A 360 Design Budapest kiállításon Kele Sára nemrég Red Dot „Best of the Best” díjat elnyert Tangens bútorcsaládja is megtekinthető.

A Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) rendezvénysorozata, a Fashion & Design Autumn keretében október 4-én megnyílt 360 Design Budapest kiállításon tíz regionális alkotó mellett huszonnyolc hazai formatervező munkái láthatók, négy különböző kategóriában. Az MDDÜ és az OCTOGON magazin együttműködésében megvalósuló cikksorozatban kategóriánként egy-egy tervezőt mutatunk be az elkövetkező négy napban. Elsőként Kele Sárával beszélgettünk.

Sára mindig is nagyon érdeklődő és tanulni vágyó alkat volt, több egyetemre járt, ezek közül azonban a BME ipari termék- és formatervező szak állt a legközelebb a hivatásához. Ugyanakkor a máshol megszerzett tudás – esztétika, építészet és kulturális antroplógia – is hatással van a tervezési szemléletére. 

„A széles érdeklődés nagyon sokféle projektbe sodort már bele eddig az életem során. Minden új kihívás érdekel, mindenben találok valami érdekeset. Egy új anyag megismerése, elmélyedés egy új korszakban, egy új technológia feltérképezése, vagy akár csak egy kollégával érzett összhang is indok lehet arra, hogy elvállaljak egy munkát. Ez néha oda vezet, hogy túlvállalom magam, de közben rengeteg élménnyel és tapasztalattal is gazdagít” – mondta el Sára.

Nevét viselő márkáját, a sarakele brandet tíz éve alapította, melynek égisze alatt izgalmas, mégis egyszerű és időtálló bútorokat, illetve belső tereket hoznak létre, a fenntarthatóságra összpontosítva. Jövőbe mutató anyagokkal és technikákkal kisérleteznek, ötvözve ezeket a múlt mestereinek hagyományos – néha már elfeledett – technikáival. 

Fotó: Kmetykó János

Legutóbbi munkáik, a 360 Design Budapest „Developerek” kategóriájában kiállított Tangens Office Home és a Folder desk napjaink megváltozott körülményeire reflektálnak, különböző aspektusokból. Mindkét tárgy-, illetve tárgyegyüttes az elmúlt évben készült és már több neves nemzetközi díjban is részesült. A Folder megnyerte a BigSEE Wood Design Awardot, a Tangens ugyanitt a Product Design Awardot, sőt, utóbbival a Red Dot Award: Best of the Best díját is elhozták. Azonkívül az elmúlt hetekben tudták meg, a Tangens az Architizer A+ Design Award Flexible Design kategóriában finalista, Furniture System kategóriában pedig Special Mention elismerésben részesült.

Sára kiemelte, a Tangens egy szerencsés csillagállás szülötte – egy akkori ötlete pont passzolt a Rotte által frissen vásárolt csőlézer és csőhajlító gép „profiljába”, így tudott létrejönni a közös munka. Fél éven át fejlesztették a Rotte különböző üzemeivel párbeszédben, a MDDÜ design LAB inkubációs programjának támogatásával. Sáráék nagy örömére a Rotte vezetősége nagyon nyitottan kezelte az olyan megoldási lehetőségeket, amely a fenntartható anyagok alkalmazását, magas minőségű hosszú élettartamú termékek létrejöttét segítik.

A Tangens tervezését Sára a koronavírus-járvány okozta lezárások idején kezdte el, amikor az emberi kapcsolatok hiányát, ezáltal fontosságukat mindannyian éreztük. Így a Tangens esetében az ölelés metafórája is megjelenik, ahogy a fém struktúra körülfonja a finom anyagokat. 

„A könnyen rendezhető, moduláris Tangens bútorcsaláddal az otthoni home office-okban megszokott kényelmet csempésszük vissza az agilis irodaterekbe. A fókusz az ülőbútorokon van, de egyéb tárolók és kiegészítők is megtalálhatóak a kollekcióban. Az irodai élet szerves része az ülés, így a megemelt-feszes ülőfelület és a kiegészítő párnák a hosszú távon is kényelmes koncentrált helyzetet teszik lehetővé” – mondta el Sára.

Sára másik kiállított munkája, a Folder íróasztal, egy otthoni munkaállomás, amit szintén a karantén ihletett. Mindannyian megtapasztalhattuk, mennyire fontos, hogy egy szűkebb otthonban is el tudjuk különíteni a „munkahelyet” a többi élettértől. Ebben segít ez a kis helyet foglaló és összecsukható, kőrisfából készült íróasztal, amelyet Sáráék a makulátlan minőségű famunkáiról ismert Barlang Műhellyel közösen készítettek.

Fotó: Gács TamásFotó: Gács Tamás

 

Fotó: Gács Tamás

„A személyiségem és a tervezői szemléletem mindkét munkában megtalálható. Szeretek részletgazdag, időtálló tárgyakat készíteni, melyek a modern, minimalista enteriőrökben is megállják a helyüket, mégis szerethetőek, játékosak. Fontos, hogy fenntartható anyagokkal dolgozhassam, ez is mindkét projektben megvalósult. Örülnék neki, ha még több időm és lehetőségem lehetne fenntartható anyagokkal dolgozni és kísérletezni” – tette hozzá Sára.

A tárgyakat általában Sára nem csupán önmagukban kezeli, hanem egy teljes körforgásban keresi a helyüket, mind a társadalmi beágyazottság szempontjából, mind pedig az anyaghasználat és a gyártási metódusok terén. Elmondása szerint ez nagy kihívásokat jelent, sok kompromisszummal jár, de úgy gondolja, ma egy designer számára ez az egyetlen felelősségteljes út.

„Rengeteg olyan, amúgy színvonalas és izgalmas magyar designer és brand van, akik küzdenek a láthatósággal. Jó érzés látni, ahogy ez a nemzetközi minőségű kiállítás – és a kommunikációja – felkarolja őket, és ebben a szuper kiállítótérben méltóan tündökölhetnek. Itt kézzelfoghatóvá válik a hazai design világ, mellyel sokszor csak a virtuális térben találkozunk – és szívet melengető érzés ennek a világnak a részese lenni” – mondta el Sára arra a kérdésünkre válaszolva, miért fontos számára a 360 Design Budapesten kiállítani.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Cool faktortól a második otthonig

Cool faktortól a második otthonig

10 év a hazai iroda designban.

Geometria a magasból: gyönyörű fotókon Barcelona

Geometria a magasból: gyönyörű fotókon Barcelona

Mogyorósy Márton drónfotói új perspektívából mutatják meg nekünk Barcelonát. 

Fekete kávé fehér falak közt

Fekete kávé fehér falak közt

A japán Nendo House tervezte az Arabica Coffee új, kuvaiti üzletét.

Hirdetés