Kilépés a komfortzónából (X)

Egy megvalósult projekt sikerességének nem csupán a színvonalas tervezői attitűd a kulcsa, hanem az a kivitelezői magatartás is, amely képes a terveket a valóságba átültetni – minél magasabb színvonalon.

Az Albemarle új irodaterei komoly feladat elé állították a FITOUT csapatát, hiszen a megoldások egyedisége olykor termékfejlesztői irányt is vett. Ennek folyamatáról, jellemzőiről kérdeztük Nagy Zoltán projektvezetőt, illetve Kiss Viktor fit-out üzletág igazgatót.

Nagy Zoltán (Fotó: FITOUT)Kiss Viktor (Fotó: FITOUT)

Octogon: Az Albemarle irodatereinek kivitelezése nem előzmények nélküli, hiszen a H2Offices, mint helyszín nem volt ismeretlen a FITOUT csapata számára, jól tudom?

Kiss Viktor: Valóban, a korábbi években több irodát is kiviteleztünk keretszerződött partnerként ebben az irodaházban. Előző sikeres projektjeink tehát megalapozták a bizalmat, ezáltal kaptuk meg azt a lehetőséget, hogy a Demeter Design Stúdió által megálmodott belső terek kivitelezését végezhessük, amely rendkívül örömteli és nemes feladat volt számunkra. Részükről fogalmazódott meg az a meglátás – amely talán jól mutatja a munka karakterét –, hogy „európai szintű projektet láttak mind a megrendelői oldalról, mind pedig a kivitelezés minőségét, kultúráját illetően”. A Skanska által támasztott organizációs és munkavédelmi színvonal is segített minket abban, hogy a munka ilyen tartalomban és mentalitással valósulhatott meg.

Fotó: Réthey-Prikkel Tamás

Nagy Zoltán: Mind műszaki megoldásokban, mind pedig a beépült termékekben olyan elképzelésekkel találkoztunk, amely a FITOUT oldaláról is komoly felkészültséget igényelt. Az Albermarle-lal közösen megálmodott designelemek sok esetben nem tudtak minden részletükben tervlapra kerülni, így a gyártmánytervezésekkel párhuzamosan időnként termékfejlesztés is zajlott, folyamatos együttműködést igényelve a gyártókkal, a szakkivitelezőkkel, illetve a belsőépítészekkel és a generáltervezővel egyaránt.

O.: Az irodatereknek igen sok olyan részlete van, amely mögött hosszadalmas folyamategyüttes húzódik meg, és első pillantásra talán kevésbé gondolnánk a befektetett munka súlyát. Tudnának erre példát mondani?

Fotó: Réthey-Prikkel Tamás

NZ.: A kézműves csempék gyártásfolyamata minden bizonnyal ilyennek mondható. Ezen elemek a hazai kézművesipart hivatottak megjeleníteni. Egy keramikus művésszel, illetve a tervezői csapattal egyeztetve minden egyes csempe „átment” egy kézi minőségellenőrzésen, amely nagyságrendileg 800 db elem helyszíni átnézését jelentette.

Fotó: Réthey-Prikkel Tamás

KV.: Említhető a boardroom-ba került nagy tárgyalóasztal is, amely nem csupán tervlapon létezett, hanem a teljes gyártást megelőzően elkészült a bútor egy szegmense, így a mintadarab alapján elemeztük tovább. A részletek megvizsgálása és elemzése tehát ezen 1:1-es méret alapján történt meg. Mindez azért is lényeges, mivel ebben az esetben konkrét termékfejlesztés is történt. A belsőépítész tervezőkkel közös munkafolyamatban egy olyan újfajta szemléletmóddal találkoztunk, amely túlmutat a hazai tervezői-kivitelezői kultúrán, a folyamatosan biztosított helyszíni jelenlétre és rendelkezésre állásra támaszkodva mi is gördülékenyen tudtunk a ránk jellemző attitűdben dolgozni.

Fotó: Réthey-Prikkel Tamás

O.: Az elmondottakból kiviláglik, hogy ez a gondolkodásmód egyfajta tanulási folyamat volt a FITOUT számára is, amelyben a megszokott rutin nem feltétlenül működik minden egyes esetben.

KV.: Muszáj volt időről időre kimozdulnunk a komfortzónánkból, akár több lépésben is. Sokszor tapasztaltuk hogy egy-egy elsőre megvalósíthatatlannak tűnő részletet komoly mérnöki munkával és alázattal a végén igen is meg tudunk építeni. A boardroom asztala esetében csak skiccek és látványterv állt rendelkezésre, hatalmas munka volt, hogy azt végül működőképessé tegyük, állítható és szerelhető legyen.

Fotó: Réthey-Prikkel Tamás

O.: Maga a kivitelezés rendkívül feszes folyamat volt, amelyet az egyedi megoldások is nehezítettek. Körülbelül 7 hónapos kivitelezési időről beszélhetünk?

NZ.: Így van, ez egy rendkívül rövid átfutási idő egy ilyen összetettségű projekthez. A határidő
betartása a FITOUT csapatának minden esetben prioritás, vannak azonban olyan – előre nem látható körülmények – amelyek folyamatos alkalmazkodó-képességet igényelnek. Több mint hetven alvállalkozóval végeztük a munkát, amelynek organizálása igen komoly szervezést és irányítást követelt meg.

Fotó: Réthey-Prikkel Tamás

KV.: Három emeleten kellett egyidőben dolgoznunk, az egyik szint ömagában is közel 3000 m2-es, míg a 8. emelet az általánosan magas minőségi szinthez képest is kiemelt jelentőségű, itt található a legtöbb különleges bútor, a megérkező recepciós tér, a már korábban hivatkozott boardroom vagy például a terasz, a canteen dobogóra emelt fogyasztóterével. Összességében elmondható, hogy a FITOUT csapata ismét jól vizsgázott a munka során, hiszen a különleges megoldások megvalósítása a cégtől elvárt, maximális precizitást igényelt. Kiemelném a tárgyalók hajlított üvegfelületénél és az acélszerkezeteknél a milliméter pontosságú tűréshatárt, amiket a gyártástechnológiánál is szigorúan le kellett követnünk. Fontosnak tartom kiemelni azt az általános élményt a kivitelezés során, hogy a projekt minden szereplője abszolút megoldásközpontúan gondolkodott.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Urbánus installációk versenye

Urbánus installációk versenye

A Skanska kültéri műalkotás tervezésére írt ki tendert a H2Offices irodakomplexum számára.

Állványerdőben jártam, kék irodát láttam

Állványerdőben jártam, kék irodát láttam

Az elsők közt kaphattunk bepillantást a Skanska-fejlesztette H2Offices-be.

Ezzel az épülettel húsz évet előrementünk az időben – interjú a H2Offices dán tervezőjével, Ulrik Raysse-vel

Ezzel az épülettel húsz évet előrementünk az időben – interjú a H2Offices dán tervezőjével, Ulrik Raysse-vel

A H2Offices építészeti koncepciójának tervezőjével és az Arrow Architects egyik alapítójával, Ulrik Raysse-vel beszélgettünk a budapesti épületről.

Hirdetés