Az idei friss diplomások munkáiból szemezgetünk

A nyár eleje a diplomázás időszaka, amikor évről évre fiatal építészek és designerek lépnek ki az egyetemről, tele friss lendülettel és ambícióval. Az OCTOGON online-on az elkövetkező időszakban különböző egyetemekről válogatunk izgalmas diplomaterveket. Elsőként Pető Barbara pavilonját mutatjuk be, amellyel a Debreceni Egyetemen szerzett mesterdiplomát. A projektet a szerző leírásában közöljük.

 

 

Diplomamunkám témaválasztása személyes: egy korábbi egyetemi tervezési feladat kapcsán kezdett érdekelni  a pavilonok könnyedsége, definiálatlansága, a tervezés korlátok nélkülisége. Véleményem szerint a pavilonok nem szabnak korlátokat, lebeghetnek, lehetnek egy épület részei, ideiglenesek vagy állandóak. Nincs megkötés vagy bevált klisé, ami meghatározná a formát, vagy gúzsba kötné a tervezők kreativitását. A pavilonépítészet nagy részét a világkiállítások teszik ki. Az 1900-as évektől a világkiállításokon megjelenő pavilonépítészet nemzetekhez köthető jelentéstartalmat is hordoz. Nem egyszerű feladat, mivel egy pavilontól erős állítást és szellemi izgalmakat várunk. 

A diplomatervem a papilio pavilion címet kapta. A latin papilio második jelentése sátor, az első azonban a pillangó, amely lény teste fölött a szárnyak sátrat alkotnak. Ez a jelentés volt terv funkciójának indító szikrája. A pavilonok nem csak könnyed, lebegő hatásuk révén, hanem jelentésükkel is szorosan kapcsolódnak a pillangókhoz. A pillangó törékeny, rebbenő, az újjászületés szimbóluma, melynek gyönyörű metamorfózisa a petéből hernyóvá, a hernyóból bábbá való alakulás, majd a szárnyas imágó csodaszerű előbukkanása. Szimbolizálja a pillanatnyi egyidejű létezést, de a folyamatos újjászületést, a jövőbe vetett reményt is. A papilio a pavilonom lepkeház funkcióját is jelöli. A terv utal Janáky Istvánra, akinek már volt egy lepkeháza az 1992-ess sevillai világkiállításon. A következő világkiállítást 2025-ben Oszakában rendezik meg, melynek témája a jövő társadalmának megteremtése és a fenntartható életmódra való ösztönzés lesz. Először csak érdekességképp kerestem rá, majd eljátszadoztam a gondolattal mi lenne, ha…

 

 

Helyszín | Így történt, hogy pavilonom Japánban, Oszakában található. Oszaka közel 3 milliós lakosságával, Japán második legnagyobb városa. Tervezési helyszínem egy mesterségesen létrehozott sziget. Oszakát nagyon meleg és párás éghajlat jellemzi. A mesterséges szigeten különböző helyszíneket adtak meg. Pavilonomnak egy olyat kerestem, ahol szoros kapcsolatba tud lépni a környezetével, így találtam rá a nyugalom erdőjére. Képzeletemben a nyugalom erdeje egy bambuszerdő, amely szoros kapcsolatban van a japán kultúrával, mivel ott a bambusz a jólét, a tisztaság és az ártalmatlanság szimbóluma.

 


Koncepció | Kezdésként párhuzamot kerestem a bambusz törzse és a filigrán oszlopai között. Az épületemet az erdő közepén helyeztem el, mivel az erdőn való áthaladás is fontos szempont volt. Nem jelöltem ki utat az erdőben, a felfedezésre bíztam pavilonom megtalálását. Alaprajzként egy téglalapot hoztam létre, amelyet finom raszterekkel osztottam fel. A filigrán oszlopaim mellett dobozsárkány szerkezetet alkalmaztam, amely egyből megfogott a könnyed, karcsú, lebegő hatásával. A dobozsárkányaim japán kultúra előtt tisztelegnek. 

 

 

A pavilon | Pavilonom a bambuszerdőben megbúvó, felfedezésre váró lepkeház. Kontrasztot alkot az őt körülvevő, nyüzsgő világkiállítással. A tervezés során a legfontosabb szempont az volt számomra, hogy megtaláljam az egyensúlyt a pavilon és az őt körülvevő környezet között. Ne legyenek éles határok, az épületem ne uralkodjon, ne birtokoljon, működjön egységként a természettel. Az épület finom raszterekben szerkesztett, filigrán acél tartószerkezetein éppúgy átlátni, mint a fatörzsek között. A föld alatti szinten egy japánkertet, egy szigetekkel teli tavat vesz körbe a kiszolgálóhelyiségeket is tartalmazó téglalap alakú alaprajz. A nyugodt, csendes vízforrásnak kiemelkedő szerepe van. A keleti kultúrák szerint a nyugodt elme olyan tó, melynek vize tiszta, rezzenéstelen. 
 

 

 

A tervezés során kifejezetten törekedtem arra, hogy a külső és belső tér között teremtett folytonossággal harmonikus átmenetet alakítsak ki a természetes és a mesterséges környezet között. Azt a hatást szeretném kelteni, hogy a látogatók a pavilonba lépve, továbbra is úgy érezzék, mintha a természetben lennének. Mindig is érdekelt az a kérdés, hogy miben különbözik az építészet a természettől, vagy hogyan lehet az építészet a természet része, vagy hogyan lehet ezeket egyesíteni, mi a határ a természet és az épített dolgok között. Célom az volt, hogy egyszerű érthető építészeti eszközökkel létrehozzak egy állandóan változó minden érzékszerve ható építészeti teret. 

 

 

Video




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Elhunyt Gaetano Pesce

Elhunyt Gaetano Pesce

Az olasz mester 84 éves volt

Összefogás az autistákért

Összefogás az autistákért

Rajzokkal ellátott konyhai kiegészítőket dobott piacra a Gorenje

Elhunyt Gaetano Pesce

Elhunyt Gaetano Pesce

Az olasz mester 84 éves volt

Összefogás az autistákért

Összefogás az autistákért

Rajzokkal ellátott konyhai kiegészítőket dobott piacra a Gorenje

Elhunyt Gaetano Pesce

Elhunyt Gaetano Pesce

Az olasz mester 84 éves volt

Összefogás az autistákért

Összefogás az autistákért

Rajzokkal ellátott konyhai kiegészítőket dobott piacra a Gorenje

Hirdetés
2025/32025/22025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1