Hirdetés

Kiállítások a Ludwig Múzeum Kiterjesztett jelen – Átmeneti valóságok című nemzetközi válogatásához.

A Ludwig Múzeum Kiterjesztett jelen – Átmeneti valóságok című nemzetközi kiállításához kapcsolódóan, azzal párhuzamosan három külső helyszín viszi tovább a kiállítás koncepcióját Budapest városszövetébe illesztve.  

 

Elsőként a KÉK – Kortárs Építészeti Központ együttműködésével a Bartók Béla úton lesz látható Oto Hudec szlovák alkotó installációja 2022. július 22-től augusztus 14-ig. Ezt követően az EJTECH formáció installációja a Vörösmarty téren áll össze egyedi hangtérré a Műhely / Az ONYX előszobája partnerségével 2022. augusztus 3-tól. Mindkét villámesemény mindössze néhány hétig várja a látogatókat egyedi nyitva tartással.  

Végezetül a Ludwig Múzeumban látható kiállítás záróeseményeként nyílik meg Jeannette Christensen norvég művész zseléinstallációja a nyár végén, mely a következő egy hónapban a látogatók szeme láttára alakul át egy rendhagyó pincehelyiségben, időben is kiterjesztve a kiállítás egészét szeptember végéig (a Kiterjesztett jelen – Átmeneti valóságok szeptember 4-én zár a Ludwig Múzeumban). 

A három installáció szervesen kapcsolódik a jelen időtapasztalatához, annak a művészeti gyakorlatokban tetten érhető kísérleteihez, és olyan kérdéseket emel ki, amelyek segítségével kibomlanak a permanens átmenetiség egyes vonásai.  

 

Oto Hudec: Nomadia project - A Gandy Gallery jóvoltából  Collection Centre Pompidou, Párizs

Oto Hudec multimédia-művész festményei és grafikái egyaránt vizsgálnak személyes és társadalmi témákat; emellett videókat és köztéri munkákat is készít többek között a bevándorlásról, a menekültekről és a globalizáció környezetre gyakorolt hatásáról.  

A KÉK – Kortárs Építészeti Központ együttműködésével Budapesten bemutatott Nomadia installáció a sátrat idézi meg mint az ideiglenes építészet archetipikus formáját: többek között a nomád létformát élő népek, menekültek, illetve túrázók sátrait. Az installáció szimbolikusan ad teret az államok és a vállalatok által elnyomott népességnek, például az eltűnőben lévő nomád kultúráknak vagy a migránsoknak. Ezek a törékeny építmények a velük együtt kiállított dokumentumokban leírt történeteket közvetítik, amelyeket az adott állomásokon a művész által készített festmények és képeslapok egészítik ki (Greetings from Nomadia).   

Különleges helyzetekben az egyébként stabilnak és állandónak tekintett intézmények (pl. múzeumok) is költözésre, vándorlásra kényszerülhetnek. A helyhez kötöttség viszonylagossá vált, a történelmileg kialakult életformák mellett jelenkori társutasok keresik helyüket a megváltozott világban, a permanens átmenetiség állapotában.  

EJTECH  (KÁRPÁTI  Judit  Eszter  &  Esteban  DE  LA  TORRE): Of Matter In Waves (Az anyag hullámhossza), 2022  - Photo: EJTECH

EJTECH: Of Mater In Waves (Az anyag hullámhossza) 
helyspecifikus hangtér-installáció 
Megnyitó performansz:
2022. augusztus 2., 17.30 – 19.00 
Köszöntőt mond: Készman József
Helyszín: Műhely / Az ONYX előszobája (1051 Budapest, Vörösmarty tér 7- 8.) 
Nyitva tartás: 2022. 08. 03. – 08. 16., minden nap 17.00 – 19.00 

A hang „megmunkálása” elválaszthatatlan egy adott helyszíntől. A hangtereket nem a hang recepciója idézi elő, hanem maga a hangzás hozza létre, akár kognitív vagy belső szintre emelve azokat. Paradox módon az a hang, amely az EJTECH stúdió installációi révén létrejön, nem rögzíthető abban a formában, ahogy azt érzékeljük. Sőt, ugyanazon installációban mindenki mást tapasztal. A hangterek nem fizikai, hanem efemer, folyamatos alakulásban lévő terek, melyeket a hang jelenléte kelt életre. 

Az Of Matter In Waves egy a Műhely / Az ONYX előszobája együttműködésével létrehozott helyspecifikus installáció, mely egy textil hangrendszeren keresztül szétteríti az anyagot az akusztikus tartományban. Az EJTECH munkája teret épít a kiterjesztett jelen felfedezéséhez elektromágneses levegőszobrok segítségével. Egy térbeli hangbeállítás, amely többcsatornás kompozíciók révén a kialakuló hangkonstellációk láthatatlan geometriáit idézi meg. Egy tér-idő nyílás, melyen keresztül megtapasztalhatjuk az összefonódást, szubjektum és objektum kettősségének feloldódását. Eszköz, mellyel hangtereket szőhetünk. 

Jeannette CHRISTENSEN: Minden nap egy csoda, 1995 Port of Art, Kotka, Finnország. - a művész jóvoltából

Janette Christensen Budapestre készült installációja nemcsak hely-, hanem „időspecifikus” is – bár ilyen meghatározás a kortárs művészetben nem igazán létezik. Az Every Day is a Miracle című mű egy teljesen banális, hétköznapi anyagot, az étkezési zselét használja fel minimalista szobrokként megjelenő tárgyak létrehozásához, amelyek a kiállítás helyszínéül szolgáló pincében a hely atmoszférikus sajátosságainak hatására „önálló életet” kezdenek el élni. A zselében beinduló biokémiai folyamatok hatására az installáció szinte minden pillanatban másképp jelenik meg a néző számára, aki a művet a maga „teljességében” sosem láthatja, csak abban a pillanatban érzékelheti, amikor épp a kiállításban jár. Az installáció azonban mindazoknak a pillanatoknak az összessége, amelyek a bomlási folyamat időbeliségét jelentik és így magának a mű befogadásának az időbeliségére is ráirányítják a néző figyelmét. Mivel a folyamat – és így a kiállítás – végére a mű maga tulajdonképpen megsemmisül, ezért az időbeliség nemcsak a befogadás, hanem a mű fennmaradásának, illetve végső soron eltűnésének a szempontjából is további kérdéseket vet fel. 

Janette Christensen két másik munkája a Kiterjesztett jelen című kiállításban láthatók. 

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

A rozsda reneszánsza

A rozsda reneszánsza

Rozsdavörös reneszánsz épületet alkotott a Midjourney.

Nők a magyar építészetben 1900-tól napjainkig 

Nők a magyar építészetben 1900-tól napjainkig 

Kovács Dániel előadása.

Hirdetés