A forgalmi sávok átrajzolásával csökkenthető a balesetek száma, és biztonságosabban közlekedhetnek a biciklisták.

Hogyan "foghatjuk diétára" a közutakat, illetve segíthetjük elő az alternatív közlekedési módok elterjedését? Ezt a kérdést tette fel a várostervezéssel foglalkozó szakember Jeff Speck, aki Spencer Boomhower grafikussal együttműködve felvázolt négy lehetőséget arra vonatkozóan, hogyan csökkenthetjük a balesetek számát és teremthetünk biztonságosabb körülményeket azzal, ha kicsit átrajzoljuk a forgalmi sávokat. A két szakember 2015-ben írta az első elemzését, azóta az ötleteiket sok városban sikerrel alkalmazták.

Három forgalmi sáv az autóknak, kettő a parkolásra és külön sáv a biciklistáknak

Speck szerint egy forgalmi sáv eltolásával és a parkolósáv szűkítésével a városok könnyedén kialakíthatnak egy külön közlekedőt a biciklistáknak. Ez a fajta elrendezést Brooklynban már bevezették, 63%-kal csökkent a közlekedési balesetek száma.

Négy helyett 3 sáv

A négy forgalmi sávból hármat képeznek, mindkét irányra gondolva az autók esetében, a középső sávot pedig meghagyták kanyarodósávnak. Így megszűnik egy teljes autós sáv, amit a kerékpárosok vehetnek igénybe. Egy 2013. évi tanulmány szerint ez a kialakítás kisvárosokban 47%-kal,  nagyvárosokban pedig 19%-kal csökkentette a balesetek számát. 

Védettebb kerékpársávok

A négy helyett 3 modellből indul ki ez az ötlet, viszont jobban védi a kerékpárosokat, mint a fenti megoldás. Az előző verzióban a két kerékpáros irányt az út két oldalán oldották meg, most viszont a közúti forgalomtól egy külön sáv választja el a biciklistákat, jobban ügyelve ezzel a biztonságukra.

Csökkentett sávszélességek

Ebben az elrendezésben két forgalmi sávot, két parkolósávot és egy biciklisávot látunk, az átlagos sávszélességet azonban lecsökkentették. Speck úgy gondolja, ha leszűkítik az egyes sávokat, akkor a sebesség is csökkenni fog, amely még biztonságosabbá teszi a közlekedést. 

A modelleket itt tudjátok megnézni:

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Varsói irodaház lett Európa századik WELL minősített épülete

Varsói irodaház lett Európa századik WELL minősített épülete

Európában mérföldkőhöz érkeztünk, és hamarosan kiderül, itthon melyik az első WELL minősített épület.

Fűvel, fával pártoljuk a fonódó bővítését

Fűvel, fával pártoljuk a fonódó bővítését

A kérdőívet kitöltők nagy többsége egyetért a villamosvonal meghosszabbításával, de sok növényt látna szívesen a vonalon.

Már csak június végéig közlekednek az önvezető buszok a bécsi okosvárosban

Már csak június végéig közlekednek az önvezető buszok a bécsi okosvárosban

Két év után befejeződik a kísérleti projekt Aspern Seestadtban.

Hirdetés