Keskeny ösvényen járva vált a LumoConcept a designlámpák hazai piacának meghatározó szereplőjévé, és a következő lépéseit is a szerves fejlődés jegyében teszi meg.

A LumoConcept designlámpáival számos helyszínen találkozhatott a hazai közönség: olyan vendéglátóhelyeken, mint az Espresso Embassy vagy a Mazel Tov, a Fény Mestere pályázat nívódíjasai közt, design- és szakmai kiállításokon vagy éppen designmagazinok hasábjain. Mi viszont egyenesen a 2019-ben birtokba vett 900 m2-es műhelybe és irodába látogattunk el, ahol egy alapos terepszemle kíséretében a cég életéről, a hazai designiparról és a tervezés, gyártás különlegességeiről beszélgettünk Jánosi András alapító ügyvezetővel és Édes Balázs fejlesztési vezetővel.

A LumoConcept már korábban is a 11. kerületben üzemelt egy kisebb műhelyben, főhadiszállását pedig 2019-ben helyezte át a Bartók Béla úti egykori remíz ipari méretű terébe – láttunk is egy jókora áramszedőt a műhelyben, amit a jövőben talán világítótestté alakítanak majd át. Merthogy a Lumo egy világítástechnikai designcég, amely komplex problémákra kínál megoldást – ez a rövid definíció egy meglehetősen összetett folyamatot takar, amelynek kihívásaira és szépségeire András és Balázs világított rá a cég központjában.

Édes Balázs és Jánosi András – Fotó: Soós Bertalan

Bemelegítésképpen szétnéztünk a remíz alsó szintjén, a műhelyben, ahol esztergapad, fúrógép, hegesztőpisztoly, különböző hajlító- és présgépek dolgoztak az aktuális projekteken.

Kilátás az emeleti irodából a műhelyre – Fotó: Soós Bertalan

A műhelyben természetesen az alapanyagokat is megcsodáljuk, mert azok súlya, tapintása nyilvánvalóvá teszi azt a minőséget, amely mellett alapításától kezdve elkötelezte magát a cég. Akadt – még az előző, eredetileg garázsnak szánt épületben – 250 kilós lámpatest is, amit ráadásul Belgrádba kellett szállítani kamionnal. Népszerű a sárgaréz és a krómacél, de a különböző foglalatok és égők között is rendkívül széles a választék.

Anyagminták – Fotó: Soós Bertalan

Az anyagbeszerzésnek tehát komoly elvárásoknak kell megfelelnie, de legalább ennyire lényeges a tervezői attitűd is. Andrásnak, mint vezető designernek komplex esztétikai, világítástechnikai és műszaki kivitelezési szempontrendszer alapján kell terveznie. Tapasztalt építészmérnök, profi konstruktőr és tehetséges formatervező egy személyben, ami nem csak kuriózum a hazai piacon, de rendkívül hatékony együttműködést eredményez a megrendelőkkel való közös munkáknál, a műszaki feladatok megoldásánál, rajzok elkészítésénél.

„Egészen más lámpaburát tervezni, mint egy komplett lámpát” – magyarázza.

A LumoConcept által gyártott lámpákhoz ugyanis hiánytalan tervdokumentáció készül, vagyis utángyártás, pótlás, csere esetére minden terv rendelkezésre áll, és minden náluk készült világítótest kész akár a sorozatgyártásra is.

Ugyanakkor a gyártáshoz Andrásnak legalább annyira designernek is kell lennie, mint építésznek. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy egy új megrendelésnél már előre tudja, mi megvalósítható, és mi nem; bár rendelkezik egy szinte képzőművészeti határokat feszegető vizuális szókinccsel, alapvetően inkább a mérnöki szaktudása teszi őt igazán jó szakmai partnerré.

Fotó: Soós Bertalan

A LumoConceptet a megvalósult projektek, András szakmai tapasztalata és látásmódja alapján szokták megkeresni, de jellemző az is, hogy a megrendelőnek és a belsőépítésznek vannak olyan ötletei, amihez András és a csapata igazodik stílusban, léptékben és funkcióban, mindezt koncepciókká alakítja, majd több, általuk felkínált választási lehetőség után a kiválasztott egyedi koncepciót valósítják meg.

Lehetőség szerint helyben javítható, egyszerűen karbantartható lámpákat tervez, a különböző funkciókhoz különböző fény-megoldásokat. Fontos az is, hogy a telepítést jellemzően maguk végzik – elvégre ez szavatolja, hogy technikailag is minden rendben legyen –, ugyanakkor készítenek könnyen installálható lámpákat is, arra az esetre, ha nem ők szerelnek.

Plate + Rod mennyezeti lámpatest – Fotó: Danyi Balázs

A LumoConceptet elsősorban design- és szakmai kiállítások, szakmai rendezvények, valamint ajánlások révén találják meg, de előzetes bejelentkezéssel fogadnak érdeklődőket a műhelyben is. Ahogy András fogalmaz,

„a Lumo jövőképébe az is beletartozik, hogy egy tudásközponttá váljon, és próbáljon bevonzani új tervezőket, akiknek nem biztos, hogy végig kell kínlódniuk az infrastruktúra létrehozásának időszakát.”

Példaként Olaszországot, illetve a gazdagabb design hagyományokkal rendelkező országokat említi, ahol van kontinuitás ezen a területen (is), vagyis a meglévő infrastruktúrára a következő szinten – akkor már szellemi irányból megközelítve az egészet – egy magasabb nívón lehetett építeni. Valahol itt tart a LumoConcept is: a termékei jelenleg is nagyon magas minőségben készülnek, a visszaforgatható árbevételt pedig a csomagolás fejlesztésére, és a gyártási folyamatok hatékonyságának fejlesztésére fordítja, hogy még magasabb felhasználói élményt kínáljon az ügyfeleinek, valamint hogy hosszútávon egyre kedvezőbb árú termékekkel bővülhessen a kínálata.

Indul a kiszállítás

A cég már egészen a kezdetektől fogva nem a hagyományos módon építkezett, hanem hosszútávra tervezve. Felmérték, melyik növekedési stádium milyen háttérrendszert igényel, és már az első projektek háttéranyagai, tervdokumentációja, adminisztrációja, logisztikai nyomkövetése is hasonlóképp készült el, mint ahogy az elvárható az azonos minőséget képviselő, de már stabil nemzetközi piaci aktivitással rendelkező brandektől. „Gyakorlatilag sokkal többet tudunk, mint ami az évek alapján feltételezhető lenne.”

„A gazdaságban a bizalomnak nagyon nagy szerep jut, például mi ugyanazokat a folyamatokat csináljuk újra évről évre, és látjuk, hogy igazából rövidebb idő is elég lenne mindent tökéletesen megcsinálni – fejtegette Balázs. – De nem tudjuk, mert az első találkozástól a megrendelésig van egy csomó ötletelés, amíg áll a projekt. Ez egy bizalmi dolog, ami ha olajozottan működik, tudjuk, mennyire érdemes előre gondolkozni. Az egyedi projektekkel szemben a termékek könnyebb tervezhetőséggel kecsegtetnek.”

A cég első nagyobb megrendelése az AHAVA kozmetikai cég párizsi szalonja volt, azóta lassan tíz év telt el, mely idő alatt stabilizálta a helyét a hazai piac egy speciális szegmensében, és eljutott a következő szint küszöbére. Idén elsősorban hoteleken, irodaházak lobby terein és éttermeken (HORECA) dolgoznak, emellett fejlesztik a belső folyamataikat és a termékeiket is.„Minden korábbinál több és nagyobb projekt előkészítésén dolgozunk, erős évre számítunk.” Egyedi jelleggel, de rendszeresen teljesítenek külföldi megrendeléseket is, amit fontos fejlesztési iránynak tartanak.

Jelenleg több mint tizen dolgoznak a LumoConceptnél, számukra egyre inkább letisztulnak a feladatkörök – András elmondása alapján ma már külön belső megbeszéléseket is tartanak az egyes területek. A profibbá válás természetes része, ha egy-egy dolgozó minél alaposabban összpontosíthat egy-egy szűkebb területre. Mert a vízió meghatározó alapeleme a házon belüli gyártás is: „A szirénhangok mindig ott csipognak: ’dobd össze, rendeld meg Kínából négy helyről, az egyik jó lesz, rendelj meg ötezer darabot’ – ezt sokszor hallottuk, de nem erre hajtunk.” Ehelyett maradnak a hagyományos értékeknél, a nemes alapanyagok használatánál, a rugalmasságnál és a minőségi együttműködéseknél.

LumoConcept  I  FacebookInstagram  I  ISSUU




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Zöld szemlélettel alakítják át a karácsonyi díszkivilágítást Budapesten

Zöld szemlélettel alakítják át a karácsonyi díszkivilágítást Budapesten

Az energiahatékonyság mellett a fákat is védik a környezetbarát díszekkel. 

Világító bicikliutat tesztelnek Esztergomban

Világító bicikliutat tesztelnek Esztergomban

Ha sikeres lesz a projekt, beköszönhet a világító bicikliutak korszaka.

2022-ben rendezik a soros Light + Building szakvásárt

2022-ben rendezik a soros Light + Building szakvásárt

Az idei szeptember végén sem jön össze.

Hirdetés