Erről szóló cikkünk a 200-as, 2025/4-es lapszámunkból közöljük.
A kortárs családi villák zöme nem keresi a kapcsolatot, hanem leginkább méretével, kontrasztos formáival igyekszik kiszakadni közegéből, demonstrálni modern, progresszív mivoltát, méreteit. Pedig az építészettörténet múltbéli villái közül már kiolvashattuk, hogy a reprezentativitás nem elég, a tartalom az, ami számít. Jelentsen ez akár kapcsolatot egy hagyománnyal, egy tanulsággal, egy helyi karakterrel, egy formával. A Konkrét Stúdió által tervezett ház ezen az úton akar a modern kor villája lenni.
A megbízás még Földes László műtermébe érkezett, a Konkrét Stúdió alapító tagjai a 2010-es évek elején ennek az irodának a munkatársaiként alkották meg a terveket – három-négy, merőben eltérő változatot koncepcionálva. A beépítéssel meglehetősen szabadon bánhattak, a nyeles telek mérete erre lehetőséget adott. A kívánt programhoz szükség is volt a négyzetméterekre: a szokásos nappali funkciók mellett a felnőtt lakrészben dolgozó- és könyvtárszobát, a gyerekeknek saját szeparált szobát, valamint vendégszobát és tágas garázst kértek a megbízók. Menet közben még a felszín alatti beállóhelyek lehetősége is felmerült, ahogyan a földszintes kialakítás is, végül a racionalitás jegyében a többszintes változat győzött.

Az építtető család tipikusan mai értelmiségi életet él: olyan munkát végeznek, amelyet részben távolról is el tudnak látni, gyakran azonban máshová szólítja őket a feladat, országon belül vagy külföldre. Az alföldi városokra is egyre jellemzőbb – különösen a pandémia óta –, hogy sokan ily módon látják el teendőiket. A család helyi kötődésű, így itt építette fel új lakótereit is. Az engedélyezési tervek és a kivitelezés megkezdése között három év telt el, de a hosszú egyeztetések után kialakult, engedélyeztetett megoldás lényegében változtatás nélkül megvalósult.
A Konkrét Stúdió le sem tagadhatja kézjegyét: a minőségi részletekkel kivitelezett, egyszerű geometrikus és archaikus formákból megalkotott, makettszerű épület alaprajzi szervezését a tiszta logika, a funkciók szabatos szétválasztása határozta meg. A ház lényegében pavilonokból komponált, a derékszögű tömegek koordinátái a szabálytalan alakú, de jelentős méretű telek valamely határához igazodnak. A földszinti fogadó traktusban a megérkezés teréből két irányban nyílik átjárás, merőlegesen az érkezés tengelyére.

Egyrészt ide vezet a garázsból a bejárat, másrészt innen közelíthető meg a földszinti lakrész, amely egy átmeneti, félprivát térből, a dolgozó-könyvtárból közelíthető meg. A megérkezés irányában tovább haladva juthatunk a térben némileg elforduló újabb tömegbe, amely a szokásos konyha-étkező-nappali térsorát foglalja magába. A két, alaprajzilag jól elkülönülő tömeget tágas, nagyméretű üvegfelületekből álló nyaktag köti össze – itt vezet fel a lépcső az emeletre, a gyerekek lakóterébe, ahol a vendégszobák is helyet kaptak. Ez a fenti egység a formát, a külső textúrát és tömegét tekintve is leválik a horizontálisan terjeszkedő, lapostetős épületrészről. Fordul egyet egy harmadik tengely irányába és magastetős kubusként ül rá az alsó kompozícióra.
A háznak ez a csavar, ez a gesztus adja impresszív karakterét. A magastetős felépítmény makettszerűen idézi egy hagyományos vidéki, alföldi ház formáját és arányait. Eresz nélküli kialakításával, a falon és a tetőn egységesen alkalmazott, átforduló pikkelyes szálcement burkolatával, teljes felületén üvegezett oromfalával, üvegkorlátjával egy stilizált idézet volt a cél. Színében is élesen elválik a törtfehérre vakolt földszinttől, amely így – főleg a bejárat irányából – kvázi alépítményként hat a hangsúlyos forma alatt. A felépítménynek a földszinti alaprajzi kontúron túlnyúló részei a bejáratnál és a hátsó teraszon is árnyékolják, illetve az esőtől védik az előtereket.

A ház homlokzatai ugyanilyen szigorú funkcionális logika mentén komponáltak, minden irányban más-más mértékben nyílnak meg. Mivel nyeles telekről van szó, ez megteremtette a lehetőséget az épület reprezentatív megközelítésének kiszerkesztésére is: egy sövények között kialakított, széles burkolt út vezet a bejárati fronthoz. Az alsó szint homlokzata ebben az irányban zárt, viszonylag kicsi, redőnnyel fedhető nyílásokkal. E zárt bejárati homlokzat felett a hagyományos parasztház-forma egy frontális hangsúlyt kap, mintegy visszacsatolásként a terület hagyományos építészeti és utcaképi karakteréhez.
A hátsó, kert felé tájolt homlokzatokon az üveg dominál, meghatározva a fényviszonyokat, mind a lakószárnyban, mind a nappali funkciókat befogadó traktusban speciális átlátásokat kínálva. A nappalit igen széles, kétszárnyú tolóajtó, azaz a középső két üvegfelület széthúzásával lehet összekötni a kerti terasszal, illetve a kerttel. A pavilonos alaprajzi elrendezés miatt az épület északi oldalán egy belső, zárt kertrész is létrejöhetett, amelyet az üvegfalú nyaktagból tudnak megközelíteni, és amely a forró nyári alföldi klíma hatását hathatósan enyhíti.

A belső kialakításban folytatódik a kívül tapasztalt, tiszta logikára építő szervezés. Síkban csatlakozó asztalosfelületek, konzolos lebegő lépcső, beépített bútorzatok – mindez szintén a Konkrét Stúdió egyedi tervezése. A ház egésze tágas, jól használható, egyértelmű átlátások és térkapcsolatok jellemzik, vendégfogadásra is kiválóan alkalmas térsort képezve.
A stúdió és az építtető e villát arra szeretnék példaként feltüntetni, hogy az alföldi, síkvidéki terepen, a táj archaikus tömegformáit megidézve, azok kontinuitását biztosítva lehetséges egy 21. századi életformának tökéletesen megfelelő tömegű és térstruktúrájú épület megalkotása. A kert fái is már szépen növekednek, az egyre forróbb nyarak is megkövetelik, hogy a nyírott gyep mellett a lombok is a hely meghatározó szereplői legyenek. A minőségi építészet ezzel csak nyerhet.
Tervezés éve: 2019
Kivitelezés éve: 2022
Alapterület: 300 m2
Építészet: Konkrét Stúdió
Építészek: Balogh Csaba, Deigner Ágnes, Sónicz Péter, Sirokai Levente, Ancza Krisztina
Generáltervező: Földes és Társai Építésziroda
További képek a cikk végén található galériában!
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.


