Professzionálisan, hosszú távon értékálló anyagok alkalmazásával, letisztult formákat választva alkotta meg a tereket Dékány Annamária.

Professzionálisan, hosszú távon értékálló anyagok alkalmazásával, letisztult formákat választva alkotta meg Dékány Annamária azt a családi, háromszintes, minőségi ingatlant, amelynek legfőbb inspirációs forrásául a tulajdonos természetszeretete és természetes fény iránti vágya szolgált.

Fotó © Batár Zsolt

Tetten érhető a végeredményen, hogy Annamária nem csak belvárosi étterem (ld. Bábel) és iroda, de privát terek hangulatteremtésében is otthonosan mozog. Mindez persze cseppet sem meglepő, hiszen a Bábel étterem, de az irodai munkái is olyan terekként hódítják meg a látogatókat, amelyek „magukban hordozzák” a privát zónákra jellemző intim hangulatot, miközben betöltik a klasszikus értelemben vett közösségi tér/vendégtér funkciókat. Végtére is, ez az időtálló, emberarcú és szerethető belsőépítészet kulcsa. Úgy áll a helyzet, hogy egy ’80-as évekbeli, teraszosan beépült budai telken találja meg új otthonának helyszínét, egy kis alapterületű, háromszintes sorház formájában a családapa.

Fotó © Batár Zsolt

Itt egyedül és időszakosan a gyerekkel élne, nagy tempóval, tudatosan diktálva a kialakítás ütemezését, amelyből a kivitelezésre másfél hónap marad. Eleve adott a falfűtés, a gipszkarton mennyezet és a hozzá applikált világítás, a tölgyfa padlóburkolat, a térszervezés. Kihívás lehetett ez a tervezőnek, hogy mindezekkel az adottságokkal olyan otthont nyújtson  a családnak, amelyben a gyerekek csellengésre hajlamos játékai épp úgy kordában tarthatóak, mint az apa főzésszeretetével járó edényhalmok és a kísérő, kevésbé reprezentatív konyhai következmények.

Fotó © Batár Zsolt

Az IT-szektorban dolgozó, pragmatikus megbízó meglelte a maga, animusát a női tervezőben. Az új otthon kimért, skandinávosan férfias letisztultsága, mint keretes szerkezet, kiáltott a női intuíciót, aprólékos kidolgozottságot képviselő elemekért. Érezhető Annamária BME építőmérnök diplomával járó és a karra jellemző, „fekete-garbós-gondolkodás” szemlélete, kézzelfogható nyomot hagy ez a következetesen használt burkolatok, a saját tervezésű bútorok tűpontos arányrendszerén. Ezt tölti meg élettel és eredeti ötletekkel a kifejezetten „női énből”, fakadó, intuitív kísérő tartalom, vagy, ahogy Annamária nevezi: „a tér személyisége”.



Ha igaza van Jungnak, ha elfogadjuk, hogy létezik a nemi archetípusok kettőssége és ezek egyensúlya alkotja a személyiség kemény és lágy karakterisztikáját, akkor jelen esetben ki kell mondani, hogy tisztelt hölgyeim és uraim, a győztes nem más, mint animus. Hiszen itt az arányokon múlik a dolog, a viszonyokon, a logikus és a megfoghatatlan esztétikájának patikamérlegén. Egész pontosan 40 százalék intuíció és női arányérzék, 60 százalék férfias racionalitás és letisztultság, ami mind Dékány Annamária személyiségének része és talán szakmai sikerének titka.

Szöveg: Szépvölgyi Viktória
Belsőépítész: Dékány Annamária
Fotó: Batár Zsolt

A cikk nyomtatásban megjelent az OCTOGON magazin 2015/1-es lapszámában.

Ez a cikk nyomtatásban is megjelent az Octogon magazin 124 - 2015/08. lapszámában

A lapszám tartalmából:

Kettőpera stúdió, Villa di Gioia, ikerház, Láris Barnabás,  Zooevolucio 2014-2015, debreceni Járásbíróság, DECO melléklet


Megnézem Előfizetek



Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Falusi szerelem

Falusi szerelem

Családi ház bővítés Felsőtárkányban ARKT módra. 

Ismerős, mégis új

Ismerős, mégis új

Fábián Gábor és Fajcsák Dénes tervezte egri családi ház.

Octogon 165

165 - 2021/1

Megjelent az OCTOGON magazin idei első, immár hagyományosan műemlékes lapszáma. Címlapon az Irányi Palota felújítása, belül sok egyéb mellett interjú Zoboki Gáborral a készülő Operaházról, kritika a Szervita téri Emerald Residence-ről, a Széchenyi-hegyi TV-torony rekonstrukciója, a Drechsler-palota újjászületése. Hangsúlyozzuk: sok egyéb mellett!

Hirdetés