A holland Collectief Walden színtársulat 2016-os Szélcsendélet előadásához terveztek újra egy díszletelemet.

A Placcc Fesztivál a 2019-ben a MOME Építészeti Intézetével közösen megvalósított helyspecifikus installációt követően idén a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Rajzi és Formaismereti tanszékével kezdeményezett együttműködést. 

A köztereken és rendhagyó városi helyszíneken megrendezett Placcc Fesztivál egyik kiemelt céljának érzi az egyetemekkel való hosszabbtávú együttműködések kialakítását, a hallgatókkal való közös munkát. A szervezők fontosnak tartják, hogy a diákok olyan tudásra és tapasztalatra is szert tehessenek, amelyek szervesen kiegészítik az egyetemek falai között tanultakat, ugyanakkor a fesztivál nemzetközi kapcsolatrendszerének köszönhetően egy szélesebb, európai kontextusba is betekintést nyerhetnek a résztvevők. Korábban ilyen jellegű együttműködést alakítottak ki a Magyar Képzőművészeti Egyetemmel, a Színház- és Filmművészeti Egyetemmel, valamint a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemmel – amelyet 2020-ban a BME Rajzi és Formaismereti tanszékével folytatott közös munka követett.

Az egyetemekkel történő kollaboratív alkotás alapja, hogy az intézményen belül egy oktató felkarolja és magáénak érezze a kezdeményezést. A BME-n Lassu Péter tanársegéd személyében találták meg a szervezők azt a partnert, akivel immár több, mint egy éve közösen dolgoznak a projekten.

A fesztivál felvetése a következő volt: a PLACCC 2020 eseményre meghívták a holland Collectief Walden színházi társulatot, akik 2016-ban bemutatott Windstilleven (Szélcsendélet) c. előadásukhoz szerették volna újratervezni multifunkcionális központi díszletelemüket.

A 4m x 4m alapterületű „doboz” az előadás során összecsukódik, majd kinyílik, elsődleges funkciója pedig, hogy a produkció egy adott pontján hatalmas camera obscura-ként működik a benne ülő nézők számára.

E megkeresés nyomán született meg a Rajzi és Formaismereti tanszék „Tanszéki Terv 1” kurzus gondolata 2019 nyarán.

A közös alkotás feladata egy részről a Collectief Walden díszletének hallgatók által történő koncepcionális újragondolása, más részről az időközben felmerült szállítási és strukturális igények installációba történő adaptálása volt. A BME képzésének alapvető részét képezi az anyaggal végzendő munka, valamint a tervezett elemek valós léptékben történő megépítése / realizálása is.

A 2020 tavaszi félév folyamán a kurzus hallgatói két-három fős csoportokban dolgoztak, amelynek végén a holland társulat tagjai döntöttek arról, hogy melyik felvetés szervesül legjobban az előadásukkal. A díszletelem kinyílásának és bezárulásának koncepciója mentén a diákok elképzelései között szerepelt régi harmonikás fényképezőgépre és csigára utaló forma, illetve egy autonómabb terv is, amely a holografikus megjelenéssel játszott.

Moró Júlia, Takács Laura Panna: SnailLádi Krisztina Zoé, Niederkirchner Gitta: Holographic Cube

A holland művészek választása végül a hajtogatható Rockflower nevű alkotásra esett, amely síkba teríthető lapjaiból, azok összehajtásából és rögzítéséből áll össze a végleges installáció. A tervezés során cél volt a könnyedség, a színezhetőség, a könnyen javíthatóság és a szállíthatóság is, így annak szerkezete fából, burkolata (ellenállósága miatt) rétegelt lemezből készült el. A forgópontokat szétszedhető pántok kapcsolják össze, amelyek állandó részei a keretekben maradnak.

A holland Collectief Walden multidiszciplináris társulat 2016-os Windstilleven című előadása az idő fogalmát járja körül: mit jelent az idő az ember vagy egy-egy természeti környezet szempontjából, hogyan alakítja az idő a körülöttünk lévő természetet, és ezen keresztül minket.

Az előadás ezért helyspecifikus és kontextusspecifikus, vagyis a művészek minden meghívás alkalmával hosszabb kutató- és alkotófolyamat során, a helyi közreműködőkkel közösen adaptáltják azt az adott helyszínre és tágabb kontextusra.

A holland művészek által hozzá megálmodott szabadtéri előadást a fesztivál szervezői a járványügyi helyzet miatt 2021-re halasztották, a PLACCC 2020 keretében viszont kiállították a BME hallgatói által tervezett és megvalósított díszletelemet, valamint azokat a terveket is, amelyek a féléves kurzus során születtek, de végül nem valósultak meg.

Időpont: 2020. szeptember 29. - október 1.
Helyszín: ELTE Trefort kampusz, a Gólyavár mellett (1088 Budapest, Múzeum krt. 4/A)
Az installáció tervezői: Nyíri Csongor, Niederkirchner Gitta, Ládi Krisztina Zoé, Moró Júlia, Takács Laura Panna
A kurzus résztvevői, az installáció megvalósításban résztvevő hallgatók: Süttő Rita, Benesóczky Zsófia, Solymosi Zsófia

Kurzusvezető tanár: Lassu Péter
Külön köszönet Palkó Ferencnek és Czeglédi Lajosnak
Koncepció: Collectief Walden (René van Bakel, Jente Hoogeveen, Thomas Lamers, Naomi Russell, Thijs van Vuure)
Projektkoordinátor: Magasi Dalma
Produkciós vezető: Nánay Fanni

Külön köszönet a helyszín biztosításáért: ELTE BTK

Támogatók: Fonds Podiumkunsten, Summa Artium, Creative Europe, In Situ, NKA, Oerol Festival, JafHolz, Remmers, IroneTrade




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Eurázsiai díjat nyert egy magyar építészhallgató

Eurázsiai díjat nyert egy magyar építészhallgató

Kazi Zsolt Silver Diploma díjat kapott az Eurasian Prize nemzetközi versenyen.

Elindult a BME nemzetközi kutatási programja

Elindult a BME nemzetközi kutatási programja

A DANUrB+ Interreg program a regionális és települési fenntarthatóság erősítését szolgálja.

Bábszínház és Táj-restaurációs központ is kapott Hauszmann-díjat

Bábszínház és Táj-restaurációs központ is kapott Hauszmann-díjat

Ötvenkét építész nyújtotta be a diplomamunkáját, közülük öten részesültek elismerésben.

Hirdetés