Színek, ízek, illatok a remízben.

Kreatív iparágból érkező megbízó, Farkas Anett és Vesztegom Ádám vezette Arch-Studio fiatal tervezőcsapata a ma és a jövő iparművészeivel karöltve hoztak létre sokkal inkább egyedi, mintsem kötelezően “trendi”, nyitott irodateret. 

fotó COPYRIGHT SIGN Bujnovszky Tamás

Pro és kontra is két irányból közelíthető az open-office jelenség: működési, illetve esztétikai oldalról. Ellenzői a nagy, közös térben megszűnő privát zóna hiánya, a zavaró tényezők miatt a dolgozók „hasznos” munkaidejének csökkenését emelik ki. Hívei éppen a kötetlenebb, szabadabb légkörben, oldottabb hangulatban és a munkahelyi szociális kapcsolatok erősödésében látják a produktivitás javítását. Bizonyára egyénenként változik, milyen munkakörnyezet az optimális, ugyanakkor az adott cég profilja is döntő lehet.

fotó COPYRIGHT SIGN Bujnovszky Tamás

S ha valahol, egy kommunikációs ügynökség esetében jó eséllyel van helye ennek a fajta térformálásnak. Ha a design irányából gondolkodunk róla, végigtekintve az elmúlt években publikált irodatereket, a legnehezebb kérdésnek látszik, hol lehet, hol szükséges megállni, amikor egy inspiráló, lendületes és vagány munkahely a cél. Farkas Anett építész, belsőépítész és az Arch-Studio fiatal csapata egy korábbi villamosremíz belsejét alakította irodává az egyik legjelentősebb magyar reklámügynökség számára. A megbízó tudatosságát mutatja, hogy a tervezőket már a leendő helyszín kiválasztása előtt felkereste és a Code Showroomot, aki az iroda komplett berendezésért volt felelős bevonta a folyamatba, megalapozva ezzel a közös projekt sikerességét. A csapat pedig rászolgált a bizalomra: a kétszintes iroda koncepciója kitűnő érzékkel egyensúlyozza ki a játékosságot és a professzionalizmust.

fotó COPYRIGHT SIGN Bujnovszky Tamás

A nagy, nyitott, közös helyiségek egyik hátulütője éppen az, hogy a négyzetmétert maximalizáló szemlélettel, minimális belmagassággal épülő irodaházak belterei egész egyszerűen alkalmatlanok ezek befogadására. Messzire elnyúló, alacsony, vizuálisan és funkcionálisan is túlterhelt iroda helyett a szabadon hagyott rácsos tartók alatt olyan loft  hangulatú világot hoztak létre a tervezők, ami az open-office szemléletnek eredendően sajátja – vagy az kellene, hogy legyen. Megtartva tehát a hely ipari funkciójából megörökölt elemeit, a lépcsőt, illetve a felső szint homlokzatai mentén sorakozó üvegdobozokat, természetes módon szőtték köréjük az iroda új belsőépítészeti arculatát. Visszatérő elemként egy háromszög-raszter jelenik meg, nemcsak felületszerűen, de finom szögtöréseivel három dimenzióban is. Ez a hálózat egyszerre utal a múltból örökölt döntött üvegfalakra, a rácsos tartó szerkesztésére, de a cég profiljára, a kommunikációra és a kapcsolatteremtésre.

Jól eltalált arányban jelenik meg, így aztán ahelyett, hogy eltakarná, maszkírozná a meglévő adottságokat, támogatja és kiegészíti azokat. A tervezők bizonyos pontokon ráerősítettek a remíz architektúrájára: tükröződő felülettel a gerincvonalát és a rácsos tartók sorát végtelennek láttatva. Az open-office nyitottságát optimális esetben kiegészítik bizonyos privát zónák. A hármas tagolású emeleti térbe a kreatív csapat „játéktere”, a programozók, az accountok és stratégiaalkotás irodái mellé reprezentatív látványkonyha, bár, mosdó- és öltözőblokk került. Öltözőszekrények sora – ami a sportfelszereléseket rejti, mert egy kreatív ügynökségnél erre is gondolni kell – talán még sosem volt ennyire hívogató: ajtóikon a zöldkék tartomány teljes színskálája vonul végig.

fotó COPYRIGHT SIGN Bujnovszky Tamás

A tompa, semleges alapszínek háttere előtt egyébként is élénk, telített árnyalatok jelennek meg pontszerűen az irodában. A nagy közös tér mentén az üvegdobozokban a vezetői irodák,illetve olyan csapatok szobái találhatók, mint például a UX, a kép- vagy videószerkesztőké, akiknek a munkája megkívánja a nyugodtabb, csendesebb körülményeket. Ezeken kívül még számos védettebb, elvonulásra, gondolkodásra alkalmas pontot és telefon-bokszot is kialakítottak. Vizuálisan túl- terhelt összkép helyett a többi érzékszerv bevonásával izgalmasan sokrétű belső jött létre.

fotó COPYRIGHT SIGN Bujnovszky Tamás

Növények illata, mikroklimatikus hatásai, változatos, tapintható, matt és fényes, lágy és kemény felületek váltakozásai mellett a látványkonyhában a kávéval vagy a sörcsappal, amit kedvenc sörös ügyfelüktől kaptak, megjelennek az ízek és illatok, az akusztikát pedig a háromszögelt struktúrájú textilinstallációk és a szőnyegfelületek optimalizálják. Utóbbiak érdekessége, hogy újrahasznosított óceáni halászhálókból készültek, s gyártójuk több körben is visszaveszi és újrahasznosítja az esetleg már fölöslegessé vált darabokat, minimalizálva ezzel a nehezen lebomló műanyaghulladékot. Plusz haszna is van: könnyen tisztítható, így kutyabarát munkahely számára tökéletes – merthogy a megbízó az open-office szemléletet a négylábúakra is értelmezi.

fotó COPYRIGHT SIGN Bujnovszky Tamás

Szöveg: MIZSEI ANETT
Tervező: FARKAS ANETT, VESZTERGOM ÁDÁM (ARCH-STUDIO)
Fotó: BUJNOVSZKY TAMÁS

Az cikk nyomtatásban megjelent az Octogon magazin 2017/8. lapszámában.

Ez a cikk nyomtatásban is megjelent az Octogon magazin 140 - 2017/8. lapszámában

A lapszám tartalmából:

Yada Toshio, Családi ház Budán, Konténerház, Dzsúdó csarnok Cegléden, Új fogadóépület a Graphisoft Parkban, Néprajzi Múzeum 


Megnézem Előfizetek



Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Sárga, akár a villamos

Sárga, akár a villamos

Elkészült a budafoki kocsiszín új épülete.

INDUST-REUSE | A MINUSPLUS receptje

INDUST-REUSE | A MINUSPLUS receptje

Ipari csarnokból kortárs irodatér

Halmozta a sikereket a Market az Év Irodája versenyén

Halmozta a sikereket a Market az Év Irodája versenyén

Három Market Építő Zrt. által épített irodaház is van a nyertesek közt. 
 

Hirdetés