Tizenhét cseh designmárka vagy tervező munkája, akik a fenntartható designszemlélet elsajátítását tűzték ki elsődleges céljuknak.

Az ECO? Czech Design Toward Sustainability című kiállításon a városi térben egy konténerbe rendezve találkozhatunk azokkal a cseh márkákkal, akik a klímabarátabb fogyasztási szokások kialakítására törekednek.


A Határtalan Design kiállítás és programsorozat részeként érkezett a budapesti Madách Imre térre a Future Lab projekt ECO? című kiállítása, melyet először július 11-én mutattak be a prágai Mariánské náměstín, most pedig hét európai városba utazik: Budapestre, Berlinbe, Pozsonyba, Bukarestbe, Milánóba, Stockholmba és Varsóba.
 


A budapesti tárlat tizenhét olyan cseh designmárka vagy tervező munkáját prezentálja, akik a fenntartható designszemlélet elsajátítását tűzték ki elsődleges céljuknak – nemes, egyúttal nehéz vállalás ma, amikor a fenntarthatóság fogalma egyre csak erodálódik a szó marketingcélú, greenwashing használata miatt. A kiállítás kurátora Veronika Pařízková a Czechdesign online magazin főszerkesztője, aki munkájából adódóan precízen ismeri a helyi designszcénát. Elmondása szerint a sustainable design szemléletű márkák felvirágzása Csehországban is várat magára, még nincsenek sokan:

a kiállítás tizenhét szereplője összegzi nagyjából az összes fontos lokális kezdeményezést ezen a téren, bár a felhozatal első látásra még így is nagyobbnak tűnik, mint amilyen egy magyar paletta lenne ugyanebben a témában.


A tárlaton egyaránt megjelennek a cseh vállalatok piacon elérhető termékei, kisebb stúdiók és tervezők kisszériás tárgyai, valamint egyetemi feladatok során kidolgozott, előremutató kísérleti projektek is. Az ECO? egyik fontos vállalása (amit már a kiállítás címe is jelez), hogy igyekszik önkritikusan, reflexíven viszonyulni saját bemutatott anyagához. Az egyes tárgyleírásokat éppen ezért egy-egy értékelés is kíséri, melyeket a prágai Vegyészeti és Műszaki Egyetem szakemberei készítettek el Vladimír Kočí professzor vezetésével.

A kritériumok az EU-s környezetvédelmi taxonómia figyelembevételével lettek kiválasztva: ez alapján a tárgyak pontszámokat kaptak arra, hogy teljes életciklusuk mennyire járul hozzá az éghajlatváltozás megelőzéséhez, a nyersanyagfogyasztás csökkentéséhez, a vízi ökoszisztémák védelméhez, a biológiai diverzitás megőrzéséhez, illetve a mérgező anyagok szivárgásának korlátozásához. A konkrét értékek meghatározásához az életciklus-elemzés (Life Cycle Assessment) módszerét használták, tehát a termék előállításától az eldobásának hatásáig figyelték a tárgy életútját és környezeti terhelését (cradle-to-cradle tervezői szemlélet). Az ökológiai szempontok mellett a munkák a fenntarthatóság gazdasági, társadalmi és kulturális vetületeire is értékelést kaptak.

A kiállítás erőssége, hogy a tárgyak leírásai a fenntarthatóság egyre absztraktabbá váló fogalmát konkrét gyakorlati megoldások magyarázatával teszik érthetőbbé.


Ezek kirajzolják a különböző megközelítési módokat: vannak, akik magával a terméktípussal szeretnék a használót fenntarthatóbb életmódra sarkallni (ilyen például az Anna Marešová által tervezett menstruációs kehely), míg más tervezők a gyártási eljárásba emelnek be ökotudatos módszereket. Így járt el például Filip Krampla, aki a környezetre ártalmatlan rizsragasztóval rögzítette a fából készült Sokui szék elemeit. A rizskeményítővel való ragasztás japán hagyományokon alapszik, a megoldás pedig annak ellenére is inspiratív, hogy a tárgyleírásból megtudjuk, az eljárás nagyüzemi alkalmazásának egyelőre még komoly korlátjai vannak.

Hasonlóan a készítés folyamatában érhető tetten az EGOÉ márka fenntarthatóságra való törekvése is, akik a Štok fa bútorkollekció gyártásakor nem csupán alapanyagként választottak természetes matériát, hanem annak felületét is olyan anyaggal kezelték, amely lehetővé teszi, hogy a termék az eldobás után teljesen le tudjon bomlani. 
 

Štok fa bútorkollekció – Fotó: egoe-life.eu

A kiállításon túlnyomó többségben azonban azok a tárgyak jelennek meg, amelyek valamilyen hulladék újrahasznosításával születtek. Ezeknek a termékeknek az esztétikai értékét sok esetben éppen az újrahasznosítás folyamatával járó formaképzés adja. Ilyenek például David Valner üvegvázái – a cseh tervező üvegműves családba született, így az évek során látta a felhalmozódó selejtes darabokat, amelyek egy apró hiba, például egy buborék miatt már nem kerülhettek hagyományos piaci értékesítésre. A tervező ezeknek a hulladékelemeknek a felhasználásával és azok kiegészítéseivel alkotja meg karakteres vázáit.
 

David Valner üvegvázája – Fotó: valner.cz

Ugyancsak a tradicionális cseh üveggyártás előtt tiszteleg a BROKIS, akik az 1809 óta üzemelő Janštejn üveggyár maradék szilánkjainak beolvasztásával hozzák létre az ún. BROKISGLASS üveget, melyből lámpát készítenek. Szellemiségében jól kapcsolódik mindkét tárgyhoz az IHOR márka tervezőjének, Sára Matysovának a munkája is, aki az üveggyöngyöket készítő Preciosa vállalat hibásnak ítélt gyártmányaiból készít csillogó gyöngytárgyakat, már-már a collectible design műfajába lépő tükröket és henger alakú vázákat. 
 

BROKISGLASS üvegből készült lámpa – Fotó: brokis.czSára Matysová gyöngytárgyai – Fotó: matysova.cz

Ugyan nem az üveghez, de a cseh ipari tradíciókhoz annál inkább kapcsolódó KAVE cipőkkel is találkozhatunk a konténerben, melyek a Bata-cipőkről híres cseh iparvárosban, Zlínben készülnek a helyi gyárak visszamaradó alapanyagaiból. A gumitalpú vászoncipők alsó részének márványos hatása minden darabon egyedi, és mivel a tervező nem használ ragasztóanyagot, a termék újra és újra reciklálható. A KAVE egyúttal jól össze is foglalja az ECO? üzenetét:

a design akkor következetes és korszerű, ha figyelembe veszi a termék teljes életciklusát, a lokális értékekre és hagyományokra épít, miközben pedig tudatosan tesz a jövőért is.

 KAVE cipő – Fotó: kaveshoes.shop

A Future Lab a Cseh Centrumok által a cseh EU-elnökség alkalmából szervezett fenntarthatósággal foglalkozó projekt. Az ECO? kiállítás a Határtalan Design programsorozatának része és október 31-ig látogatható a Madách Imre téren.

 

Helyszíni fotók: Stela Hoskovcová, Mariana Mlčochová, Šárka Vlasáková
Grafika: Tomáš Starý

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Egy lakásnyi műtárgy „in situ”

Egy lakásnyi műtárgy „in situ”

Fotókkal, egyedi grafikákkal, nyomatokkal és festményekkel, valamint design tárgyakkal és szobrokkal telik meg egy belvárosi lakás december első hétvégéjén.

Új építészeti díj talált gazdára

Új építészeti díj talált gazdára

A 75 éves Középülettervezési Tanszék jubilemi kiállításán először adták a Weichinger Károly díjat.

Jánossy most!

Jánossy most!

November 30-án nyílik a Jánossy György életművét bemutató kiállítás a FUGÁban.

Hirdetés