Hét szociális vállalkozás készítette kézzel az IKEA új limitált kollekcióját.

Az IKEA polcaira júniusban különleges, kézműves termékek érkeznek tömeggyártott társaik mellé. A limitált, MÄVINN névre keresztelt kollekciót hat ázsiai szociális vállalkozással közösen alkotta meg Maria Vinka és Paulin Machado. S mint ahogyan a kézzel készült tárgyak esetében az egyik legnagyobb érték a mögöttük húzódó történet, itt sincs ez másképp. A kollekcióról első kézből meséltek nekünk a tervezők. 

 

 

Az IKEA 2012 óta működik együtt szociális vállalkozásokkal. Ezek a partnercégek olyan kiszolgáltatott csoportokhoz tartozó embereknek biztosítanak munkát, akiknek korábban nem volt lehetőségük dolgozni. A MÄVINN kollekció esetében hat ázsiai vállalkozás volt a kivitelezési folyamat aktív résztvevője: a bangladesi székhelyű Classical Handmade Products, az indiai székhelyű Industree, a Spun és a Ramesh Flowers, valamint a vietnámi Saitex és a thai Doi Tung.

 

 

Meséljetek nekünk a MAVINN inspirációjáról. Miben rejlik a kollekció esszenciája? 

Paulin Machado: A kollekció lelke a kézművesség. Mariaval mind a ketten imádunk például hímezni, és utazásaink során is az egyedi, kézzel készült különlegességeket keressük. Amikor egy új országba látogatunk, az első utunk általában a helyi piacra vezet, ahol teljesen le tud nyűgözni minket a kínálat és a technikák sokszínűsége.

A MÄVINN kollekciót a lokális piacok és a kézműves termékek felfedezésének élménye ihlette. 

Maria Vinka: A kézművességen kívül a kollekció szociális aspektusa is fontos. Mindig hálás olyan projekteken dolgozni, amelyek által egy kicsit jobb hellyé teheted a világot. Tervezőként jó érzés, ha tudod, hogy azokhoz kerül egy termék kivitelezése, akiknek a legnagyobb szükségük van a munkára. Ezek a vállalkozások ráadásul olyan fontos kézműves tradíciókat ápolnak, amiket megéri fenntartani. 

 


Hogyan határoztátok meg a termékpalettát? Milyen tárgyak lesznek elérhetőek az „IKEA kézműves piacán”? 

Paulin: Egy otthoni jelenetet, az asztal terítésnek folyamatát vizualizáltuk, és ennek mentén kezdtük el meghatározni a termékeket. Olyanokat, amelyek egyszerűek, jól illeszkednek az IKEA profiljába, mégis van bennük egy kis csavar: érdekes anyagból vagy technikával készülnek. Innen jött például a főzéshez és kertészkedéshez is használható farmerkötény, vagy a fonott tányéralátétek ötlete. Mi azonban nem csak az asztalban gondolkodtunk, hanem a padlótól a plafonig: ezért lettek a kollekció részei szőnyegek és lámpabúrák is, amik az étkezőben is jól mutathatnak. Szerettük volna, ha ezek a tárgyak harmonikusan működnek együtt, de egyedül is megállják a helyüket. A vásárlók így akár egy aprócska kiegészítővel is részesei tudnak lenni a kollekciónak, és a szociális vállalkozások támogatásának. 

 


A kampányfotókon is átsugárzik a tárgyak érzékeny karaktere. Hozzátok melyik darab került a legközelebb a tervezési folyamat során? 

Paulin: Az én egyik kedvencem a banánlevélből készült fonott lámpabúra. Meglepő, hogy mennyi mindent lehet csinálni banánfából, és hogy bőven nem csak a gyümölcs hasznosítható belőle. Indiai partnereink ezerféle szövési és fonási technikát ismernek, állandóan kísérleteznek. A termék külön szépsége, hogy a fonalakat is a banánfa rostjaiból készítették el hozzá. Szeretem a búra egyszerű, fonott kalapokra emlékeztető formáját is, amin szépen sejlik át a fény. 

 

 

A Ramesh Flowers egy indiai székhelyű szociális vállalkozás, amely vidéki falvakból származó nőket foglalkoztat, és tanít be kézzel készített termékek előállítására, olyan természetes, élelmiszeripari hulladékanyagok felhasználásával, mint például a banánrost, vagy a dióhéj. A Ramesh Flowers célja, hogy a nőket a gyárból a vezetői pozíciókba juttassa. 

 

Maria: Én a merített eperfa papírból készült családfa printet szerettem meg talán a leginkább. A projekt előtt hallgattam épp egy nagyon izgalmas rádióműsort, ahol az ősökről és a családfakutatásról beszéltek. Ez ihlette ezt a posztert, ami lényegében egy interaktív műalkotás, amire a saját családfádat rögzítheted. Még bekeretezni sem kell, egyből ki lehet függeszteni a falra. Azért tartom kifejezetten izgalmasnak, mert a felhasználók  által egyedi rétegek rakódnak majd minden egyes darabra. A kézzel merített papír ráadásul az eperfa kérgéből készül, így nem kell hozzá kivágni a fákat.

 

 

Az 1988-ban alapított, észak-thai Doi Tung Fejlesztési Projekt (DTDP) a térség falusi és törzsi csoportjainak társadalmi és gazdasági egyenlőtlenségének csökkentésére jött létre. A papírgyártás, mint kézműves mesterség évszázadok óta létezik a régióban, ám a 20. században kezdett eltűnni. A DTDP ezért papírmerítésre alkalmas eperfákat ültetett, ezzel teremtve munkahelyeket a helyi lakosság számára. 

 

A kollaboráció és a tervezés teljes időtartama a pandémia ideje alatt zajlott. Ez nem kis kihívás lehetett egy olyan projekt esetében, aminek az analóg technikák és az együttgondolkodás a kulcsa. Hogyan tudtátok ezt áthidalni? Hogyan zajlott a kooperáció a vállalkozásokkal? 

Maria: Igen, egyértelműen a pandémia okozta számunkra a legnagyobb kihívást. Másképp kellett gondolkoznunk és új, közös kommunikációs platformokat teremtenünk az online térben. Az előbb említett papírmerítéssel foglalkozó vállalkozás például hihetetlenül profi videótúrákat tartott nekünk, ahol bemutatták a különböző gyártási folyamataikat, és hogy milyen lehetőségekben gondolkodhatunk a tervezés során. Csodálatos élmény volt. 

Paulin: Szerencsére a legtöbb vállalkozással még tudtunk legalább egyszer találkozni a lezárások előtt, így legalább a kezdeti személyes kapcsolódás megtörtént. Volt viszont olyan vállalkozás is, például a farmerekkel foglalkozó Saitex, akiknél a bemutatkozástól kezdve az elköszönésig minden online zajlott. Ők is kamerán keresztül mutatták meg az összes elérhető öltéstípust, és gördülékenyen tudtunk együttműködni. A projekt legnagyobb tanulsága, hogy a pandémia alatt is létre tudtunk hozni egy kézműves kollekciót, és oda-vissza tudtunk egymás tudására építeni a vállalkozásokkal. 

 

 

A Saitex egy vietnami székhelyű szociális vállalkozás, akik fogyatékkal élő személyeket és hátrányos helyzetű fiatalokat vonnak be farmer- és pamuttermékek ipari gyártásába, beleértve a textil hulladék újrahasznosításából készült termékeket. A Saitex egy magasan iparosított gyár felépítésével bizonyítja, hogy a szociális vállalkozások nagy léptékben is működhetnek. 

 

 

A kollekcióban fontos szerepet töltenek be a színek, a természetes tónusok mellett vidám rózsaszínek, kékek és sárgák is megjelennek. Mennyiben voltak hatással a helyi vállalkozások az árnyalatok kiválasztására?  

Maria: Hamar eldőlt, hogy a farmer kék és a naturális matériák képezik majd a kollekció alapszíneit. Melléjük szerettünk volna olyan árnyalatokat választani, amik feldobják az összhatást, hogy ne legyen túl józan és kifinomult. Az volt a célunk, hogy amikor ezek a termékek bekerülnek az IKEA áruházaiba, ne olvadjanak bele a hatalmas választékba. A partnereink nagyon értékelték ezeket az erős színeket, különösen Indiában. Még amikor pirosat és rózsaszínt párosítottunk egymás mellé, akkor is megkérdezték, hogy nem akarnánk-e még valamit hozzátenni. Ilyen formán ők is hatottak a kollekció színesedésére. A végén pedig természetesen a legszínesebb darabok lettek a kedvenceik. 

 

 

A Rangsutra, az észak-indiai Uttar Pradesh államban működő szociális vállalkozás több mint 15 éve támogatja az embereket a hagyományos indiai kézművesség, például a hímzés és a szövés révén. A női kézműveseik többsége ráadásul a vállalat részvényese.

Az indiai székhelyű Spun, a családban más jövedelemmel nem rendelkező nőkre összpontosít: textiltermékek előállításán keresztül biztosít számukra munkahelyeket. A női kézművesek értékes készségekre tesznek szert, amelyek segítségével javíthatnak életükön és társadalmi státuszukon.


Hogyan értékelitek a projektet, és milyen hosszú távú kifutási lehetőségeket láttok benne? 

Paulin: Mi és a partnereink is nagyon elégedettek vagyunk, és azt reméljük, hogy a vásárlók is örömmel fogadják majd a MÄVINN-t. Szeretnénk, ha ez egy hosszútávon működő, bővülő és fenntartható kollekció lenne, akár a jelenlegi partnereinkkel, akár új vállalkozásokkal kiegészülve. A szociális kollaborációk esetén nagyon fontosnak tartom, hogy ne csak felbukkanjunk a vállalkozások életében, aztán hirtelen eltűnjünk a kollekció végeztével. Mi ezen dolgozunk az IKEA-nál, hogy legyen lehetőség a folytatásra. 

 

 

A Classical Handmade Products (CHP) egy bangladesi székhelyű exportgyártó vállalat. A 2008-ban alapított vállalkozás a hátrányos helyzetű közösségekből származó nők és fogyatékkal élők számára biztosít munkalehetőséget, akik többnyire juta és a banánrost termékeket készítenek.

Az Industree P.T. perufériáról származó nőket foglalkoztat és képez ki, a hagyományos kézművesség ápolásával és természetes anyagokból kézzel szőtt termékek készítésével.



IKEA | Web | Facebook | Instagram 

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Az IKEA bemutatta gamer bútorainak első szériáját

Az IKEA bemutatta gamer bútorainak első szériáját

Kiegészítőkkel együtt a sorozat harminc darabból áll, melyek egyelőre csak Kínában kaphatók.

Erdőt vásárolt az IKEA

Erdőt vásárolt az IKEA

Így megakadályozza az erdőirtást, és még a helyi vállalkozásokat is támogatja.

Így teljes az ünnep: mézeskalács-bútorok az Ikeától

Így teljes az ünnep: mézeskalács-bútorok az Ikeától

Imbuszkulcsot nem mellékelnek hozzá, de a leírása ugyanolyan, mint a valódi bútoroké.

Hirdetés