az amit (és ahol!) terveznek vele, igen.

Ezt a vicces Instagram oldalt is a karanténnak köszönhetjük

Ezt a vicces Instagram oldalt is a karanténnak köszönhetjük

Edvard Munch Sikolya avokádóval nem is annyira félelmetes.

Milánó kérése a kreatív iparhoz: tervezzetek eszközöket a biztonságos újranyitáshoz!

Milánó kérése a kreatív iparhoz: tervezzetek eszközöket a biztonságos újranyitáshoz!

Most aztán igazán nagy szükség van az alkotói fantáziára.

Hirdetés