A 2015. ÉVI TRENDJELENTÉS, amelyet a Kinnarps a Stockholm Furniture Fair bútorkiállításon mutatott be. A jelentés öt globális munkahelyi trenddel foglalkozik. 

Az első TREND a Sokféleségre épülő tervezés.

Több száz interjú és elemzés, valamint alapos kutatómunka eredményeként született meg a 2015. ÉVI TRENDJELENTÉS, amelyet a KINNARPS a Stockholm Furniture Fair bútorkiállításon mutatott be. A jelentés öt globális munkahelyi trenddel foglalkozik. Az első a Sokféleségre épülő tervezés.

A mai, minden eddiginél változatosabb munkaerő-összetétel esetében már nincsenek mindenkire univerzálisan alkalmazható megoldások. A határok elmosódása a munka világában – legyen szó akár a földrajzi, akár a nemek és a korcsoportok közötti határokról, illetve a fizikai és a lelki különbségekről – azt eredményezi, hogy a munkakörnyezeteknek egyre komolyabb elvárásoknak kell megfelelnie a tehetségek megtartásához.

kép © Kinnarps

A folyamatos változás és fejlődés nem csupán a munkahelyi irányelvek megváltoztatását, hanem a munkahely átalakítását is igényli, a szerkezeti megoldásoktól egészen a bútorokig. A design szétválaszt és összeköt. Éppen ezért a sokszínű formatervezés a jövő munkakörnyezetének záloga.

A DESIGN JÓVAL TÖBBET JELENT EGY TERMÉK LÉTREHOZÁSÁNÁL VAGY EGY TÁRGY MEGFORMÁLÁSÁNÁL – A DESIGN EGY SZEMLÉLETMÓD. OLYAN, MINT AMIKOR MEGTERVEZZÜK EGY NAPUNKAT, VAGY KITALÁLJUK, HOGYAN JUTUNK EL A-BÓL B-BE. A DESIGN LÉNYEGE NAPJAINKBAN NEM CSAK AZ ÚJ TERMÉKEK LÉTREHOZÁSA, HANEM MINDINKÁBB A CÉL, HOGY A MEGLÉVŐ TERMÉKEK JOBBAN MŰKÖDJENEK.

JOHANNA AGERMAN ROSS, FŐSZERKESZTŐ, DISEGNO MAGAZINE

 

fotó © Kinnarps

Régebben a legtöbb munkahely szinte ugyanúgy nézett ki. A virágkorukat élték a szabványos megoldások, az ereje teljében lévő, középkorú férfi eszményképe volt az mértékadó. A TRENDJELENTÉS egyik gondolatébresztő története Sheryl Sandbergtől, a Facebook jelenlegi vezérigazgatójától származik. Épp egy megbeszélésre igyekezett a Google-höz, de helyhiány miatt az autóját az irodától legtávolabb eső helyen kellett leparkolnia, ezután ráadásul az épület végtelennek tűnő folyosóit is végig kellett járnia. Mindezeken felül éppen várandóssága vége felé járt. „Érdemes elgondolkodni azon, mennyi nő tűri ezt egyetlen szó nélkül, megadóan” – mondta Sheryl.

 

kép © TIME

Azóta a várandós nőknek fenntartott parkolóhelyeket alakítottak ki a Google-nél. Ez egy szemléletes, de sajnos egyáltalán nem szokatlan példa arra, hogy az emberek feléről néha egyszerűen elfeledkezünk... A jövőt illetően megállapíthatjuk, hogy a tervezésbeli egyenlőség és a befogadó munkakörnyezetek egyre nagyobb hangsúlyt kapnak majd a munkahelyeken. Ez különösen a népesség elöregedése miatt fontos, amely folyamatot az Egyesült Államokban az Ezüst Szökőár névvel illetik. A későbbiekben az sem lesz majd szokatlan, hogy négy generáció dolgozik majd együtt. Vajon a vállalatok hogyan igazítják majd irodáik belső tereit és kialakítását úgy, hogy leküzdjék az említett kihívásokat? Ezzel a kérdéssel mindenképpen kiemelten kellene foglalkozni, a legtöbb humánerőforrás-osztályon azonban fel sem merül. Vagy hogyan biztosíthatjuk, hogy az introvertált, csendes emberek is szóhoz jussanak a hangos, extrovertált emberek számára ideális, zajos környezetben?

A sokféleségre épülő tervezés az embert helyezi a középpontba. „A kihívás abban áll, hogy megtaláljuk a középutat egy olyan kialakítással, amely mindenki számára megfelelő. A szék ugyanúgy szék marad, és nincs óriási különbség egy napjainkban készült és egy 50 évvel ezelőtti szék között. Inkább abban rejlenek lehetőségek a tervezés terén, hogy meghatározzuk, milyen legyen a munkakörnyezet egészének az összhatása” – nyilatkozta Ola Rune építész és tervező.

1. változás:  A 4 generációs munkaerő
A négy generációs munkaerő jellemzője, hogy fiatal, érettebb és idős szakemberek dolgoznak egymás mellett, mivel a digitális alapú gazdaság szélesebb ívű és hosszabb karrierek megvalósítását teszi lehetővé. A design kialakítása során fontos figyelembe venni az egyes generációk gondolkodására jellemző különbségeket.

2. változás: Egyenlőség a design területén is
A női szakemberek már jó pár éve megjelentek és maradnak is a munkahelyeken. Míg a nők és a férfiak közötti egyenlőségért való küzdelem központi szerepet játszik a modern munkahelyeken, addig a tárgyak és a terek tervezésénél a nemi struktúrák és a nemek közötti pszichológiai különbségek alapos tanulmányozására is szükség van a lehetőségek kiaknázásához. A design terén kialakult status quo megkérdőjelezése a nemek szempontjából nézve jelentős mértékben serkenti a valóban sokoldalú munkahelyi környezet megteremtését.

fotó © Kinnarps

3. változás:  Az introvertált és az extrovertált személyiségtípus összehangolása
Mindenki máshogyan áll hozzá a megoldások kereséséhez és a problémák orvoslásához. Az introvertált és az extrovertált személyiség között jelentős különbség van, de napjaink munkahelyein mindkét csoport érvényesülni tud. A különbözőségek megfelelő kezelése révén az eltérő habitusú emberek is nagyszerűen együtt tudnak működni a közös cél elérése érdekében.

BEFOGADÓ DESIGN A SOKSZÍNŰ VILÁGBAN
Ez a három fő változás, az egyre globálisabbá váló munkaerővel párosulva egy kulturális olvasztótégelyt teremt. Ennek következtében olyan designra van szükség, amely egyformán illeszkedik a különböző személyiségekhez,
de megtartva azok inkluzív jellegét. Az OCAD Egyetem IDRC kutatás-fejlesztési központja a következőképpen határozza meg a befogadó designt: olyan tervezés, amely figyelembe veszi az emberi faj sokszínűségét, legyen szó akár képességekről, nyelvről, kultúráról, nemről, korról vagy egyéb különbözőségről.

A Leesman Index adatai szerint a megkérdezett 70 000 főből csak 54% érzi úgy, hogy munkahelyének kialakítása elősegíti a hatékony munkavégzést – ez is azt támasztja alá, hogy az intelligensebb design alkalmazása sok esetben több, mint időszerű. Az átfogó tervezés iránti igény felismerése és elfogadása az első lépés, a megvalósítás a második – a megvalósítás révén pedig egy összetett és ezáltal innovatívabb, hatékonyabb, valamint fenntarthatóbb munkahely jön létre.

kép © Kinnarps

1. ELV
Cél az egyszerű, intuitív használat. Kellemes felhasználói élmény biztosítása, amelyhez nincs szükség a használati útmutató folyamatos böngészésére.

2. ELV
A társadalom kisebb rétegeire is figyelmet kell fordítani. A legszélesebb rétegeket kell megcélozni a kor, a nem és a képességek tekintetében.

3. ELV
Legyünk empatikusak. Képzeljük más helyébe magunkat. Különböző emberek különbözőféleképpen vélekednek ugyanarról a termékről – vegyük figyelembe az ő szempontjaikat is.

4. ELV
Az ergonómiában a funkciók mellett az érzéseknek is nagy szerepe van. A teljesítmény mellett ugyanolyan fontos az is, hogy egy tárgy milyen érzéseket kelt.

5. ELV
Előtérben a rugalmas felhasználás. Minden mindennel összefügg, ezért a tervezés legyen sokoldalú.

6. ELV
A jó design maradjon is jó, a fenti elvektől függetlenül. Az attraktív megjelenésé legyen a főszerep, így elkerülhető a felhasználók megbélyegzése.

AZ INTROVERTÁLT ÉS AZ EXTROVERTÁLT SZEMÉLYISÉGTÍPUS ÖSSZEHANGOLÁSA
A pszichológiai meghatározás szerint az introvertált személy saját gondolataival és érzéseivel van elfoglalva. Ennek ellentéte az extrovertált személyiség, akinek figyelme főként a fizikai és szociális környezetére irányul. A klasszikus meghatározások, mint a szégyenlős, befelé forduló vagy a társaságkedvelő, kifelé forduló személyiség sztereotípiákat teremtettek a munkahelyeken.

Az utóbbi időben azonban az introvertált személyiségeket nem csupán elismerik, hanem jobban meg is értik. A jó munkatárs ismérve ma már nem az extrovertált személyiség. Egyre több munkahely alkalmazkodik a sokszínűséghez annak érdekében, hogy mindkét személyiségtípus jól érezze magát, és egy olyan munkahelyi kultúra alakulhasson ki, amely mindkét gondolkodásmódhoz illeszkedik. Susan Cain Csend című könyvében bemutatta, hogy mennyire különbözőek is az emberek. Az introvertált személyiségeknek egyedüllétre és egy csendes sarokra van szükségük, ahol az aktuális feladatra koncentrálhatnak, míg az extrovertáltak nyitott, zajos környezetben, emberek között is jól tudnak összpontosítani és munkájukra koncentrálni.

fotó © Kinnarps

A mai munkakörnyezetek a hangosabb és a szociálisan magabiztosabb embereknek kedveznek, ám az egyéni ötletek egyre fontosabbá válásának, valamint a széleskörű szakértelem iránti igény fokozódásának köszönhetően a vállalatok felismerték, hogy napjainkban mindkét típusra szükség van. Éppen ezért szükséges egy olyan design kialakítása, amely mind az introvertált, mind az extrovertált munkatársaknak megfelelő munkakörnyezetet biztosít. Ezt a Leesman felmérése is alátámasztja, amely szerint több, mint 70 000 megkérdezett személy véleménye alapján a legfontosabb tevékenység az íróasztalnál végzett, egyéni összpontosítást igénylő munka. 

Az introvertált – vagyis a feladatok elvégzéséhez másfajta összpontosítást igénylő személyiség – felértékelődése azért különösen fontos, mert megtörni látszik az utóbbi években elterjedt egyterű iroda divatját. A bútorpiac erre még az eddigieknél is alaposabban kidolgozott akusztikai termékek kifejlesztésével reagált. Ez átmenetileg ugyan hasznosnak bizonyulhat, ám valószínűleg mégsem ad olyan hatékony választ a különbözőségből eredő kihívásokra, mint az intelligens, átfogó design.

szöveg: Kinnarps

 



Kapcsolódó

TREND V.: MIKRO-MULTIK
  • 2016-03-01 14:25
  • Tér

TREND V.: MIKRO-MULTIK

Az ötödik TREND a Mikro-Multi kultúra. 

3 nap a jövő irodáiban - Kinnarps Trend Week 2015

3 nap a jövő irodáiban - Kinnarps Trend Week 2015

Versenyelőny teremtés egy lépésben. 

Kinnarps - A sokféleségre épülő tervezés elvei a gyakorlatban

Kinnarps - A sokféleségre épülő tervezés elvei a gyakorlatban

Gondolatok a green House irodaházban lévő új ABB irodája tereinek tervezése és megvalósítása kapcsán.  

TREND II.: a KÖZÉRZET és a környezet kapcsolatára épülő tervezés

TREND II.: a KÖZÉRZET és a környezet kapcsolatára épülő tervezés

Több száz interjú és elemzés, valamint alapos kutatómunka eredményeként született meg a 2015. ÉVI TRENDJELENTÉS, amelyet a KINNARPS a Stockholm Furniture Fair bútorkiállításon mutatott be. A jelentés öt globális munkahelyi trenddel foglalkozik. Az második trend a KÖZÉRZET és környezet (Office Biology) kapcsolatára épülő tervezés.

Hirdetés