Képriport az egyik forgatási helyszínről.
Elkezdődött A játszma című új magyar kémfilm forgatása Fazakas Péter rendezésében. A film egyik forgatási helyszínén, Újlipótváros néhány utcáján visszarepültünk 1963-ba és közben Vinnai Petra díszlettervezővel beszélgettünk.
A játszma, a 2011-es A vizsga című ügynökfilm folytatása, amiben visszatérnek a korábbi film karakterei Kulka János, Nagy Zsolt, Hámori Gabriella és Scherer Péter alakításában, új szereplőként pedig csatlakozik a stábhoz Staub Viktória. A film 1963-ban játszódik Budapesten. A történet szerint az állambiztonság tisztje, Jung András (Nagy Zsolt) élete tökéletes: boldogan él feleségével, Évával (Hámori Gabriella), az egyetlen dolog, ami az előléptetését hátráltatja, egy versengő kolléga, Kulcsár (Scherer Péter). Amikor felbukkan a múltból egy lezáratlan ügy kapcsán a legendás kém, Markó Pál (Kulka János), fordulat fordulatot követ, és kezdetét veszi egy könyörtelen párharc, ahol senki és semmi nem az, aminek látszik, és egyetlen emberi gesztus életet követelhet.
A film Markó Pál karakteréhez és lakásához köthető jeleneteit a Tátra utca és a Gergely Győző utca által körülhatárolt, néhány háztömbnyi területen forgatták. A tömb háború előtti Bauhaus-jellegű épületei vizuális hátteret adtak Markó kegyvesztett karakteréhez.
„Azért is esett erre a lokációra a választásunk, mert ezek az utcák jól hozzák a budapesti belvárosi jelleget, de mégsem azt az eklektikus, historizáló hangulatot, ami más belsőkerületeket jellemez”
– mondta el Vinnai Petra, és hozzátette, hogy még egy ekkora produkciónál sem lehet itthon valódi utcadíszletet építeni vagy a múltat tökéletesen újrateremteni. „Egy érzetet lehet megteremteni, amiről a nézőnek a hatvanas évek jutnak az eszébe. Ahhoz sokszor még egy hollywoodi produkció büdzséje is kevés, hogy mindent tökéletesen reprodukálni lehessen külsős díszletekben, mert ezek nagyon nagy költségesek.
![]() ![]() |
Mint Vinnai Petra elmesélte, az utcaszakaszok építészeti, illetve a beltéri berendezések átalakítására mindössze két nap állt a stáb rendelkezésére, majd a kétnapos forgatást követően ugyanennyi idő a helyreállításra. Az átalakításhoz az üzletek matricáit, fóliáit le kellett szedni, ezek helyére tették fel a forgatás takarásait, fóliáit. A jelenetek felvételei után pedig mindent helyre kellett állítani, visszafóliázni az eredetire.
![]() ![]() |
A Tátra utcában óraszerviz, férfi fodrászat, csemegeüzlet, cukrászda és patyolat is az utcakép része lett, egyedi cégtáblákkal, feliratokkal. „A grafika mindig nagyon nehéz feladat. Ez mindig egy kutatással indul. Különböző forrásokat – például a Fortepant, az MTA adatbázisát –használva próbálunk minél átfogóbb képet kapni az adott kor utcaképéből. Közben pedig kialakulnak a forgatási helyszínek, ahol elkezdünk gondolkozni azon, melyik üzletből mit lehetne csinálni” – mesélte el a díszlettervező.
![]() ![]() |
„Az autók szintén érzékeltetik a környék jellegét, attól függően például, hogy szegényebb vagy gazdagabb része-e az adott kerület a városnak. A filmben megjelenő Jung-villához, ami egy budai diplomatanegyedben található, több nyugati autót tettünk be, míg a város többi részén arányaiban kevesebb jelenik meg.”
![]() ![]() |
Az épületek olyan részleteinek átalakítása, mint a redőny vagy a klímaberendezés eltüntetése is megoldandó feladat. Abban a lakásban, ahol forgattak, lecserélték a redőnyt. „Egy nagyon világító, fehér műanyag redőny volt a lakásban, amit lecseréltettünk egy fahatásúra, illetve az ezen a szinten található redőnydobozokat ’elmaszkoltuk’, és a homlokzat falával azonos struktúrájúra és színűre festettük, mintha azok is az épület architektúrájához tartoznának.
A klímákkal az utómunkának lesz rengeteg feladata, mert rengeteg légkondicionáló van, és ezek sajnos akkorák, hogy nem lehet rájuk egy takaródobozt tenni, mert hiába fested a homlokzat színére, ezek azért megbontják az épület architektúráját.
Vannak kisebb dolgok, mint például a biztonsági kamerák, amiket viszont a homlokzat színére festett takaródobozokkal vagy szellőző dobozokkal fedünk el” – mondta el Vinnai Petra, aki szerint fontos megjegyezni, hogy az összképhez nagyon sokat hozzáadnak a korabeli ruhák, a korabeli autók, a végeredmény pedig azon múlik, hogy az operatőr és a rendező, hogyan keretezi a jelenetet és hova teszi a fókuszt.
A játszma a FilmPositive gyártásában készül, operatőre Nagy András, vágója Kovács Zoltán, látványtervezője Vinnai Petra, jelmeztervezője Kemenesi Tünde.
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.